Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Vezess.hu!
A tanácsukat szeretném kérni autóvásárlással kapcsolatban. Egy Peugeot RCZ 1,6 200 THP-n gondolkodom, 2013-as, 6-10 000 km-rel. Egész sokat találtam a svájci használtautó-piacon, és pont ezért félek, hogy valami típushiba vagy drága szerviz miatt adják el ezeket az autókat ilyen hamar.
Ha van valami információjuk erről a modellről, kérem szépen, osszák meg velem. Válaszukat előre is köszönöm!
Tisztelettel, Tiszay Lajos




Szakértőnk válasza
Valószínűleg sok más autóból is találna 6-10 000 kilométerrel vevőre váró használt autókat, csak mivel az RCZ-ket nézi, ebben az esetben ez szembetűnőnek látszik. Ez semmiképp ne bizonytalanítsa el! A svájci, helyesebben az EU-n kívülről történő behozatal alapfeltétele, hogy a motor legalább Euro 4-es legyen, ami itt adott, de sokan nagyon ráfáztak erre rosszabb emissziós besorolású autókkal. A 10% vám megúszható európai származásigazolással, de inkább kalkulálja bele az árba, hogy ne érje kellemetlen meglepetés.
Nagyobb Peugeot-márkaszervizek munkafelvevőivel beszéljen mindenképp a vásárlás előtt, ők a típus valódi szakértői. Az RCZ általam ismert fő problémája a direktbefecskendezésből fakad, és a szelepek koszolódásával kapcsolatos. A szelepnyakon lerakódó koksztól elkoszolódnak a szelepülékek és nem zárnak rendesen a szelepek, de ez tisztítható. Kellemetlen lehet az alulméretezett vezérműlánc megnyúlása, enyhe esetben csak zörgése. Rángatás, kihagyás, erőtlenség a jele a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlés hibájának, ami szintén megesik az 1,6 literes benzinesekkel. Minderről ebben a cikkben olvashat részletesebben.
Mivel az RCZ kiváló autó, nagyon jó futóművel és szép belső térrel, ezzel együtt sem mondanánk le róla. Hasonlóan fejlett technikával minden kocsinak vannak gyenge pontjai. Amennyiben a dízelt választja, az 1,6 THP-vel kapcsolatos gondokat is megússza.
Üdvözlettel, Szörényi András
Tisztelettel: Takács József
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Technikai segítséget kérnék, Citroen Xantia után a C5 ugyanúgy orrnehéz, és első keréken kézifékes. Ha kitör a kanyarban az autó, mi a helyes vezetési megoldás? Természetesen téli útviszonyokra gondolok. Karbantartott, téli gumis, mar nyugodt vezetési stílussal.
Szakértőnk válasza
Kedves Zoltán!
A C5 önnek szárazon, vízen, havon, jégen egy kanyarban ha besokall, mindig az orrát fogja a kanyar külső íve felé tolni, tehát alulkormányzottsági hajlamot mutat. Sok európai autóhoz hasonlóan így hangolják gyárilag az autót.
Önnek alapesetben ilyenkor csak annyit kell tennie, hogy elveszi a gázt, egy kicsit nyit a kormányon (tehát az autót elkezdi a kanyar külső íve felé irányítani egészen finoman), és ha minden rendben van, a gázelvétel, és a nagyobb ív felé kormányzás meghozza azt az eredményt, hogy az autó első kerekei visszatapadnak, és már nem csúsznak, hanem újra gördülnek a kijelölt kanyar ívén.

Vezetéstechnikai tréning jogsi mellé: Ha a balesetek számának csökkentése a cél ennél jobb módszer nincs. Egyszerűen meg kell tanítani az embereket vezetni, és akkor átadni a jogosítványt, amikor megfelelően képes uralni a rá bízott járművet. Ehhez pedig nagy segítség egy profi vezetéstechnikai tréning.
Nagyobb ívre sodródva tud ugyan bekanyarodni, de legalább vissza tudja hozni a helyes irány felé. A tapasztalatom az elmúlt 16 évben tartott napi tréningek során az, hogy a vezetők nagy része nem ismeri fel időben az autó alulkormányzottsági hajlamát adott esetben, és a csúszás pillanatában ösztönösen elkezdi befelé tekerni a kormányt, amitől a csúszás még erőteljesebben folytatódik.
– intenzív fékezéseket követelő autópálya, vagy hegyi szakaszok használata után,
– télen hideg, nedves időben,
– a forgalomban vészhelyzet elhárítása érdekében felejtse el.
Üdvözlettel Székely Gyula
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

