Akkora reklámtömeg éri a gyanútlan médiafogyasztót, hogy kezd immunissá válni a sima hirdetésekkel szemben. Sokan elkapcsolunk a tévéreklámról és átlapozzuk az újsághirdetéseket, de a bújtatott, szépen elrejtett hirdetés mindannyiunkra hat. Feltéve, ha nem olyan esetlenül és ostobán szájbarágósan adják, mint anno a Família Kft-ben.
Nálunk is működik
Az autókat sokféle élethelyzetben el lehet sütni a filmekben. A cél, hogy a szereplők arculata lesugározzon a márkára, a világot megmentő sztár növelje az ismertséget és pozitív összefüggésben jelenítse meg a terméket.
A marketingnek ez az ága nem rekedt kívül hazánkon. A termékelhelyezést úgy is lehet csinálni, mint a Miniszter félrelép, az Üvegtigris I vagy a Meseautó című filmekben történt. Itt az alkotók kiverik a nézők szemét a támogató termékeivel, az első két filmben a VW-konszern márkáival, a Meseautó remake-jében pedig különböző BMW-modellekkel.
Stohl kemény mint a vídia
Az m1 műsorán futó új rendőrös sorozatban finomabban szerepel a Volkswagen. Stohl András Golf GTI-je spontán jelenik meg utazás közben, csak akkor sejtem meg a szervezettséget, amikor leparkol felesége szeretőjének ezüstszínű Golfja mellé plusz az utcakép része egy Skoda Fabia Combi is. De semmi szájbarágás, kínos másodpercekre ottfelejtett kamera, netán érthetetlen jelenet a néptelen országúton összetorlódó szponzorautókból, mint ahogy az Üvegtigrisben volt.
A Tűzvonal legutóbbi részében az anyaggyűjtésen túl tanúja lehettem két ellenséges rendőrnő jellemfejlődésének. Kezdetben némán teljesítenek szolgálatot a frissen kapott rendőrautóval (induláskor totál az Octaviáról, kevés fény, lepusztult hangulat).
Skodás járőr, GTI-s őrnagy
Ám a járőröket a veszély bajtársakká kovácsolja össze, majd a garázda elemek karmai közül a GTI-tempóval megérkező Stohl András szabadítja meg őket. Utoljára a Kisvárosban örülhettünk hasonlóan akciódús jeleneteknek és frappáns karaktereknek.
Nagyon fontos, hogy a szereplő és az autója hiteles legyen. A terrorelhárítástól kirúgott őrnagy ezért nem egy A6-tal ered a gonosztevők után, hanem egy Golffal, amit a néző még kinéz belőle.
Egy egész estét betöltő sörhas kimondottan jól jön a hirdetőnek, kattintsanak a kettsere
Gengszternek nincs Porsche
A támogatás természetesen a szereptől függ. “Egyszer egy főgengszternek kértek Porschét, de a forgatókönyv alapján a figura annyira negatív volt, hogy ezt inkább visszautasítottuk.” – mondta Dr. Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója. Fontos, hogy a karakter és autója életszerű legyen, például ára ne lógjon ki a karakterhez kapcsolt keretekből.
A filmbeli megjelenések nem helyettesítik a reklámokat, de igen hatásosak. Pár éve olvastam egy cikket jómunkásemberekről, akik a NASCAR-közvetítéseket kockáról-kockára léptetik videón. Másodpercre feljegyzik, melyik márka meddig látszott, ha egy néző sörhasán Budweiseres trikó feszül, az is egy strigula. Minden számít, ami képernyőre-vászonra kerül.
Autó a legszebbnek
Vannak egyéb ügyes ötletek is, például nyereményt lehet kreálni az autóból. A szponzoráció anyagi vonzata azon múlik, mekkora kampány kíséri az adott eseményt. A Spar például csak méretes árkedvezményt kapott az áruházakban megnyerhető A6-os Audikra, a Miss Balaton választásokon a nyeremény Skoda a hozzájárulás.
Előfordul, hogy a szerencsétlen színe vagy felszereltsége miatt raktáron porosodó kocsiból lesz nyereményautó. A hirdetésekhez fontos az eltalált fényezés, mert egy fakó fehér vagy ezüst autó nem mutat olyan jól plakátokon vagy magán a vizespalackon, mint egy piros.
A reklámokban nem véletlenül szerepel a kép illusztráció kitétel, mert a nyertes beperelhetné az adott céget a konkrét nyereményről hiányzó alufelni miatt.
A táltos és a Kia Cee’d
Amennyiben nagyszabású kampány is kapcsolódik az adott promócióhoz, az autós cégek fizetnek is. A Kia az állami televízió Társulat című műsorába egy Cee’d mellett pénzzel is beszállt. Az összeg titok, de annyit sikerült kideríteni, hogy 20 millió forintnál többel támogatja az importőr a műsort, amelyben az István, a király c. rockoperához válogatnak új szereplőiket.
Mindig azt mérlegelik a cégek, hogy a hírverésből rájuk jutó megjelenés mennyit ér meg, ami részben nem számszerűsíthető, például az ásványvizes üvegekről incselkedő nyereményautók esetében. A cégek közötti együttműködést mindig segítik a személyes kapcsolatok, de nem előfeltétel a komaság és a magas lespannoltsági fok.









