1590 euró: 2 éjszaka az ötcsillagos, fényűző Central hotelben, és egy kétnapos, szórakoztatóan hasznos téli tréning a BMW-től az ausztriai Söldenben. Ezt nyújtja a BMW Winter Technic Drive. Kipróbáltuk.

Alaphelyzetben a nyomaték 60 százaléka jut hátra
Az első napot ugyan maga alá temette egy lavina, de így is felkészülten érkeztünk haza a jégpáncallal borított Budapestre.  Egy nyaralással is összeköthető BMW tréningen jártunk Ausztriában. BMW Winter Technik Drive.
Indulásra felkészülni
26 fotó
Indulásra felkészülni

Indulásra felkészülni

Indulásra felkészülni


Budapesttől 800 kilométerre fekszik az ausztrai Sölden, ahol a befizetett összegért cserébe a BMW 2600 méteres magasságban okítja a résztvevőket a téli vezetés rejtelmeire. Ennél magasabb ponton állítólag sehol sem tartanak ilyen kurzust nekünk a világon, ami elsősorban azért hasznos, mert a magasság garancia arra, hogy mindig legyen hó az abroncsok alatt. Vagyis majdnem mindig. A természettel persze még a tréning sem dacolhat, így az első nap egy B tervre lett hirtelen szükség, mert egy lavina elzárta a játszótérhez vezető utat.

A fennsíkok helyett így néhány hegyi szerpentin maradt, amelyeket szerencsére friss hó borított. Itt leginkább a fékezést tudtuk gyakorolni, illetve enyhe farolgatásokat a kanyarokban, akinek volt mersze ehhez a korlátok nélküli szakadék mellett. Kizárólag xDrive – azaz összkerékhajtású – modellekben csücsültünk, ezekből viszont volt bőven: Egyes, Hármas, Hatos, Hetes, X1, X3, X6, különféle motorral, de mind adaptív futóművel szerelve.   

Első nap egy közútra kényszerültünk a lavina miatt

Első nap egy közútra kényszerültünk a lavina miatt

Első nap egy közútra kényszerültünk a lavina miatt


A nap talán egyetlen meglepetése, hogy az elektronikus kézifék mennyire ügyesen lassítja az autót. Csúszós úton elvileg hamarabb is lefékezheti az autót mint mi magunk, főleg, ha csak a “jól beletaposok módot” ismerjük. A lényeg, hogy az aktív ABS állapothoz közeli állapot a legjobb, tehát ha a kerék még épp nem, vagy a lehető legkisebb mértékben blokkol.
A kézifék esetében, ehhez persze az kell, hogy a hagyományos rögzítőfékkel ellentétben ez mind a négy kereket fékezze, és működjön mellette az ABS is, ha szükséges.

Alaphelyzetben a nyomaték 60 százaléka jut hátra

Alaphelyzetben a nyomaték 60 százaléka jut hátra

Összkerékkel is lehet farolni

Aki azt gondolja, hogy négykerék-hajtással nem lehet kilinccsel előre csapatni, az nagyot téved.

Tanulj meg havon vezetni 9


Egy xDrive BMW-vel szinte ugyanolyan könnyű havon keresztben autózni, mintha hátsókerék-hajtású volna az autó. A titka az xDrive elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsolója, amely fokozatmentesen variálja a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Alaphelyzetben is hatvan százalék jut hátra, de szélsőséges esetekben, akár 0-100 százalék is lehet a tengelyek közötti nyomatékarány. 

A hátsó tengelyen az autó méretétől függően kétféle módszerrel osztódik a nyomaték a kerekek között (ez kanyarodásnál, kigyorsításnál hasznos), ezt a Dynamic Performance Control vagy a Performance Control fantázianév mutatja. Az első a fejlettebb, utóbbi a helyigény miatt elektronikusan, az adott kerék fékezésével oldja meg a dolgot, amely kicsivel jobban koptatja a fékbetét, de szinte ugyanolyan hatékonyan fordul vele az autó.

Nem irigyeltük a trénereket a szélhivarban a hegytetőn

Nem irigyeltük a trénereket a szélhivarban a hegytetőn


Hegymászás, drift és szlalom

Az első nap fáradalmait a szálloda wellness-részlegen kipihenve, második nap reggelre megnyílt az út a gleccser felé, igaz, csak a tréning résztvevőinek, egyébként csak sílifttel lehetett feljutni. A három csoportra osztott társaság driftelni, szlalomozni és terepezni indulhatott. 

A driftre külön tréning is van

A driftre külön tréning is van

A driftre külön tréning is van


Utóbbit X3-as és X6-os modellekkel vittük véghez, és főként a lejtmenetvezérlő hasznosságáról győzött meg bennünket. A HDC névre hallgató kütyü 8-9 km/órás sebességgel szinte mindenhol lehoz épségben, ahol talál egy csöppnyi tapadást, ilyenkor kizárólag a kormányzással kell törődnünk. A sebességet tudjuk növelni, ha lassúnak találnánk a tempót, sőt egy kicsit lassítani is, ha szükséges (6 km/óráig). Érdemes előre bekapcsolni az elektronikus segédet, mert így segít a legtöbbet, ha szükség van rá. 35 fölött standby állapotba kapcsol, 60 km/óra felett pedig magától kikapcsol, így nem kell attól tartanunk, hogy magától befékez ilyen tempónál, mi pedig kiesünk a szélvédőn.  Amit nem tudtunk: a HDC hátramenetben is működik, így ha elkezdünk visszacsúszni, akkor elég csak nullába húzni a váltókart, és máris kezdődhet a kontrollált ereszkedés.

Ilyen magasan nincs máshol tréning

Ilyen magasan nincs máshol tréning


A driftelést természetesen kikapcsolt menetstabilizálóval gyakorolhattunk, egy bóják által alkotta kör körül. Itt a hirtelen gázadáson kívül a kormányzással kellett volna folyamatos farolásban tartani az X6-ost, de a túlságosan csúszós felület miatt ez nem nagyon sikerülhetett. Drifttréning amúgy van külön is, aki szeretné jól elsajátítani, azt érdemes választania.
Havon nem jön át az ereje, de a nyomatéka igen

Havon nem jön át az ereje, de a nyomatéka igen

Havon nem jön át az ereje, de a nyomatéka igen


Szlalomozásnál a bekapcsolt menetstabilizáló, az engedékenyebb DTC-mód és a teljesen kikapcsolt elektronika közötti különbség volt szembetűnő. A DTC-mód mindenképpen gyorsabb, mint a semmit sem engedő alapbeállítás, másodperceket nyerhetünk vele. Ellenkormányzás nélkül ebben a módban viszont már megpördülhetünk, ha nem figyelünk. A kikapcsolt elektronika természetesen a legviccesebb, pörögtek a kevésbé tapasztal résztvevők, mint a ringlispil. Pedig az összkerékhajtás egy teljesen keresztbe fordult autót is képes volt egyenesbe húzni, akinek volt elég bátorsága, hogy ne vegye el a gázt.

A kissé megcsonkított tréningből nagyon hiányzott a rendes első nap, de két nap alatt havon eltöltött jó pár óra így is csodákra képes. A csúszós úton vezetés gyakorlását kortól és nemtől függetlenül mindenkinek erősen ajánljuk, a napokban körbenézve az utakon, nem kell magyarázni, miért. Kissé nyugtathat bennünket a tudat, hogy az osztrákok sem ügyesebbek, legalábbis a  hóval borított autópályán nagyon így tűnt Söldenből hazafelé. Tessék gyakorolni!
 
Néhány hasznos infó, a téli vezetéssel kapcsolatban (nem csak BMW-hez):

–    Ha van adaptív futómű az autóban, akkor azt mindig a legpuhább beállításon használjuk, mivel a lefagyott, hóbuckás úttal ilyenkor érintkezik leginkább az abroncs. Nem jó, ha elpattog a verda.

–    A menetstabilizáló elektronika biztonságos és nagyon hasznos dolog, de a BMW-nél kapcsoljuk DTC módba inkább, amikor enged egy kis csúszást, de a menetstabilizáló továbbra is aktív. Ez nemcsak a kisebb csúszások miatti mókázásra jó, de a hóban-jégben még hasznos  is, mivel ha nagyon csúszós az út, akkor elképzelhető, hogy úgy visszafogja az elektronika a hajtást, hogy elindulni sem tudunk.  Hólánc mellett is ezt a módot válasszuk! 

–    Tegyük az automata váltót kettesbe manuálisan, és így több esélyünk lesz hegynek felfelé vagy jeges úton elindulni. Kézi váltónál is működik.

–    Megálláshoz ne nyomjunk feltétlenül padlóféket, tartsuk azon a határon a fékpedált, amikor még nem kapcsol be a blokkolásgátló!

Tanulj meg havon vezetni 14