A Ford PR igazgatója a helyeben az illusztráció kedvéért
Kódban van 4-es, a többit találják ki
Malcolm Wilson csapatfőnök és főhadiszállása
Szállításra összecsukják
A versenyzőknek külön készül egy-egy tál étel
23 fotó
950 kiló tészta elfogy egy évben

950 kiló tészta elfogy egy évben

950 kiló tészta elfogy egy évben


Nem is olyan rég találkoztunk Szabó Attilával, aki a Ford-gyár ralicsapatának első számú kamionját, a motorhome-ot vezeti, elugrottunk Finnországba, hogy belessünk a titkos járműbe.

A kamionnak kevésbé, mozgó irodának sokkal inkább beillő szerkezet összecsukott állapotban utazik versenyről versenyre. A helyszínen viszont szétnyitják és rögtön kétemeletessé alakul. Alul találunk egy pihenőrészt a versenyzők számára, illetve egy másik bejáraton a konyha érhető el.

Nem kis munka folyik itt, a csapat tagjai és a vendégek egyetlen évad alatt több mint tizenhatezer tál ételt fogyasztanak el, amelyekhez többek között 950 kiló tésztát, 1100 kilogramm csirkehúst és 9300 tojást használnak fel.

Itt bújhatnak el a pilóták a kíváncsi szemek elöl

Itt bújhatnak el a pilóták a kíváncsi szemek elöl

Itt bújhatnak el a pilóták a kíváncsi szemek elöl


A pihenő lényegében egy körkanapé tévével és egy szekrénnyel. Utóbbiban számos tűzálló zokni, alsóruházat és cipő sorakozik. Ugyanitt kapnak helyet a tartalék sisakok is. A Forma-1-gyel ellentétben a Ford csapatának pilótái csak egy sisakot festetnek meg, a tartalék hagyományos fehér.

Az emeleten találjuk ugyanakkor a fő irányítóközpontot, illetve egy nagyobb irodát. Amikor ide bementünk, mindenki aggódó tekintettel nézett ránk, miért is jöttünk. Kísérőnk rögtön figyelmeztett is, hogy amíg nem szól, a számítógépes képernyőket ne fotózzuk, mert azon titkos információk lehetnek.  

Itt a mérnökök elemzik a beállításokat és a kocsi működését

Itt a mérnökök elemzik a beállításokat és a kocsi működését

Itt a mérnökök elemzik a beállításokat és a kocsi működését


Az irodában a versenyautók mellé rendelt mérnökök dolgoznak, az autó beállításán ügyködnek, működését ellenőrzik, többek között a járműben elhelyezett jeladóktól érkező másodpercenként 8000 adat felhasználásával.

Amikor a versenyautók a pályán vannak, az emelet kisebbik helyiségében három másik ember társaságában Malcolm Wilson, a csapatvezető ül. Innen irányítják a párosokat, ottjártunkkor a Ford gyári csapatának autói mellett privát csapatok további hat Focus WRC-jével is foglalkoztak.

A második oldalon kiderül hogyan kommunikál a csapat a versenyzőkkel a gyorsasági szakasz alatt. Illetve megnézheti, hogy épül fel egy WRC. Kattintson!


Munkájuk során általában két fő monitort használnak, az egyiken az eredmények futnak, a másikon pedig az autók helyzete követhető nyomon. Utóbbin láthatók, hol vannak éppen a versenyautóik. Minden autónak van egy önálló jelzése a képernyőn. Ha az autó áll, zöld, ha mozog, kék.
Nini egy autó

Nini egy autó

Nini egy autó


Előbbin viszont az egyes szakaszokon elért eredmények többek között futóóraszerűen láthatóak, tehát nem csak a szakasz végén, hanem részszakaszokra bontva is. Azonnal levonhatják a következtetéseket is, hogy egy-egy autó megfelelően üzemel-e.

Nemcsak saját, hanem az ellenfelek idejeit is figyelemmel kísérik. Ez azért is fontos, mert a csapatvezetés rövid szöveges üzenetet küldhet a navigátornak, ha esetleg arra kérik, a pilóta hajtson gyorsabban, vagy vegyen vissza, függően az ellenfelek teljesítményétől, vagy a taktika változása esetén.

Persze elárulták előfordult már, hogy ártatlan szituációba jelezték a versenyzőknek melyik kanyarban állnak a családtagjaik.

A kamionban is ezért az autóért dolgoznak

A kamionban is ezért az autóért dolgoznak

A kamionban is ezért az autóért dolgoznak


A csapat és a versenyzők ugyanakkor rádión tartják egymással a kapcsolatot. Normál esetben a csapat vezetése nem beszél a versenyzőkhöz a gyorsasági alatt, ilyen formában csak az etapokon kommunikálnak. Ha a gyorsasági szakasz végén áthaladtak a célvonalon, a navigátor ezen keresztül jelzi ezt a csapatnak.

Bár elektronikusan is regisztrálják az eredményeket, hagyományos papíros módszerrel is lejegyzik azokat. A navigátorok a céltól 300 méterre lévő úgynevezett beíró után lejelentik a pályabíró által a menetlevélre rávezetett eredményt, azt a Ford irányítóközpontjában feljegyzik, majd a már említett monitorról leolvasva a papíron mellé írják a hivatalos eredményt. Ha eltérés van, jelzik az FIA-nak.

Amikor a versenyautók épp az összekötő szakaszokon hajtanak, vagy épp a szervizben vannak, akkor sem áll meg a munka, a stratégián dolgoznak, illetve a beérkező információkat elemzik. Akkor épp az időjárási műholdképet

Hátul a konyhába jutunk

Hátul a konyhába jutunk

Hátul a konyhába jutunk


vizsgálták, amelyről azt állapították meg, hogy péntek délután esni fog, de csak kismértékben. Utólag már tudjuk, a mennyiséget tekintve nem tévedett a mérnök, de a vihar csak este érte el a versenyhelyszín, Jyväskylä környékét.

Cikkünket, hogy igazán autentikus legyen, a Ford-csapat főszponzorának Abu Dhabi kamionjának hűtött irodájában ütöttük össze. Itt bárpultszerű körasztal és egy pihenőszoba várja Mr. Abu Dhabit, Sheikh Khalid Al Qassimit, a Ford csapat harmadik autójának vezetőjét, vagy ez esetben a vezess.hu újságíróját.

Így épül a Stobart csapat Focus WRC-je: