Magyarország földrajzi szempontból biztosan nem a szélsőségek országa. Nincsenek a hóhatár fölé nyúló csipkés hegycsúcsaink, és attól sem kell tartani, hogy a felmelegedéstől hirtelen megemelkedő vízszint alacsonyan fekvő területeket ragadna el. Ennek ellenére az országnak van legmagasabb és legmélyebb pontja is, amiket legalább egyszer érdekes lehet felkeresni. Mi is így tettünk, beültünk az elmúlt két évben a hazai piacon legnépszerűbb új modellbe, egy Suzuki Vitarába, amely 2018-ra modellfrissítésen esett át: új lámpákat, lökhárítókat kapott, illetve a motorkínálata is átalakult. Ráadásul kiemelt garancia is jár mellé. Teletankoltuk, rákapcsoltuk a navigációt futtató telefont az autó felfrissített fedélzeti rendszerére, kijelzőjére és elindultunk először délre. Az ország “legalja” felé.

20-as táblával és elképesztően ramaty úttal veszik el a sofőr kedvét a száguldozástól

Magyarország legalacsonyabb pontja Szeged határában lapul és első ránézésre nem túl izgalmas hely. Nem véletlen, hogy az emberek inkább a magaslatokat, csúcsokat szeretik megjelölni, megnevezni, megmászni. Az ország feneke azon kívül, hogy földrajzi szempontból kitüntetett hely, egy dögunalmas, gazos placc. Pedig nem volt ez mindig így. Néhány évvel ezelőttig az ország legalacsonyabb pontja szintén a Szeged környékén található Tiszaszigetnél volt, ahol máig egy 1,7 méter magas tölgy kopjafa őrzi az időközben címét vesztett nevezetes pont emlékét.

Okosító tábla a környéken található legnagyobb tiszai holtág élővilágáról

Ezt a helyet még a 70-es években jelölték meg, akkor 75,8 méterben határozták meg a pont tengerszint feletti magasságát. Aztán 2007-ben, új, modern módszerekkel mérve kiderült, hogy korábban majd’ egy métert tévedtek, és a legmélyebbnek ismert pont mégsem az, így újat kellett keresni. Szerencsére nem kellett messzire menni, a Tisza túlsó partján, Lúdvár határában találták meg a szintén, most már isten bizony 75,8 méternek mért új pontot.

Aki mégis meglátogatná ezt a helyet, az Röszkéig az M5-ön gyorsan a közelébe juthat. Onnan már csak pár kilométernyi hitvány földutas menet következik, ahol ugyan még nincs szükség az összkerékhajtásra, de az átlagos autóknál magasabb építésű járgány itt jól jön.

15 éve így nézett ki a legmélyebb ponton lévő kopjafa. A kerítés a legelő marháktól védte az emlékhelyet

 

Érdemes GPS-t is vinni, mert a környéken semmi nem jelzi, hogy megérkeztünk Magyarország legalacsonyabb pontjához. De ha már Lúdvár környékén járunk, gondoljunk arra is, hogy errefelé találta az 1970-es években Trogmayer Ottó régész a Lúdvári Vénust, amely egy 4 centiméteres, bő 7000 éves termékenységi szobor. Ha fel tudjuk dolgozni, hogy nem az igazi legmélyebb ponton járunk, akkor érdemes inkább a korábbit megnézni, az ott található kopjafával, domborművel, nádfedeles pihenővel. Sokkal szórakoztatóbb hely.

Lehet, hogy sikerült még mélyebbre mennem? Sajnos nem, ennyi hiba belefér

Piros nyíl mutatja az ország hivatalosan legalacsonyabb pontját

Hét nevezetes pont

1986-ban az Országos Környezet és Természetvédelmi Hivatalban (OKTH) döntés született, hogy Magyarországon megjelölik a földrajzilag érdekes pontokat, összesen hét helyszínen. A négy égtájon a legészakibb, legdélibb, legkeletibb, legnyugatibb pontokat, az ország közepét, valamint a legalacsonyabb és a legmagasabb pontokat jelölték meg egy-egy kopjafával.

Ott a hét pont

Innen nincs lejjebb. Legalábbis országon belül.

Ha visszaülünk az autóba, akkor nagyjából 3 óra alatt és 265 kilométer autópályás autózás után eljutunk az ország legmagasabb pontjára, az 1014 méter magas Kékestetőre. Csak beállítjuk az adaptív tempomatot és már az M5-ös, majd az M3-as forgalmának hullámzásával sem kell foglalkozni, a 140 lóerős turbómotorral szerelt autó szépen gyorsít és lassít helyettünk az előttünk haladók sebességét lekövetve.

A legmélyebb és legmagasabb pont között ez a leggyorsabb út – googlemaps.com

Aztán Gyöngyös után szépen emelkedni kezd az út, hogy a vége felé hajtűkanyaros, igazi hegyi szakaszoknak örülhessen az autós, mielőtt befut a fizetős parkolóba. Érdemes minél feljebb hajtani, nem kell feltétlenül a legelső placcon leparkolni.

Előtérben a 2018-ra megújult Suzuki Vitara, hátul pedig a tévétorony

Itt azért sokkal több a látnivaló, van tévétorony, vacakárus, lehet enni-inni és lehet fényképezkedni a csúcsot jelölő nemzetiszínűre festett kőtömbbel. Meg persze kilátni, télen pedig síelni. Hazánk legmélyebb részétől eltérően itt nem lehet autóval teljesen megközelíteni a nevezetes pontot, amit itt is egy tölgy kopjafa jelez.

Ez az ország teteje

Illetve fizikailag nem lenne lehetetlen, csak tábla tiltja. Kivéve, ha van engedély. A csúcstól pár méterre van egy szomorúbb pont is, ami az elhunyt motorosoknak állít emléket. Bukósisakok, fényképek, szalagok, tengernyi tárgy egy körbekerített emlékhelyen. Itt érdemes megállni pár percre és megfogadni, jobban odafigyelünk rájuk. Amire szükség is van, a mátrai kanyarok, jó időben, hétvégén elképesztő mennyiségű motorost vonzanak ide, a Vitarában is szereplő automatikus vészfékasszisztens ugyan képes megelőzni számos balesetet, de nem varázsló.

Pár óra alatt el lehet jutni a legmélyebb ponttól a legmagasabbig. Ebben a fényviszonyban jól látszanak a Vitara új LED-es lámpái

Ha egy jó autóban ülve nagyon belelendülnénk a vezetésbe, vannak még érdekes helyek, ahová érdemes elautózni. Például a legközelebbi gleccser felkeresése, meghódítása egész vonzó feladat. El is kezdtük megtervezni, merre kell indulni, és hogy hány tankolással lehet megúszni ezt a mostaniaknál már nagyobb lélegzetvételű túrát az új turbómotoros Suzukival.