A kormányváltók valamikor az 1930-as években kezdtek elterjedni a személyautókban, hogy jellemzően a 40-es, 50-es évek Amerikájában váljanak a legnépszerűbbé. Aztán a 80-as évek közepére szinte kivétel nélkül varázsütésre kihaltak, hogy nemrég, ha kissé átalakulva is, de félig meddig feltámadjanak.

Kormányváltók – eláruljuk, milyenek 1

Ez már automata kormányváltó

De miért jó?

Az autóiparban mindent és mindennek az ellenkezőjét is azonnal meg tudják indokolni. A kormányváló mellett az egyik legnyomósabb érv az volt, hogy közelebb van a kormányhoz, kényelmesebben, gyorsabban lehet vele váltani, majd újra a kormánykereket markolászni, amikor még két kéz kellett a kormányzáshoz. Hát, fene tudja, ez nem hangzik elég meggyőzően. Sokkal logikusabb az a magyarázat, hogy a kormányváltó mellett érezhetően több hely marad az első üléssor környékén. Ez az elöl is háromüléses furgonokban, kisbuszokban lehet különösen klassz dolog, de az 50-es évek óriási amerikai batárjaiban is jól jött, ahol elöl nem ülések voltak, hanem gigászi pamlagokon lehetett ringatózni vezetés közben. Vagy igény szerint akár egy sötét, félreeső parkolóban.

Kormányváltók – eláruljuk, milyenek 2

Amíg csak 3 fokozatot kellett kormányról kapcsolni, nem volt nagy baj

Amerikában a kormányváltó nagyjából a 80-as évek közepéig volt gyakori, de Európában és Ázsiában ennél kicsit tovább húzta. Persze addig, amíg csak három-, legfeljebb négyfokozatú váltót kellett a kormány mellől kapcsolgatni, nem volt nagy a baj, de egy öt, vagy hatos kézi kapcsolású kormányváltó már elég komoly mérnöki bravúrt igényelne.

Ennek ellenére a japán taxipark gerincét adó Toyota Crown és Nissan Cedric modelleknél az automatikus váltó 1999 körüli megjelenéséig megmaradtak, de kormányváltós volt kezdetben a Fiat Ducato illetve a Mitsubishi L400-as is. Utóbbi különösen mókás darab volt, váltója a kormányoszlopon volt, míg a terepváltó karja a padlóból meredt felfelé. De teherautóknál is alkalmaztak kormányváltót, az Avia teherautón szintén a kormány melletti karral kellett váltani az áttételek között.

Kormányváltók – eláruljuk, milyenek 3

A Mitsubishi L400-as is kormányváltós volt

A kormányváltó elsőkerék-hajtású autónál nem annyira bonyolult dolog, pláne, ha mondjuk a Trabantéhoz hasonló módon működik, ahol a kormány mellett csupán egy szinte egyenes futó alumínium rúd megy előre, a váltóhoz. Aki még vezetett Trabit az emlékezhet rá, hogy egész fürgén és könnyen lehetett kapcsolgatni a váltóját. Sokkal egyszerűbben, mint a másik NDK gyártmányú autó, a Wartburg kormányváltóját.

Kormányváltók – eláruljuk, milyenek 4

A Wartburg fokozatkiosztása teljesen más volt, mint a Trabanté

Fokozatok a Trabantban, de mondjuk így rükvercet húzni nagyon béna:

A klasszikus kocka Wartburgot eleinte kizárólag kormányváltóval szerelték fel, csak jóval később kapott akkoriban menőnek tartott padlóváltót, illetve később négyütemű motort is. Fokozatkiosztása teljesen más volt, mint a szintén kelet német Trabanté és kar mozgása sem volt annyira finom. Ha azt hiszed, anno mesterien pakoltad a fokozatokat a Waresz-ban, akkor nézd meg ezt a videót és közben jegyzetelj:

A műszakilag cizelláltabb lelkűek biztos felhorkannak majd, amikor a Citroën Kacsa és a Renault 4-es kerül szóba, mint kormányváltós autó. Ezek, ha nagyon kukacoskodni akarunk, akkor nem kormány- hanem műszerfal-váltós autók, hiszen nem a kormányoszlop közvetlen közelében van a váltókar, hanem a műszerfalban tűnik el egy a rúd. Alább egy Renault 4-esben hadakozik a fiatalember a váltóval:

Egyes modellek váltói teljesen úgy is működnek, mintha egy rendes botváltós dolgot vezérelnénk vele, csak jó messziről. Mutatjuk is:

Ez itt egy 1963-as Citroën 2CV furgon és az ő idétlen kilincs váltója munka közben:

Szerencsére a kormányváltó ma is divatos dolog. Ha nem is igazi, csupán csak az automatikus váltó fokozatválasztójaként, de a Mercedes újra divatba hozta a kormányoszlopból kilógó kart és az amúgy teljesen elektromos hajtású Tesla is ugyanezt használja. Az ötlet briliáns, mivel mechanikailag semmi kapcsolata nincs a váltóval ennek a karnak, igazából tökmindegy, hogy hol van. És a kormány mellett senkit nem zavar, az így szabadon maradt helyre pedig más fontos, praktikus dolgok kerülhetnek.

 

Te hogy állsz a kormányváltókhoz?
Szerintem hülyeség, kiment a divatból
29% (387)
Okos dolog, nekem is tetszene egy
51% (668)
Inkább majd holnap szavazok
20% (259)