Nemrég a jó sors San Franciscóba vetett az Audi E-tron világpremierjére és ha már eljutottam Kaliforniába, nem hagyhattam ki Los Angelesben a híres-nevezetes Petersen Autómúzeumot. Az Angyalok Városa, pláne az 1980-as évek második felében, joggal hatott ijesztően a Guns n’ Roses tagjaira, akiket a Welcome to the jungle című klasszikus megírására ihletett, de én rokonlátogatásra érkeztem, így puhán landoltam.

Ez tényleg az amerikai álom

Robert Einart Petersen és felesége alapította az autós múzeumot, amely 1994 óta látogatható. A második világháború utáni fellélegzéssel, a gazdaság bővülésével és a katonák hazatérésével Kaliforniában megugrott az igény a nagy teljesítményű, egyedi autók iránt. A légierőtől leszerelő Petersen, aki fotós is volt, hamar felismerte a hot rodok népszerűségét és megalapította a Hot Rod Magazine-t. Kezdetben motorbicikliről árulta az eredetileg nyolcoldalas lapot, amelynek sikeréből komoly kiadóvállalat nőtt ki. A mindkét fiát repülőgép-balesetben elveszítő, 2007-ben elhunyt vállalkozó a magazinkiadással termelt dollárszázmilliókból hozta létre a múzeumot. Öt évvel ezelőtt 3,3 milliárd forintért gazdát cserélő, ma tehát jóval többet érő villáját itt találjátok.

Csoda Los Angelesben: a Petersen autós múzeum 1

Jól indul: ez az E30-as BMW M3 fogadott a múzeum parkolójában

Első világháború előtti modellek, hotrodok, izomautók, motorkerékpárok, verseny- és sportkocsik szerepelnek a kollekcióban, valamint, a helyi moziipar hatására, filmszereplő autók. A kincstár autóinak mindig csak egy része látható a kiállítótérben.

Idén június elsejétől azonban az autóbuzik kemény magja bebocsátást nyer a föld alatti raktárakba is, ami nagy dolog, mert a Petersen Vault (kb. pince) egészen eddig nem volt szabadon látogatható. Most a 10 év feletti látogató a sima jegyen felüli 23-30 dolláros belépő megváltásával bejuthat a több mint 120 évnyi autótörténelmet és 250 járművet rejtő epicentrumba, ahol viszont tilos fotózni.

Csoda Los Angelesben: a Petersen autós múzeum 2

Milyen Ferrari is ez? Semmilyen, mert ez egy Scaglietti-karosszériás Corvette 1959-ből. A Chevrolet Corvette Italia az olasz telivérek szépségét és a nagyszériás amerikai autók megbízhatóságát társította volna egy exkluzív kis szériában, de a General Motors nem támogatta a projektet

Ám aki a földszintet és a három emeletet kívánja bejárni, az is készüljön kényelmes cipővel, mert a figyelmes és angolul olvasó látogató egy napot simán eltölt a Wilshire Boulevard 6060 alatt, nagyjából egyenlő távolságra a 405-ös Interstate és a 101-es Freeway (főút), a város nyugati részének közlekedési ütőerei között. Az akár 22 000 feletti Los Angeles-i házszámok ne tévesszenek meg titeket. Ez nem azt jelenti, hogy ezrével vagy tízezrével állnak az épületek az egyébként tényleg nagyon hosszú utakon. A számozás a házak helyének körülbelüli belövését segíti, a tömbök azonosítását, így 6042 után jöhet 6051 is házszámként.

Zarándokhely, autórajongóknak

Maga az épület is érdekes. Egy építésziroda az újvilági léptékkel historikusnak számító, 1962-es áruház elé húzott új homlokzatot 2015-ben, amitől a Petersen Automotive Museum építészeti szempontból is sokkal izgalmasabbá vált. 25 tematikus tárlat keretében összesen 150 jármű mutatja be a gépeken túl az egyéni mobilitás hatását az amerikai társadalomra és világra.

Csoda Los Angelesben: a Petersen autós múzeum 3

Ez egy valódi Batmobil a filmhez gyártott autók egyike. Majdnem 6,1 méteres, Rolls-Royce-repülőmotorok alkatrészeivel készült a motorházfedele és egy brit Harrier-vadászgép turbinájából az orra. Az autó egy 1967-es Chevy Impala alvázára épül, 327 köbhüvelykes, 5,4 literes V8-cal. A Petersen Autómúzeumban felnőtteknek 16 dollár a belépőjegy, átszámítva 4480 Ft, parkolni napijeggyel lehet az épület garázsában 15 dollárért. A kettő együtt mintegy 8700 forint

Attól is zarándokhely az autórajongók számára ez a múzeum, mert amennyire ez lehetséges, igyekszik átfogó képet adni az autók világáról. A gyermekeknek szóló részekbe a technika működésébe vezetik be a látogatókat, látható, hogyan készülnek az autók, hogyan működik az autóipari tömegtermelés és a tárlat cseppet sem szemellenzős amerikai autógyűjtemény.

Ottjártamkor külön szekció jutott a japán szupersportautóknak és egy lenyűgöző Porsche-kollekció is várta a látogatókat. Az idén 70 éves sportautógyártó itt kiállított autóiról később írok, mert az megér egy külön cikket. A vasárnapi békeidőben fogjatok egy bögre kávét, csésze teát vagy kehelynyi pezsgőt és kattintgassátok végig a galériát! A Petersen Autómúzeum kincsei egyedülállóak.

Csoda Los Angelesben: a Petersen autós múzeum 4

Bármibe lefogadtam volna, hogy ez egy Renault 4CV. Pedig ez az 1962-es autó a Hino Renault PA62, a 4 CV licencáltozata. A II. világháború után a japán autógyártók, saját termékek híján, licencmodellek gyártásával is igyekeztek kielégíteni az autók iránt megugró keresletet és így futtatták fel a tömegtermelést, később áttérve saját konstrukciókra és sokban tökéletesítve a gyártástechnológiát