M0 nincs, látogatóközpont van!
Tábla ez az egy van, közvetlenül az épület előtt
Magunk építhetjük az autópályát
Egy kis történelem...
Lesz autópálya bőven, ha megérjük
11 fotó

Első hallásra talán sokan felháborodva hallgatták a híreket, mikor nagyjából egy hónappal ezelőtt bejelentették az M0 látogatóközpont megnyitását. Ellátogattunk hát a helyszínre, és megnéztük, mire költik a pénzt, ahelyett, hogy az utat csinálnák végre.

A központ az M3-as 12. kilométerszelvényénél leledzik, bár erről egyetlen tábla sem informál bennünket a környéken. Kis kóborlás után, alaposabban átolvasva a közleményt kiderül, hogy a kiállítás az ügyfélszolgálati iroda épületében található, amit szintén egyetlen látható helyen elhelyezett tábla sem hirdet az áruházak, gyorséttermek és a benzinkutak közötti térben.

Miután valami csoda folytán rátaláltam az épületre és betettem a lábam a “látogatóközpontba”, máris csökkent valamelyest az idegrendszeremet terhelő nyomás, amit maga a központ létezése generált kusza, de jól kiépített idegpályáim között.

Érzésre senki sem szakított nagyot a néhány papírból készült információs táblán, a pár matchboxon, a számítógépen és a tévén, ami talán már korábban is megvolt. Nem nyitottak új épületet a kiállításnak, hanem a látványra feleslegesen nagy váróteret próbálták kihasználni. Fölöslegesen sok adóforintot legalább nem adtak ki a kiállításra.

Nagyon valószínű, hogy rajtam kívül még senki sem járt itt azért, hogy felfedezze a makadám út és a római autópálya szerkezetét, legalábbis a kép ezt mutatta. Csak egy egy-két dühös kuncsaft fáradt be elvétve az ügyfélszolgálatra, akik láthatóan nagy ívben tettek a falakról rájuk zúduló információáradatra, és minél előbb szerettek volna továbbállni.

Ottjártamkor szegény ügyfélszolgálatos néninek muszáj volt eltűrnie, ahogyan rajta kérték számon, mi a fenének kell 1000 forintot pluszban kifizetni, ha elrontották a rendszámot a benzinkúton. Gyakran előfordul ez az eset, mindenképpen ellenőrizzük, mielőtt aláírjuk a papírost. Amúgy tényleg pofátlanság!

A központ leglátványosabb része az a terepasztal, amin gombnyomásra LED-sorokkal kivilágíthatjuk az autópályákat és megtekinthetjük, milyen hosszú lesz a sztrádahálózat 2015-ig, persze, csak ha minden összejön!

1942 óta húzódik

Egy a főváros körül húzódó gyorsforgalmi út gondolatát, állítólag már 1942-ben megfogalmazta Dr. Vásárhelyi Boldizsár, a BME egykori professzora. Az elképzelést egy időre szőnyeg alá söpörték, majd a 70-es években újra elővették, és azóta döcög az építkezés.

Az elkerülő út fő funkcióit szintén évtizedekkel ezelőtt megfogalmazták, már akkor is nagyon ráéreztek a dologra. Ezek szerint egy jó elkerülő út: a, összeköti és hálózattá szervezi a sugárirányú gyorsforgalmi utakat; b, tehermentesíti a belső területet az átmenő forgalomtól; c, forgalmi gyűjtő és elosztó szerepet lát el; d, segíti a főváros külső területeinek és az agglomerációs települések egymás közötti forgalmának lebonyolítását.

És mire lenne jó még az M0-ás? Miért nem készült már el? Miért nincs még északi szakasz? Válaszok a következő oldalon!


Jelenleg az északi híd megépítése körül folyik a vita, az önkormányzatok és a zöldek állandó tiltakozása miatt. A híd megépítését ígérték már 2006 végére, jelenleg 2007 decembere szerepel a tervben, de a bírósági tárgyalások miatt nem csodálkoznánk, ha a kivitelező nem tudná tartani ezt a határidőt sem. Eközben csak roskadozik a Margit híd és gyakorlatilag az összes többi is, aminek felújítását az M0 északi híd elkészültéig próbálják halogatni.

Aszfalt helyett surrogós beton

A M0-ás keleti szektora elvileg készül és jövő év végére elméletileg be is fejezik a munkát. Az eddig elkészült 12,7 kilométeres szakasz az M5-ös és a 4-es út között található és kiváló minőségben, gyér forgalom mellett autózható.

A keleti szektor különlegessége, hogy a többi szakasszal ellentétben nem aszfaltból, hanem betonból készült. Ez jobban bírja a terhelést, nem lesz rajta nyomvályú, és talán nem kell néhány éven belül újrafektetni. Persze drágább az aszfaltnál, de hosszú távon állítólag megtérül a befektetés.

Sokan hibának titulálják, hogy a betonút – felépítése miatt – jóval hangosabb az aszfaltnál. Surrogni tényleg surrog, de ezen kívül nincs baja. Próbáljunk annak örülni, hátha néhány év múlva sem veszünk majd el a teherforgalom által szétgyalázott aszfaltrétegek között.

Matricát SMS-ben

Nem tudunk olyan helyről, ahol a városi körgyűrű használatáért fizetni kellene, de a kapott tájékoztató füzecskében azért erre külön felhívják a figyelmet. Legyen minek örülni, ha már egyszer út úgysincs, ami pedig van, ott meg egyfolytában dugó és baleset lassítja a közlekedést.

A látogatóközpont nagy számban nyomott brossurával hirdeti az sms-ben történő autópálya-matrica vásárlási lehetőséget, amivel szemben erős aggályaink vannak. Ilyen jellegű visszaélésekről még nem hallottunk, de kíváncsiak lennénk, hogy egy esetleges félreértés tisztázásakor kinek lesz meg öt év múlva a vásárlást visszaigazoló üzenete. A matricarendelésért plusz 100 forintot kell fizetnünk, ha mobilon jutunk hozzá.

Addig játssz a medzsóval!

A teljes Budapestet körbeölelő M0-ás elvileg 2015-re formál egy igazi gyűrűt, de addig még rengeteg dolog történhet. Ha ennél előbb szeretnénk megkerülni Budapestet, akkor feltétlenül látogassunk el a látogató központba, üljünk le a porondra, lökdössük odébb a gyerekeket, rakjuk ki az utat saját kezűleg, és toljuk végig a medzsót rajta, hangosan brümmögve.

Kommentár nélkül közöljük a Pesti Csoport Kft. reakcióját a cikkre:

“Az EU Kohéziós Alapja közel 300 millió euróval támogatja az M0 keleti szektorát. Közben előírta, hogy az épittető Nemzeti Autópálya Zrt-nek külsős cégek bevonásával kell a kommunikációt és a lakossági tájékoztatót végeztetni. Így vesz részt a PESTI CSOPORT kft. is a kommunikáció irányításában. Ez a tevékenység többrétű. Egyrészt működtetünk egy weblapot www.m0.hu címen, (ugyanez elérhető a www.nart.hu/m0 címen is), másrészt van egy call center, ahová bárki betelefonálhat és kérdéseket tehet fel ( megjegyzem, hogy a honlapon is lehet kérdéseket feltenni). Mindemellet létrehoztuk a látogatócentrumot, és lakossági tájékoztató “road show”-kat szervezünk szakértők bevonásával. Természetesen élünk a direktmarketing eszközeivel is szórólapot készítettünk és terítünk, sajtóhirdetésekben, óriásplakátok segítségével próbáljuk még szélesebbé tenni a lakossági tájékoztatást. Ugyanakkor a sajtó tisztelt képviselőiről sem feledkeztünk meg, így közleményekkel, háttéranyagokkal, sajtótájékoztatók szervezésével próbálunk minél több információt adni.”