Szentgotthárdon jártam a minap egy népes delegáció tagjaként megünnepelni a nyolcmilliomodik motor elkészültét. Autóbuziknak egy ekkora ipari erődítmény eleve érdekes, a logisztikája és az építészeti sajátosságai is. A gyár alapja olyan masszív, hogy évszázadok vagy évezredek múlva a mi korunkig leásó régészek csak találgatják majd, miért kellett a földbe fúrt lyukakba sokméteres betonoszlopokat illeszteni majd erre minőségében és vastagságában meghökkentő betonalapot teríteni. Azért, hogy utána a méter milliomodrészének vagy ha úgy könnyebb, a milliméter ezredrészének pontosságával lehessen motoralkatrészeket gyártani. A mikron pontossággal dolgozó szentgotthárdi gépezetek abszolút rezgésmentességet igényelnek.

Jobbra a kék kabin egy optikai minőség-ellenőrző masina. Balra a szürke tömb az ultrahangos tisztító, amiben megmossák előtte a mérendő főtengelyt. Kicsit nagyobb, mit amit autószerelőknél látni
Íme, az esemény háztáji videón
500 millió autó, 8 millió motor
Solt Tamás gyárigazgató szót ejtett arról, hogy a General Motors több mint 500 millió autót gyártott. Érdemes belegondolni, hogy ez autónként csak két tulajdonost és az ő közvetlen családtagjaikat számítva is milyen erős kötődést jelenthet a céghez több mint egymilliárd emberben.
Ebből a félmilliárd autóból nagyjából 68 millió jut az Opelre, amelyek tizedében szentgotthárdi motor van. (6,8 millió Opelbe valóban nem kerülhet nyolcmillió motor, de részben Vas megyei motorok hajtják más GM-márkák, például a Buick, a Chevrolet vagy a Saturn autóit, amely a GM-re jellemző, ügyetlen márkamenedzsment miatt megszűnt.)
Új benzines az új Astrába
Talán nem teljesen spontán folyamatok eredményeként, de a jubileumi motor pont az új Astrában bevezetendő 1,4-es négyhengeres lett. A turbós négyhengeres 235 Nm maximális nyomatékot ad le 2000-4000 percenkénti fordulatszám között. Jobban kihúzatva és tartva a padlógázt 145 lóerős teljesítményt mérhetünk, de lesz 125 lóerős változat is belőle.

Várhatóan az 1,4-es négyhengeres turbós benzines lesz a legnépszerűbb motor a K Astrában. Jön belőle 145 és 125 lóerős verzió is
Van még egytömegű lendkerék!
Látva a kettős tömegű lendkerék cseréjéről, javításáról, kiváltásáról szóló cikk kiugró olvasottságát, igyekeztem kideríteni, melyik motorváltozat érhető el a drágán cserélhető kényelmi tétel nélkül. Használtautó-vásárlóknak nem jó hír, hogy az összes 1,6 literes dízel (MDE-motorcsalád) és valamennyi ezerhatos turbós benzines (MGE-motorok) kettős tömegű lendkerékkel készül.
Egytömegűt az 1,0 és az 1,4 literes feltöltött benzinesek egy részébe szerelnek. Egytömegű lendítőkerék van az alapjárati motorleállítással felszerelt autókban, kettős tömegű a stop-start rendszer nélküli modellekben. Aki 100-200 ezer kilométert futott használt Opelt vásárolna és biztosra akar menni, az alvázszám alapján a márkakereskedésekben kérdezze le, hogy autója szíve milyen lendkerékkel hagyta el a szentgotthárdi üzemet.
A K Astrában 4,9 l/100 kilométer a bűvös átlagfogyasztás, amit a kétféle kapacitással szállítani képes olajszivattyú, az üregesre öntött főtengely és persze a nagynyomású közvetlen befecskendezés is szolgál. A háromhengereshez hasonlóan ennek a motornak is lánc vezérli a szelepeit. Gajdán Miklós kollégánk már vezette is egy álcázott új Astrában.
SGE, MDE, MGE
Ezzel az újdonsággal együtt négy motorcsalád tagjai készülnek a nyugati határszélen fekvő kisvárosban. A Family 1 a szívó benzines négyhengeresek rövidítése, amelyekre főleg az Európán kívül piacokon van még igény. Az SGE (Small Gasoline Engine) a kis benzines motorokat takarja 1,0-1,4 literes hengerűrtartalommal, három vagy négy hengerrel. Az MDE a Mokkától a Zafira Tourerig bevetett ezerhatos, soros négyes dízeleket fedi különféle teljesítményszinttel. Az MGE pedig a Middle-size Gasoline Engine rövidítése, az 1,6 literes, vasblokkos, benzines turbóké. Műszaki érdeklődésű olvasóink itt találnak érdekességeket az MDE és MGE motorokról.







