Újszerű fűtési megoldásokkal, melegebb hűtőfolyadékkal és bölcs tanácsokkal is csökkenthető az autók fogyasztása. A BMW-nél jártunk műszaki szemináriumon
Kisebb vesztesége miatt a hőszivattyú 50 százalékkal kevesebb árammal állít elő ugyanolyan meleget az utastérben, mint a most használt fűtés
Az infrapanelek használata közben nincs huzat, nem zajong a ventilátor és a temperálás ülésre lebontható. Csak ott megy, ahol ülnek
Ajtónként több panel is fűtheti közvetlenül az utasokat
Még nem szériaérett az infrasugaras fűtés
22 fotó
Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása

Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása

Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása


Amikor ősszel a BMW-nél jártunk, nemcsak az 1-es háromhengeres prototípusát és a modellfrissítés utáni 7-est sikerült kipróbálni, de a gyár fejlesztőmérnökei arról is meséltek, milyen technikai újítások várhatók autóikban a következő években.

Hőmenedzsment

Nem vagyok biztos benne, de rémlik az E46-os 3-asról, hogy a BMW már abban is átállítgatta a hűtőfolyadék hőmérsékletét pár százalékos fogyasztáscsökkenés reményében. Ha akkor ez mégsem volt így, sebaj, a közeljövőben így lesz.

Cinkhab javítja az energiaelnyelést. Ez még elég messze van a sorozatgyártástól

Cinkhab javítja az energiaelnyelést. Ez még elég messze van a sorozatgyártástól

Cinkhab javítja az energiaelnyelést. Ez még elég messze van a sorozatgyártástól


Az egyik fejlesztés ugyanis a hűtőközeg hőmérsékletét igazítja az aktuális útvonalhoz, a navigációsrendszer adatai alapján. A vízhőfok szabályozásának célja a takarékosabb üzem. (Persze ez nem annyira új mutatvány, hibridmodelljeiben a Toyota és a Lexus régóta aktívan befolyásolása a hűtőfolyadék áramlását és hőmérsékletét.)

Emelt hőmérséklettel csökken a súrlódás, így a fogyasztás, míg erősebb hűtéssel javítható a hengerek töltése, a motor teljesítménye. A hőfokot a motorvezérlés automatikusan módosítja.

Például városban forróbb hűtőfolyadékkal megy az autó, majd az autópályához közeledve az elektronika visszaveszi a hűtőközeg hőmérsékletét, hogy kiszolgálja a felhajtónál várható nagy teljesítményigényt.

A megvalósítást segítik a kalkulált hűtésigényhez igazodó hűtőnyílások. Ez annyit jelent, hogy erős gyorsításnál kinyit mind a két hűtőnyílás, de egyenletes tempónál csak az egyiken át áramlik be a levegő.

Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása

Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása

Súlycsökkentés és új anyagok
Magnéziumból van a műszerfal váza

Magnéziumból van a műszerfal váza

Magnéziumból van a műszerfal váza


Tömeget kétféleképpen lehet megtakarítani: anyagok helyettesítésével, például acélt könnyűfémre vagy műanyagra cserélve illetve okosabb, ötletesebb tervezéssel. Az autógyárak természetesen mindkettőre törekednek.

A könnyűfémek bevetésének főleg anyagi korlátai vannak, de a BMW-k ára jobban elbírja a drága alapanyagokat. Ezért is készülhet például a műszerfaltartó keret magnéziumból. Az átgondolt konstrukcióra példa az LCI 7-es feláras ülésének váza. A komfortülésen 3,1 kilót sikerült megtakarítani, mert egyszerűbb lett a háttámla felső részének döntőmechanizmusa.

Habosított fémek

Úszik a vízen a habosított fém

Úszik a vízen a habosított fém

Úszik a vízen a habosított fém


Ígéretes lehet a fémhabbal kitöltött idomok alkalmazása. A bemutatón látott alkatrészek falai között cinkhab töltötte ki a teret, ami nem merevségi, hanem ütközésbiztonsági előnyökkel jár. A fémhab hatékonyan képes elnyelni az ütközési energiát, javítva a bent ülők túlélési esélyeit. A Milka Luffléra emlékeztető fémet a habban lévő buborékok fent tartják a víz színén.

Új fejlesztésű motorcsalád érkezik

Kimagasló profitrátájuk miatt a jövőben is lesznek V12-es és V8-as motorok, de a nagy darabszámban eladható modellekben egységesített, hengerenként 500 köbcentis dízelek és benzinesek szolgálnak majd, az autó súlyától és presztízsétől függően 3-4-6 hengerrel.

Kimagasló profitrátájuk miatt megmaradnak a V12-es és a V8-as motorok. A képen a 4,4 literes, duplaturbós V8

Kimagasló profitrátájuk miatt megmaradnak a V12-es és a V8-as motorok. A képen a 4,4 literes, duplaturbós V8

Kimagasló profitrátájuk miatt megmaradnak a V12-es és a V8-as motorok. A képen a 4,4 literes, duplaturbós V8


A benzinesek fogyasztását feltöltés, közvetlen befecskendezés és Valvetronic változó szelepvezérlés csökkenti, a jelenlegihez hasonlóan.

A 2001-ben megjelent Valvetronic a fojtószelepet is helyettesíti a szelepnyitási mélység változtatásával. Turbóból lesz sima feltöltő, lesz osztott csatornás vagy kettős megfúvású (TwinScroll) és dupla turbó is, a céltól függően.

A dízelek üzemanyagigényét változó lapátgeometriájú feltöltő, harmadik generációs közös nyomócsöves befecskendezés és az elvárt teljesítményhez illően egy, két vagy három turbófeltöltő apasztja.

BMW-motorok különböző hengerszámmal
1 henger max. teljesítménye, kW 1 henger max. nyomatéka, Nm 3 henger esetén LE/Nm 4 henger esetén LE/Nm 6 henger esetén LE/Nm
Benzines motorok 30-50 kW 60-90 Nm 122-204 LE
180-270 Nm
163-272 LE
240-360 Nm
245-408 LE
360-540 Nm
Dízelmotorok 20-45 kW 75-100 Nm 82-184 LE
225-300 Nm
109-245 LE
300-400 Nm
163- 367 LE
450-600 Nm

Fékezés helyett kigurulás

Korai gázelvétellel takarékosabb az autó, mint végig nyomva a gázt, aztán nagyot fékezve

Korai gázelvétellel takarékosabb az autó, mint végig nyomva a gázt, aztán nagyot fékezve

Korai gázelvétellel takarékosabb az autó, mint végig nyomva a gázt, aztán nagyot fékezve


Amikor az autógyártók mérnökök ezreit túráztatják néhány decivel csekélyebb fogyasztási értékekért, kár volna elfeledkezni a vezetőről, akin a legtöbb múlik. Már közel van az elterjedéshez az a rendszer, amely az emberi oda nem figyelés hatását tompítja.

A modellfrissítés utáni 7-es Eco Pro programja gázelvételt, hosszú és takarékos kigurulást javasol, ha az útvonalban sebességkorlátozás, erős lassítást igénylő kanyar vagy körforgalom következik. A program előrelátása elméletben 5 százalékkal növeli az Eco Pro módban 25 százalékosra ígért megtakarítást.

A berendezés az útvonaltervezésnél is kalkulál vezetési stílusunkkal. Aki például 180-nal repeszt autópályán, annak inkább országúti szakaszokat ajánl takarékos állásban, aki viszont nem lépi túl a 120-at, azt inkább sztrádára küldi. Külön tetszik az előrelátóbb tanácsokban, hogy ez a rendszer végre nem a szabványos ciklusban csökkenti az autó étvágyát, sőt, ott nem is jár előnnyel, de a való életben működhet.

A modellfrissítés utáni 7-es Eco Pro programja gázelvételt, hosszú és takarékos kigurulást javasol, ha az útvonalban sebességkorlátozás, erős lassítást igénylő kanyar vagy körforgalom következik. Mindez 5 százalékos megtakarítást ígér

A modellfrissítés utáni 7-es Eco Pro programja gázelvételt, hosszú és takarékos kigurulást javasol, ha az útvonalban sebességkorlátozás, erős lassítást igénylő kanyar vagy körforgalom következik. Mindez 5 százalékos megtakarítást ígér

Fűtés, takarékosabban: hőszivattyú és infrapanel

Akinek már van sorozatgyártású elektromos autója, a kezelési útmutatóban a Chevy Volttól a Mitsubishi i-MIEV-en át a Nissan LEAF-ig meg szokta jegyezni, hogy gazdaságosabb az ülésfűtést használnia a vezetőnek, semmint az akkumulátorban tárolt energiával az utasteret fűtenie.

A BMW még csak készül az elektromos i-modellek bevezetésére, de a fűtést nekik is minél kevesebb energiával kell megoldaniuk, akár belső égésű, akár villanymotoros az autó. Az egyik út a hőszivattyú használata, mert kisebb energiaigénnyel jár a hőszivattyúval a környezettől elvont hőt a kívánt helyre továbbítani, mint elektromos fűtéssel felmelegíteni a levegőt, majd azzal fűteni az utasteret.

Izgalmas újítás lehet az infrasugaras fűtés, amely a levegő helyett közvetlenül az utasokat melegítené. A még nem szériaérett megoldás előnye, hogy használata közben nincs huzat, nem zajong a ventilátor és a temperálás ülésre lebontható, csak ott működik, ahol ülnek.

Jelenleg csak a Lexusnál ismerünk példát hasonlóra: a Lexus CT200h és az új GS klímája is az utasszámot vizsgálva hűt és fűt. Ennél is igényesebb az LS modellcsalád légkondicionálása, amely mindegyik utasát infrakamerával figyeli és így állítja be a hőmérsékletet. A fejlett légkondicionáló 2001-ben, még az LS 430-ban mutatkozott be.

Az infrasugaras fűtést, ha 2013-ban még nem is, a következő 5-10 évben megtaláljuk majd sorozatgyártású BMW-k közül az elektromos modellekben és a konnektorról tölthető hibridekben.