„Vissza kell szerezni az első helyet” – mondta pár éve magyar kereskedőknek egy fogadáson Japánban Osamu Suzuki, a cég nagy tiszteletben álló atyaúristene. A japán márka a 2008-ban kirobbant válság egyik legnagyobb áldozata volt itthon. Ezt követően kapták feladatként a kereskedők és az importőr, hogy a gyárral rendelkező országban újra piacvezetők legyenek. A most 88 esztendős vezető nyilván rendkívül elégedett a parancs teljesítésével, a Datahouse által szerdán publikált legfrissebb értékesítési adatok szerint a Suzuki továbbra is hasít a magyar piacon. Sőt, a márkák és a modellek között is növelte már tavaly is meglévő előnyét a követőihez képest.

2018 első hét hónapjában így alakult a márkák sorrendje:

  • Suzuki – 12 853 darab forgalomba helyezett új személyautó
  • Ford – 8031 darab
  • Škoda – 7494 darab
  • Opel – 6795 darab
  • Volkswagen – 6255 darab
  • Toyota – 6064 darab
  • Dacia – 4262 darab
  • Renault – 3704 darab
  • Kia – 3507 darab
  • Nissan – 2947 darab

Nem az volt tehát a kérdés, hogy 2017-hez képest marad-e az első hely, hanem hogy közelednek-e a követők, vagy még tovább nyílik az olló. Nos, a tavalyi év első hét hónapjához képest a Suzuki 57,4 százalékkal növelte értékesítéseit, az első 20 márkában közelében sincs senki ennek a gyarapodásnak.

Majdnem mindenkin átgázol

A top 10-ben a VW 43,2 százalékos növekedése a második, a Kia 35,8 százaléka a harmadik, a Škoda  34,5 százaléka a negyedik, a Toyota 32,9 százaléka az ötödik legnagyobb mértékű gyarapodás tavalyhoz képest. Jól látszik, hogy a topmárkák mind szépen hasítanak Magyarországon, idehaza összességében 29 százalékos növekedés után 82 789 új személyautót helyeztek forgalomba 7 hónap alatt.

A modellek között ennél is fölényesebb, túlzás nélkül mondható, hogy megalázó a Suzuki vezető helye.

Íme, a modellek sorrendje:

  • Suzuki Vitara – 8035 darab
  • Škoda Octavia – 3871 darab
  • Suzuki SX4 S-Cross – 2778 darab
  • Ford Focus – 2341 darab
  • Opel Astra K – 2070 darab
  • Ford Kuga – 1938 darab
  • Dacia Duster – 1795 darab
  • Nissan Qashqai – 1555 darab
  • Renault Clio – 1473 darab
  • Volkswagen Golf – 1277 darab

Megjelenése óta óriási siker az Esztergomban gyártott Vitara, úgy tűnik, ez már így is marad. 2015-ös első évében máris brutális akcióval kínálták a vevőknek az újdonságot, ugyanis a 4,5 milliós alapár papírra ragadt, ehelyett 3,8 milliótól már haza lehetett vinni pluszpénzes extrák nélkül. Ezzel a merész, de sikeres árazással a Vitara nemcsak a SUV-ok közt lett rövid idő alatt első, hanem letarolta a magyarországi személyautó-piac egészét.

Magasan mindenki felett

Ha most, 2018 nyarán felmegyünk a Suzuki honlapjára, egyrészt azt látjuk, hogy a hatéves modellciklus felénél már hirdetik a frissített változat közeli érkezését, másrészt azt, hogy a vevőcsalogatás legsikeresebb módszerén a forgalmazó azóta se nagyon változtatott: listaár 4,59 millió forint (áthúzva), kedvezményes ár 3,89 millió forint.

Suzukis kereskedőktől hallani, hogy sokan a Vitara miatt mennek be ugyan a szalonjaikba, de meglátják a valamivel tágasabb SX4 S-Cross hasonlóan csábító árcéduláját, és végül azzal térnek haza. Listaára 5,14 millió forint (áthúzva), kedvezményes alapára 4,14 millió.

Elkanyarodva a piacvezető márkától és modelltől, a Ford Focus előretörése is kiemelendő az ára miatt. Egyértelműen az új modell idei érkezése következtében földig (4 millió forintig) leakciózott kifutó példányok húzták magasra az értékesítést, ahogyan a szintén kifutó Renault Clio leendő vásárlói is remek alkupozícióban vannak mostanság. A Skoda Octavia és az Opel Astra eladásai a piaccal azonos mértékben nőttek.

Nézzük meg százalékosan is, hogy a 10 legnagyobb darabszámban eladott modell közül melyik az az 5, amelynek értékesítései a legnagyobb mértékben növekedtek 2018 első hét hónapjában a tavalyi hasonló időszakhoz képest: Vitara (71 százalék), SX4 S-Cross (62 százalék), Ford Kuga és Volkswagen Golf (mindkettő 48,8 százalék), Clio (42,5 százalék).

Erős szereplője a piacnak

Végül álljon itt egy lista a különböző kategóriák győzteseiről, aminek talán a legérdekesebb része az a szám, amely a kategóriák összesített eladásait mutatja. Követve a nyugat-európai trendet, ma már Magyarországon is szabadidő-autóból vesznek a cégek és a magánszemélyek együttesen a legtöbbet. Rögtön hozzátesszük, a Datahouse besorolása szerint egyértelműen ezekből a legszélesebb a kínálat, 118 (!) különböző, ma Magyarországon megvehető modellt sorol az autóipari statisztikákkal foglalkozó cég adatbázisa

  • SUV – összesen 31 112 darab kelt el. Első helyezett a Suzuki Vitara (8035 darab)
  • Alsó-közép kategória – 23 899 darab. Első a Škoda Octavia (3871 darab)
  • Kisautók – 11 888 darab. Első a Renault Clio (1473 darab)
  • Felső-közép kategória – 5209 darab. Első a VW Passat (1054 darab)
  • Egyterűek – 4293 darab. Első a Dacia Lodgy (421 darab)
  • Minik – 2249 darab. Első a Fiat 500 (1158 darab)
  • Executive – 1006 darab. Első az 5-ös BMW (283 darab)
  • Sportautók – 484 darab. Első a Ford Mustang (73 darab)
  • Luxusautók – 205 darab. Első a Mercedes S-osztály (42 darab)