Nő a regadó - drágulnak az autók!
9,6 milló mínusz avulás
Ha érvényes - jöhet
Hibridre 190 ezer a regadó
Nem lesz dömping
15 fotó

Decemberben még úgy volt, hogy idén a szokásos regadóemelés elmarad, sőt a használt autók behozatalánál könnyítéseket terveztek bevezetni. A Pénzügyminisztérium tavaly év végi álláspontja szerint a változás kizárólag az avultatás mértékét érinti, mivel az Európai Bizottság erősen kifogásolta a használt autókat sújtó adó mértékét, és erre illet valamit reagálni. Ergo olcsóbb lesz a használt autó, hip-hip hurrá! Sőt már azt is tudtuk tavaly, hogy január 1-jétől eltörlik az évjárat-korlátozást. De most jön a feketeleves!

2007: jöhet az öreg, olcsóbb lesz

Mostanra 2007-et írunk. Január 1-jétől az ígéret szerint évjárat-korlátozás nélkül jöhetnek a használt autók Magyarországra, feltéve, hogy eleget tesznek néhány feltételnek. A rendelet értelmében az Európai Gazdasági Térség területéről (Svájcból nem!) olyan járművek érkezhetnek hazánkba, amelyek a származási országban érvényes forgalmi engedéllyel, és rendszámmal rendelkeznek.

Itthon a már forgalomba helyezett járművekre vonatkozó közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelményeknek kell megfeleltetni a beérkezett járgányokat, ha ez nem sikerül, akkor a hatóság azokat közlekedésre alkalmatlannak minősíti. Kizáró ok lehet a menet közben meghibásodott katalizátor vagy fékrendszer.

Drágább de olcsóbb

A 2007-es év legnagyobb durranása minden bizonnyal az évjárat-korlátozás nélküli autó-behozatal lehetne, de nem lesz az. Tavaly hivatalosan még nem létezett, mostanra viszont biztossá vált: az EURO II-nél rosszabb besorolású autók 60 százalékkal megemelt összeggel adóznak.

Ennek ellenére érdemes kivárni a februárt, amennyiben öreg, (EURO I-es) autóra fáj a fogunk, mivel a kedvezőbb avultatás a regadóval egyetemben szintén csak akkortól lesz hatályos. 749 ezer és 9 622 000 forint között változik majd a fizetendő sáp mértéke – köbcentitől függően -, de mielőtt bárki szívrohamot kapna, eláruljuk, hogy ezek a számok nem ilyen durvák a valóságban.

Mivel az EURO II-es kategória 1996-tól kötelező az autógyáraknak, az EURO I-es autók legalább 11 évesek. Az új avultatási rendszer alapján így az alapösszegek maximum 25 százalékát kell kifizetni, ami a gyakorlatban 187 ezer-2,4 millió forint közötti összeget jelent. Utóbbi azért még így is jóval meghaladja egy ilyen korú, átlagos autó értékét. Ennek tudatában nem nehéz megjósolni: nemhogy roncsdömping nem lesz, de csak szerelemből éri majd meg öreg autót behozni.

Az igazi megdöbbenést az keltette bennünk, hogy a regisztrációs alaptételeket az összes többi kategóriában is megemelik, még ha csak 6 százalékkal is. Ez a kedvezőbb avultatás mellett nem árt a használt autóknak, de mi lesz az újakkal?

Az új autók sem ússzák meg. Ki drágít és ki nem: körkép a hazai forgalmazókról a következő oldalon


Drágulnak az újak!

Felhívtuk a 10 legnagyobb hazai autóforgalmazót, és néhányukat sikerült meglepni kérdésünkkel – miszerint, lesz-e emelés, vagy sem? Az eladási listákat toronymagasan vezető Suzuki még nem döntött a kérdésben. Egy átlagos Swift esetében a változás mértéke mindössze 21 ezer forint lesz, mindenesetre még cseppet sem biztos, hogy a későbbieken ezt az összeget nem a vevővel fizettetik meg.

A Renault, a Peugeot és a Citroën sem döntött még a kérdésben. Két francia márkánál is hallottunk olyan – nem hivatalos – álláspontot, miszerint a kisebbeknél elengedik, a nagyobb hengerűrtartalomnál pedig felszámolják majd az emelést.

A Fordnál, a Skodánál, a Volkswagennél illetve az Opelnél és a Chevrolet-nél már biztosan lesz áremelés az illetékesek szerint, méghozzá minden kategóriában a regadó mértékével megegyezően. Ez főként a csúcsmodelleket érinti a fenti cégeknél, és ezek szerint egy 3 ezresnél nagyobb benzinmotoros kivitelűnél 200 ezer forinttal lesz magasabb a vételár.

Nincs változás: hibrid, Wankel, motorok

A környezetvédelem jegyében nem változik a hibrid járművek regadója, bár ezzel nem vagyunk igazán kisegítve, mivel a Toyota/Lexus – Honda pároson kívül más nem árul ilyet Magyarországon, sőt külföldön se igazán.

Kissé érthetetlen módon marad viszont a csekély piaci részesedéssel bíró Wankel-motorra bevezetett szabály, miszerint a hengerűrtartalmat kettővel kell megszorozni, és úgy számítani az adót.

Idén nem szúrnak ki még egyszer a motorosokkal sem, nekik elég lesz 2007-re a gépjárműadó bevezetése, illetve súlyos felemelése.

A regadó összege motorkerékpárok esetén:

1. 80 cm3-ig 20 000 Ft/db
2. 81-125 cm3-ig 95 000 Ft/db
3. 126-500 cm3-ig 135 000 Ft/db
4. 501-900 cm3-ig 180 000 Ft/db
5. 901 cm3-től 230 000 Ft/db

Táblázat a 2007-es regadóról a harmadik oldalon


JAVASLAT A 2006. JAN. 1-TŐL ÉRVÉNYES REGISZTRÁCIÓS ADÓ TÉTELEKRE, FT/AUTÓ

Környezetvédelmi osztály jelzése
Hengerűrtartalom
Üzemanyag
8-nál jobb
6-8
4
4 nél rosszabb
1100-ig
1300-ig
benzines
dízel
250 000
372 000
499 000
749 000
1101-1400
1301-1500
benzines
dízel
361 000
542 000
722 000
1 083 000
1401-1600
1501-1700
benzines
dízel
478 000
722 000
966 000
1 434 000
1601-1800
1701-2000
benzines
dízel
743 000
1 104 000
1 476 000
2 230 000
1801-2000
2001-2500
benzines
dízel
1 020 000
1 529 000
2 039 000
3 059 000
2001-2500
2501-3000
benzines
dízel
1 466 000
2 198 000
2 931 000
4 397 000
2501-3000
3001-3500
benzines
dízel
2 230 000
3 345 000
4 460 000
6 691 000
3001-től
3501-től
benzines
dízel
3 207 000
4 821 000
6 425 000
9 622 000
Hibrid járművek: elektromos és Otto-, vagy elektromos és dízelmotoros
190 000
A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma
Az adótétel csökkenés mértéke
jelenleg
2007 február 1-től
2 hónapig
3%
6%
3-4 hónap
5%
10%
5-6 hónap
7%
14%
7-12 hónap
11%
20%
13-24 hónap
20%
28%
25-36 hónap
28%
35%
37-48 hónap
34%
42%
49-60 hónap
39%
48%
61-72 hónap
43%
53%
73-84 hónap
46%
58%
85-96 hónap
48%
62%
97-108 hónap
50%
66%
109-120 hónap
52%
69%
121-132 hónap
54%
72%
133-144 hónap
55%
75%
145-156 hónap
56%
78%
157-168 hónap
57%
80%
169-180 hónap
58%
82%
181-192 hónap
59%
84%
193-204 hónap
60%
86%
205-216 hónap
61%
87%
217-228 hónap
62%
88%
229-240 hónap
63%
89%
241-252 hónap
64%
90%
253-264 hónap
64%
90%
265-276 hónap
65%
90%
277-288 hónap
65%
90%
289-300 hónap
66%
90%
301 hónaptól
66%
90%