Vén családi autónkba kellett vennem egy flakon motorolajat a múltkor – csöpög a turbónál és az alsó nívón volt már a szint. A fene se emlékszik már, pontosan mit is töltöttünk bele a múltkor a szervizben, csak azt tudtam, hogy 10W40-es rész-szintetikus. Mivel már esedékes az olajcsere, nem agyaltam túl a dolgot, a csöpögő pálcával a kezemben felhívtam feleségemet, aki épp egy hipermarketben bolyongott, hogy hozzon egy liter olajat is. Mondtam neki, hogy 10W40 legyen, 1000-2000 forint között, és valami létező márka kell, nem nóném kicentrifugált fáradtolaj.
Pár perc múlva visszahívott: 3500 forint a legolcsóbb, Shell, hozza? Nem, nem kell négyliteres, mondtam, mire ő: de hát ez csak egy liter. Tényleg nincs másik márkás, olcsóbban? Nincs. Hát akkor száradjon rájuk, majd elugrok a benzinkútra, hagyjad. Egy Agip kút van hozzánk a legközelebb, 1300 forint volt a 10W40-es alapolaj náluk. Hát ez hogy lehet? Mitől kerül egy kútnál alig több mint harmadába az elvileg ugyanolyan minőségű kenőanyag, mint amennyiért az üzletek polcán lehet látni?
És egyáltalán: ha eljő az olajcsere ideje, mikor jár jobban az autós? Vigye ő az olajat? Vegye meg a neten? A benzinkútnál emelje le a polcról? Vagy bízza a szervizre? Utánaolvastam, beszaladtam néhány hiperbe és benzinkútra, valamint megkérdeztem Lacit, a Szerelőt – és összeállt a kép. Íme, mutatom:Miből van az olaj?
A motorolaj tömegét manapság úgy 80%-ban az úgynevezett alapolaj teszi ki, az az ásványi, de ma már inkább legalább részben, esetleg teljes egészében mesterségesen előállított (szintetikus) kenőanyag, amihez további 20%-ban adalékokat kevernek a gyártók. Ezek az adalékok csökkentik a dermedéspontot, lassítják az oxidációt, lebegésben tartják a szennyező részecskéket (mint például a dízelekben a korom), gátolják a felhabzást és védik a súrlódó felületeket a kopástól.
Hogy melyik olaj melyik motorhoz való, bonyolult és felesleges megtanulni, inkább fordított logikával kell választani: az adott autó kézikönyvéből kell megnézni, hogy a különböző szabványok szerint melyik is kell a kocsinkba. Akit mégis érdekel, mit jelent a sok felirat a flakonon, itt megtalálja az ACEA, itt az API szabványok kifejtését. Minél újabb autónk van, annál fontosabb, hogy odafigyeljünk ezekre a kódokra, ugyanis az újabb és újabb szabványok követik az újabb és újabb motortechnológiákat; egy vén szívódízelnek nem lesz baja a legfrissebb, 2010-es API SN-től, de ha egy modern, változó geometriájú turbós, részecskeszűrős valami raktáron maradt API SL-t kap, bizony nem köszöni meg hosszú távon.

Ha megbízunk a szervizben, a legegyszerűbb rájuk hagyni az olajválasztást. Azért érdemes előre leegyeztetni, milyen minőségű és milyen áru anyag kerül majd a kocsiba és drágább olajaknál (2500 forint felett) már megéri a neten vagy egy útba eső benzinkútnál ellenőrizni az árakat
Mennyire szent az előírt intervallum?
Paradox módon annak érdemes nagyon odafigyelve, az előírt intervallumokat nem túl lépve és évente mindenképpen olajat cserélni, aki ritkábban és rövid utakra használja a kocsiját. Aki hetente elteker Münchenig meg vissza, a mindig üzemmeleg motorral kevésbé használja el a kenőanyagot a motorban, mint aki naponta négyszer indítja be hidegen és rövid utakat tesz meg csupán a melóba, gyerekért, boltba.
A hiedelmek ellenére nem árt, ha szükséghelyzetben keveri kicsit az olajakat az ember. Elvileg nem lehet gond, ha összeöntjük az azonos tulajdonságokkal bíró MOL-t a Totallal az olajcsere-ciklus végefelé, ha megette kicsit a motor az olajat. Persze nyugodtabban alhatunk, ha inkább mindig tartunk a csomagtartóban egy literes flakont az utolsó olajcsere során betöltött olajból, és ugyanabból vesznek megint, ha kell.

A kis vidéki kúton sem extrémek az árak, van olcsóbb de megbízható (Mannol) és persze van az istenített Castrol, átlagos áron
Drágultak a hiperek
Nem biztos, hogy érdemes nekünk utánajárkálni az olajnak. A szervizek tapasztalatai szerint a hipermarketek valóban megemelték az árakat az utóbbi időkben. Korábban azt lehetett látni, hogy a hiperekben időnként volt nagyobb tételben egy-egy olyan olaj, neves márkáktól (Total, Mobil, Valvoline), ami nem volt elérhető az olajcégek kiskereskedelmi forgalmában máshol. Ez mintha megszűnt volna, a kínálat megegyezik a márkafüggetlen benzinkutakéval – és az ár is. A benzinkutaknál jellemzően nem drága az olaj, a saját márkás kenőanyagokon értelemszerűen nincs az a magas árrés, mint a csokiknál, üdítőknél.
Jó eséllyel a szervizben lévő olajjal sem járunk rosszul, a hordós kiszerelésben az olajcég ugyanazt a minőséget szállítja, mint a flakonosban – hacsak nem valami kevésbé elterjedt márkától akarunk olajat (Liqui Moly, Gulf, Motul, Repsol és társaik), nem érdemes bohóckodni az utánajárással, flakoncipeléssel. Érdemes viszont előre rákérdezni az árra, de ha literenként nem kapnánk drágábban, mint a benzinkútnál vagy a webshopban, és megbízunk a szervizben, hagyjuk náluk azt a kis árrést is, hadd szereljék boldogabban az autónkat!

Gyanús webshopból nem biztos, hogy megéri próbálkozni – még akkor sem, ha stimmel az ár. Az 5W30-as Castrol Magnatec 2300 és 2800 között szór, már csak az a kérdés, gyári olaj van-e a gyári flakonban

Hipermarket akciós olajpolca. A Hunoil a Petronast is forgalmazó magyar cég nagyáruházakban terített hazai márkája







