



Decemberben még úgy volt, hogy idén a szokásos regadóemelés elmarad, sőt a használt autók behozatalánál könnyítéseket terveztek bevezetni. A Pénzügyminisztérium tavaly év végi álláspontja szerint a változás kizárólag az avultatás mértékét érinti, mivel az Európai Bizottság erősen kifogásolta a használt autókat sújtó adó mértékét, és erre illet valamit reagálni. Ergo olcsóbb lesz a használt autó, hip-hip hurrá! Sőt már azt is tudtuk tavaly, hogy január 1-jétől eltörlik az évjárat-korlátozást. De most jön a feketeleves!
2007: jöhet az öreg, olcsóbb lesz
Mostanra 2007-et írunk. Január 1-jétől az ígéret szerint évjárat-korlátozás nélkül jöhetnek a használt autók Magyarországra, feltéve, hogy eleget tesznek néhány feltételnek. A rendelet értelmében az Európai Gazdasági Térség területéről (Svájcból nem!) olyan járművek érkezhetnek hazánkba, amelyek a származási országban érvényes forgalmi engedéllyel, és rendszámmal rendelkeznek.
Itthon a már forgalomba helyezett járművekre vonatkozó közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelményeknek kell megfeleltetni a beérkezett járgányokat, ha ez nem sikerül, akkor a hatóság azokat közlekedésre alkalmatlannak minősíti. Kizáró ok lehet a menet közben meghibásodott katalizátor vagy fékrendszer.
Drágább de olcsóbb
A 2007-es év legnagyobb durranása minden bizonnyal az évjárat-korlátozás nélküli autó-behozatal lehetne, de nem lesz az. Tavaly hivatalosan még nem létezett, mostanra viszont biztossá vált: az EURO II-nél rosszabb besorolású autók 60 százalékkal megemelt összeggel adóznak.
Ennek ellenére érdemes kivárni a februárt, amennyiben öreg, (EURO I-es) autóra fáj a fogunk, mivel a kedvezőbb avultatás a regadóval egyetemben szintén csak akkortól lesz hatályos. 749 ezer és 9 622 000 forint között változik majd a fizetendő sáp mértéke – köbcentitől függően -, de mielőtt bárki szívrohamot kapna, eláruljuk, hogy ezek a számok nem ilyen durvák a valóságban.
Mivel az EURO II-es kategória 1996-tól kötelező az autógyáraknak, az EURO I-es autók legalább 11 évesek. Az új avultatási rendszer alapján így az alapösszegek maximum 25 százalékát kell kifizetni, ami a gyakorlatban 187 ezer-2,4 millió forint közötti összeget jelent. Utóbbi azért még így is jóval meghaladja egy ilyen korú, átlagos autó értékét. Ennek tudatában nem nehéz megjósolni: nemhogy roncsdömping nem lesz, de csak szerelemből éri majd meg öreg autót behozni.
Az igazi megdöbbenést az keltette bennünk, hogy a regisztrációs alaptételeket az összes többi kategóriában is megemelik, még ha csak 6 százalékkal is. Ez a kedvezőbb avultatás mellett nem árt a használt autóknak, de mi lesz az újakkal?
Az új autók sem ússzák meg. Ki drágít és ki nem: körkép a hazai forgalmazókról a következő oldalon
Drágulnak az újak!
Felhívtuk a 10 legnagyobb hazai autóforgalmazót, és néhányukat sikerült meglepni kérdésünkkel – miszerint, lesz-e emelés, vagy sem? Az eladási listákat toronymagasan vezető Suzuki még nem döntött a kérdésben. Egy átlagos Swift esetében a változás mértéke mindössze 21 ezer forint lesz, mindenesetre még cseppet sem biztos, hogy a későbbieken ezt az összeget nem a vevővel fizettetik meg.
A Renault, a Peugeot és a Citroën sem döntött még a kérdésben. Két francia márkánál is hallottunk olyan – nem hivatalos – álláspontot, miszerint a kisebbeknél elengedik, a nagyobb hengerűrtartalomnál pedig felszámolják majd az emelést.
A Fordnál, a Skodánál, a Volkswagennél illetve az Opelnél és a Chevrolet-nél már biztosan lesz áremelés az illetékesek szerint, méghozzá minden kategóriában a regadó mértékével megegyezően. Ez főként a csúcsmodelleket érinti a fenti cégeknél, és ezek szerint egy 3 ezresnél nagyobb benzinmotoros kivitelűnél 200 ezer forinttal lesz magasabb a vételár.
Nincs változás: hibrid, Wankel, motorok
A környezetvédelem jegyében nem változik a hibrid járművek regadója, bár ezzel nem vagyunk igazán kisegítve, mivel a Toyota/Lexus – Honda pároson kívül más nem árul ilyet Magyarországon, sőt külföldön se igazán.
Kissé érthetetlen módon marad viszont a csekély piaci részesedéssel bíró Wankel-motorra bevezetett szabály, miszerint a hengerűrtartalmat kettővel kell megszorozni, és úgy számítani az adót.
Idén nem szúrnak ki még egyszer a motorosokkal sem, nekik elég lesz 2007-re a gépjárműadó bevezetése, illetve súlyos felemelése.
A regadó összege motorkerékpárok esetén:
1. 80 cm3-ig 20 000 Ft/db
2. 81-125 cm3-ig 95 000 Ft/db
3. 126-500 cm3-ig 135 000 Ft/db
4. 501-900 cm3-ig 180 000 Ft/db
5. 901 cm3-től 230 000 Ft/db
Táblázat a 2007-es regadóról a harmadik oldalon
JAVASLAT A 2006. JAN. 1-TŐL ÉRVÉNYES REGISZTRÁCIÓS ADÓ TÉTELEKRE, FT/AUTÓ
| |
Környezetvédelmi osztály jelzése
|
|
4 nél rosszabb
|
|||||
1300-ig |
dízel |
749 000
|
|||
|
|
|||||
1301-1500 |
dízel |
1 083 000
|
|||
|
|
|||||
1501-1700 |
dízel |
1 434 000
|
|||
|
|
|||||
1701-2000 |
dízel |
2 230 000
|
|||
|
|
|||||
2001-2500 |
dízel |
3 059 000
|
|||
|
|
|||||
2501-3000 |
dízel |
4 397 000
|
|||
|
|
|||||
3001-3500 |
dízel |
6 691 000
|
|||
|
|
|||||
3501-től |
dízel |
9 622 000
|
|||
|
190 000
|
|||||
| A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma |
|
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
| |
||
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
|||
| |
|
|
| |
||