Ismét eljött az ideje a szokásos Opel Tech Day-nek, annak a sajtórendezvénynek, melyen az Opel be szokott hozni néhány klasszikus, történelmi értékű autót a múltból, egy-két még nem is létező új autót a jövőből, és persze elmondják, miért ők a legjobb, legügyesebb, legtökéletesebb autómárka a sok-sok konkurens között. Az idei Tech Day viszont kicsit más volt, mint amiket megszoktunk.

Pár hónappal, héttel azután, hogy a PSA konszern megvásárolta a márkát a GM-től, a legfőbb üzenet nem új modellek érkezésén volt, hanem azon, hogy higgyük el: az Opel nem lesz francia márka, a tervezési önállóság legalább részben megmarad, a közös fejlesztéseknek hála olcsóbb lesz gyártani és így vélhetőleg megvenni is az Opeleket. Meg egyáltalán: megmaradunk, élünk, nem vesztünk el, nem kezdte el emészteni az Oroszlán a Körbe Zárt Villámot. Akik még a cégnél dolgoznak Németországban, azok ott is maradnak állítólag, a külföldi üzemek, köztük a szentgotthárdi motorgyár pedig megmarad és termel tovább, jön az új 1,5 literes dízel és egy 1,6-os motorcsalád, immár Citroënek és Peugeot-k számára is.

Opel GT Concept 2016-ból: háromhengeres és 200 felett megy

Németek vagyunk, németek vagyunk!

German engineering, Rüsselsheim, moduláris platform, elektromosság és hidrogén, önálló dizájnnyelv, mantrázta újra meg újra meg újra az Opel sok-sok előadója, egészen az abszurditásig sulykolva belénk a leglényeget, hogy az eddig amerikai, most francia tőkéből üzemelő cég mennyire német. Az a cég, amelynek még el se tűnt kínálatából közös modellje a Fiattal (Combo), de már most számos közös modellje van a PSA-val (új Combo, ami Peugeot Rifter más emblémával, Crossland, ami egy 2008-as, Grandland, ami egy 3008-as enyhén áttervezve), de van közös autójuk még a Renault-val is (Vivaro, ami egy Trafic).

A németséget annyira azért komolyan veszik, hogy az Opel kutatási-fejlesztési központja Rüsselsheimben továbbra is megmarad, sőt: az Opel-PSA kapcsolatban stratégiai fontosságú lesz ez a tervezőműhely. Gazdaságilag talán a legérdekesebb részlet, hogy az Opel-PSA teljes kishaszonjármű-fejlesztését ide szervezik, vagyis a következő közös Combo-Rifter-Berlingo vagy Expert-Jumpy-Vivaro, esetleg Jumper-Boxer-Movano már itt készül el, nem a franciáknál.

Fő üzenet: German DNA, vagyis német DNS a márka modelljeiben továbbra is

German Engineering

GERMAN, illetve: Autobahn-proof, vagyis a német autópályára fejlesztett autók az Opelek

Német precizitás

A German Engineeringre az egyetlen igazán konkrét példát az előadás-sorozatban érdekes módon nem egy motor vagy egy modell jelentette, hanem az Opelek ülései. Az AGR (egy német gerinckórság-ellenes szervezet) ajánlásával ellátott székek akár a GSi-kben, akár a drágább mezei modellekben az Opelek egy fontos selling point-ja volt az utóbbi években a konkurenciával szemben. És hát most majd a Peugeot-k, Citroënek fontos selling point-ja is lehet.

Egy nagy sikersztori az Opelnél, a German Engineering egyik eredménye a könnyű és gerincbarát üléscsalád

EMP2, CMP

Hihetetlen virágzásnak indult mostanság az autómodellek választéka, aminek az az oka, hogy a gyártók többé-kevésbé mindegyike átállt az úgynevezett platformstratégiára a fejlesztésben-gyártásban. Vagyis egy-egy széles tartományban variálható méretű alapkonstrukcióra építik a formailag különböző, de technikailag, a lemezek alatt nagyon nagy százalékban azonos autókat.

Az Opel hozott is két olyan vázat, amelyre sok új Peugeot, Citroën és Opel épül majd a közeljövőben. Sőt, már most is, hiszen a kompakt és középkategóriás autók valamint kis furgonok platformja, az EMP2 az alapja egyebek mellett az Opel Grandlandnek és a Peugeot 3008-nak, de erre épül az 5008-as, a Citroën Berlingo – Peugeot Rifter – új Opel Combo trió is, de még a PSA-Toyota-féle Jumpy-Expert-ProAce hármas is.

A másik LEGO-készlet neve CMP: ez lesz a kisebb autók alapja, a 2019-es modellévre érkező Corsa és a 2020-ra ígért új DS3, valamint nyilván számos későbbi modell bázisa. A platformstratégia olyannyira hatékony dolog, hogy állítólag az új Corsa fejlesztési költségei mindössze a felét tették ki a korábbi modell fejlesztésére fordított forrásoknak.

A szörnyű múlt: 13 modell 9 platformon, iszonyú fejlesztési redundanciával

A fényes jövő: 26 modell 2 platformon, minimális egyedi fejlesztési költségekkel

Villany és hidrogén

Az Opel még General Motors korában lelkes kutatója volt a hidrogénüzemű járművekben rejlő lehetőségeknek. Ezen a téren sajnos semmilyen újdonságot nem láttunk, elég szomorú látvány volt a parkolóban kiállított érdekességek között az a hidrogénes Chevy Equinox, amelyet már 2011-ben (!!!) vezettünk, akkori újdonságként.

Elektromos autók terén is zavaros lehet most a helyzet az Opel háza táján, hiszen az Ampera-e modellt, amit Amerikában Chevrolet Boltnak hívnak, megtartotta magának a GM (arra gyanakszom, hogy a teljes fejlesztési háttérrel együtt). Így hát egy nálunk nem is kapható Ampera-e mellett egy 1971-es elektromos GT-prototípus képviselte az Opel elektromos autóit a mostani rendezvényen, de kaptunk egy kőkemény ígéretet: 2020-ra jön az elektromos Corsa. Semmilyen részletet nem árultak el róla – kíváncsian várjuk, milyen lesz.

A hidrogénhajtás és az elektromos hajtás várható terjedése az adott járműkategória szokásos terhelése és jellemz megtett távolságai függvényében

(A magam részéről mindenesetre nagyon drukkolok az elektromos Opelek fejlesztésének, már most alig várom, milyen lehetőségeket lát meg a gyári marketing a körbe zárt villám és az e-mobilitás összekapcsolásában. Biztos lesz pár kínosan kényszeredett és ezért vicces reklámfilm és fotó, amin majd jól tudunk szórakozni, ki akar fogadni? – a szerző)

A hidrogén jövője a márkánál még kérdőjelesebb, de a szándék megvan a továbblépésre. Az Opel továbbra is tartja azt a feltételezését, hogy középtávon megnő majd a gyorsan megtankolható, megfelelő infrastruktúra mellett korlátlan hatótávú tüzelőanyag-cellás autók szerepe a közlekedésben. Úgy vélik, rövid távú használatban elterjednek majd a kis villanyautók, közép- és hosszú távú autózásra jönnek a konnektoros hibridek és a hidrogénautók, teherfuvarozásra, távolsági buszközlekedésre pedig még sokáig megmarad a dízeltechnika, de lassan felzárkózhat mellé az ilyen használatra szintén alkalmas hidrogéntechnika.

A jó öreg hidrogénes Opel, ami úgy Opel, hogy egy nagy GM-SUV. Kedvezőek voltak vele a tapasztalatok, majd meglátjuk, hogyan halad tovább a projekt – immár az Opelnél

És ennyi.

És ennyi. Se új modell, se új motor, se ionhajtómű, se repülő autó. Remélem, a következő Tech Day-re a márka már magára talál annyira a nagy változás után, hogy valami igazán kézzelfogható csodát is mutasson grafikonok és táblázatok helyett. A viszontlátásra!