4 fő motortípust gyártanak itt, az 1,6 literes, közepes méretű dízel- illetve benzinmotort, az 1,0 literes, kisméretű, háromhengeres benzinest, és a szintén kisméretű, 1,4 literes négyhengeres benzinest. És hogy miért is annyir érdekes az új gyár? Amellett, hogy 800 új munkahelyet teremt a térségben, a flexibilis kialakítása is példaértékű. Az általános felhasználású, a padozat fölé telepített gépek – nincsenek az átrendezést megnehezítő alagutak, aknák – mind megkönnyítik az esetleges átállást, a száraz megmunkálás a költségeket tartja alacsonyan, míg a motorok egyedi azonosítója a minőségbiztosítást és a munkadarab nyomon követését könnyíti meg. Mi pedig nemrég végigjárhattuik az egészet oda-vissza. Sőt, még a régebbi részekbe is besurranhattunk.
Így fest a gyár alaprajza, piros keret jelöli az új épületet:

AZ ős-Astra a gyár udvarán áll, esőben, hóban, fagyban. Szerencsére jól tartja magát, nem látszik rajta a kor.
Egymás hegyén-hátán a nyers motorblokkok. Van acélból és alumíniumból készült darab, valamint négy- illetve háromhengeres kivitel is.

Nagy, tágas terek is vannak a csarnokban. Nem pazarlás ez, hanem előrelátás. A jövőben igy nagyobb leállás nélkül lehet pillanatok alatt bővíteni a gyárat.

A fürgemozgású ipari robotokat praktikus dolog ketrecbe zárni. Mozgásuk kiszámíthatatlan és elképesztő gyors, könnyen lekeverhet egyet a gyanútlan dolgozónak, látogatónak egyaránt.

Motorgyártó szalagnak látszó tárgy. A teljesen kezdő, motorgyárban még sosem járt emberek kezdenek itt ismerkedni a folyton menekülő munkadarabbal. Itt épp V8-as famotorokkal gyakorolnak, kisebb nagyobb darabokat csavaroznak rájuk.
Egy motorgyárban is van gyalogossáv. Sőt zebra is, de itt mindig a munkában lévő targoncának van elsőbbsége. Ezt jó hamar megtanulni.

Itt a zsúrkocsin nem vaníliás karika, ásványvíz és kávé van, hanem mindenféle más, nehezen emészthető dolog
A motor spéci állványon utazik a gyárban, útja alatt egyre több és több alkatrész kerül bele, majd végül be is indítják. Legalábbis azokat, amelyeket az új szalagon gyártottak.
Az úriember az utolsó, vizuális ellenőrzéssel van elfoglalva, ezek a motorok már mindenen átmentek.

Főtengelyköszörülés, indukciós edzés, olajos köszörűiszap és egy kiadós áramszünet várt minket a szentgotthárdi Opel motorgyár új szegletében. Mindent lefényképeztünk.
Most kötik rá a víz, üzemanyag- kipufogócsöveket a motorra, majd betolják egy terembe, ahol kedvére járhat, senkit nem zavarva.
A forró motor pont ugyanúgy néz ki, mint a hideg. Csak jóval kellemetlenebb a tapintása.

A látszat ellenére nem Opel-es képernyővédőt telepít éppen az úr, hanem az újonnan érkezett gép beüzemelését, finomhangolását végzi.
Ez a lemoshatatlan 2D mátrix azonosítja a motorblokkot a futószalagon. A folyamat végére tengernyi adat gyűlik össze egy-egy munkadarabról, amit a központi számítógépben el is tárolnak.
Roppant szép, de veszélyes dolog a fémforgács. Színes, de nagyon vág.

Épp áramszünet van. A számítógépek még egy darabig bírják, de a komolyabb, nagyobb energiaigényű gépek ilyenkor mind leállnak. Van, amelyiknek az újraindítása egy napig is eltarthat.

Díszcsomagolású, különleges kivitelű főtengely. Az indukciós edzéssel kezelt lánckerék a kiegyenlítőtengelyt hajtja. Így még komfortosabban, csendesebben jár a motor.
A régi gyárrész közel nem annyira szellős, világos, mint az újonnan épült

Bepillantás a szelepek és a gyújtógyertya közös kis munkaközösségébe. Összerakás után csak akkor látnak majd napvilágot, ha valami nagy baj van.
Raklapnyi önindító várja, hogy végre a helyére kerüljön.
Fedett helyen, kényelmesen lehet rakodni a vasúti kocsikat is.

















