Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt: ismerős a név? Nem baj, ha nem. Egy ideje ennek a szervezetnek rójuk le az autópályadíjakat, személyautó esetében minimum 2975 forintot. Azért ennyit, mert az előző Orbán-kormány idején közel duplájára drágult a legolcsóbb matrica arányaiban olcsóbb matricával vált vonzóbbá a gyorsforgalmi úthálózat használata.
Beugró: 1650 helyett 2975 Ft
Két és fél éve nincs négynapos e-matrica 1650 forintért, csak tíznapos 2975-ért. Tapasztalataink szerint azóta még több autós fontolja meg, hogy inkább ráér, és ezt az összeget a családjára költi a biztonságosabb, kényelmesebb, gyorsabb, nyugodtabb utazás helyett.

Állandó a kamerás ellenőrzés, a megállításosnál van aki sms-ben próbálja gyorsan megvenni a hiányzó matricát
Idő és biztonság vs. magas ár
Rácz Tamás például a napi kétszer 50 kilométeres bejárásra nem vesz matricát az M1-re, de hosszabb utakra igen. Ő a sztrádán 130-cal hajt, mert az idejét kívánja kímélni a gyorsforgalmi úton. Én legfeljebb a család biztonsága miatt veszek matricát, ha nem egyedül utazom valahova. Időben úgyis jobb az autópálya és ha már fizettem érte, 105-re állított tempomattal a fogyasztáson behozom a felár egy részét. Csak előzéskor gyorsítok 130-ra, ha kell, és nem érdekel, hogy 10-20 perccel később érek oda.
Kíváncsiak voltunk, mit gondolnak erről olvasóink, akiket Facebook-tagozatunkon kérdeztünk meg arról, költenek-e a sztrádákra, milyen esetekben váltják meg a használati jogot, hol az a határ, amikor már inkább áldoznak rá. Érkezett pár felháborodott és több elgondolkodtató hozzászólás a témában, ezek közül közlünk néhányat a cikkben.
Nincsenek is távolságok?
“Amíg a fővárosban laktunk és hazamentünk a Balcsira, minden alkalommal a pályán utaztunk, mert a négynapos matrica elég volt a hétvégére. A tíznaposat nem tudom kihasználni, ezért a 7-es út lett a helyettesítő.”
“Magyarországon belül nincsenek akkora távolságok, hogy sok időt lehessen nyerni a pályán (kivétel persze ha 150-nel, vagy afölött mész). Egy-két főút meglepően jó, néha 2×2 sávos is és nem olyan dögunalmas, mint autópályán menni. Szerintem személyautóval, pláne kirándulás végett egyáltalán nem éri meg. Persze más helyzet, ha valaki dolgozik és oda-vissza jár.”
1000 forintos napijegy kéne?
“140 tempomat, nem kell a kátyúkat kerülgetni. Van ennél jobb?”

Sokan kihagyják: minimum 2975 Ft az autópálya-használati díj a hétvégi kiruccanás összes egyéb költségén felül
Ausztriában olcsóbb
“Nem az a baj, hogy fizetni kell az autópályákért, hiszen annak fenntartási költsége van, hanem hogy arányaiban drága. Az éves matrica ára 42 980 Ft, ugyanez a szomszédos Ausztriában 82,7 euró jóval nagyobb úthálózattal, szuper sztrádapihenőkkel. Én is ingázom,de elkerülöm a pályákat, mert nem éri meg 10 napos matricát vennem.”

Nagy dolog ez: 2008. január elsejével megszabadultunk a szélvédőre tapasztandó matricáktól. Ausztriában még nincs elektronikus vignetta, de az éves autópályadíj jóval alacsonyabb, 82 euró 70 cent, 25 500 Ft a 42 890 forintos hazai helyett
Érvek és ellenérvek gazdagon. Mi azt javasoljuk, hogy aki megengedheti magának, válassza az autópályát! Inkább menjen 110 körül és mondjon le pár sörről-fagyiról, de ne a matricán spóroljon! Azért ne, mert autópályán nem jön át a szembesávból a félálomban vezető kamionos továbbá nincs szintbeli kereszteződés, ahonnan kivághat elénk egy félkegyelmű. Ráadásul nem megyünk át tucatnyi falun-városon, zajjal és kipufogógázzal megkeserítve a helyiek életét. Ti mit gondoltok erről? Milyen távra, mikor vesztek matricát?





