Daimler Úr - Avagy egy Jaguar kedvelő gondolatai
A típus kódneve XJ40, 1986-tól 1994-ig gyártották. Ez volt a Jaguar cég utolsó saját fejlesztése, mert 1989-ben megvásárolta a Ford konszern
A Daimler verzió mindig is a legjobban felszerelt típus volt a Jaguar kínálatában, a legtöbb extrafelszerelés és a legmagasabb ár társult hozzá
Sokáig a Daimler volt a brit királyi család udvari szállítója
Daimler kivitelű Jaguarokban magától értetődik a luxuskényelem hátul
6 fotó

Ekkor 29 éves voltam, ezt azért tartom fontosnak leírni, mert sokak szerint idősebb emberek autója a Jaguar, de ez nincs így, mert ismerek sok fiatalt is, akiknek a kedvence ez a márka.

Én akkor már 7 éve vágytam egy ilyen autóra. 1994-ben Németországban dolgoztam és ott láttam egy öreg, széria 3-as XJ6-ost, meglapulva egy gazos telken. Lepukkantan is megragadott időtlen eleganciája, a belőle sugárzó nyugalom, méltóság.

Volt egy 3-as VW Golfom, ami jó autó, de hiányzik belőle valami, a “MONYÓ”- ahogy Austin Powers mondaná – a stílus, a kaland. Miután ár alatt, nagy nehezen sikerült eladnom a Golfot, nekiláttam Magyarországon Jaguárt keresni.

Nehéz feladat! Sok autót hirdetnek 1,5-2,5 millió forint között, de a legtöbb lerobbant, rosszul szervizelt, hanyagul felújított. Sokan megvesznek egyet 2 millióért, de amikor egy szakszervizbe viszik és ott 150 000 ezret kérnek a javításért, azt sokallják.

Elviszik inkább a Skodákra szakosodott sarki autószerelőhöz, aki 80 ezerért megbuherálja, amikor pedig a sok szakszerűtlenül javított hiba újból és súlyosabban jelentkezik, akkor inkább eladják az autót, minek következtében a következő tulaj csalódik a típusban.

Ezért esküszöm a szakszervizre. Persze van olyan autószerelő is, aki évek munkájával elmélyült a típusban és olcsón jó munkát ad ki a kezéből.

Daimler Úr – Avagy egy Jaguar kedvelő gondolatai 6

Jaguar és Daimler

Miért Daimler?

Hogy miért hívhatják Daimlernek? 1890-ben volt egy kiállítás Brémában, ahol Gottlieb Daimler is kiállította az új benzinmotoros villamosát. Itt ismerkedett meg egy angol üzletemberrel, Frederick Richard Simms-szel, aki nagy jövőt látott Daimler négyütemű motorjaiban, amiket be lehet építeni hajókba, omnibuszokba, személyautókba és minden egyébbe.

1895. június 7-én megalapították Angliában a Daimler Motor Syndicate Ltd-t, aminek igazgatósági tagjává is választották Daimlert. Az induláskor csak motorokat gyártottak, de 1897-ben már elkészült az első komplett autó. Egyik első vásárlójuk volt 1899-ben a walesi herceg, a későbbi VII. Edvárd király.

A királyi udvar a későbbiekben is több autót rendelt a cégtől, Edvárd fia a később királlyá koronázott V. György is vett 10 Daimlert. A walesi hercegnő, majd Mária királynő, aki a most is uralkodó Erzsébet királynő anyja, is készítetett autót a saját elképzelései szerint.

Hosszú időn keresztül a Daimler cég volt a királyi udvar exkluzív autószállítója. Miután Gottlieb Daimler 1900-ban meghalt, a gyár továbbra is használta a nevét egészen 1960-ig, amikor is a céget megvette a Jaguar gyár. Azóta a Jaguár márka legnemesebb kivitelei őrzik a múlt dicsőségét.

De térjünk vissza a nagy “Ő”-re. Hosszú keresgélés után a Soroksári úti Jaguar szalonban találtam rá a windsor kék Daimler (Úr-ra). Akkor 11 éves volt, de olyan szép állapotban, hogy egy 3 éves kocsinak is a becsületére vált volna.

Nagyon megtetszett az eleganciája, a 2 foteles hátsó kialakítása. 2,7 millió forint volt az ára. Mivel nem volt ilyen sok pénzem, gondoltam keresek magamnak egy olcsóbbat, úgy 2 millió körül. Meg is néztem még sok Jaguart az elkövetkezendő 2 hónapban, de egyik sem fogott meg. Mindig a szalonban látotthoz hasonlítottam őket de nem értek fel hozzá.

Visszamentem a szalonba, de már nem találtam ott. Bánatos voltam, de mit lehet tenni, ilyen az élet. Kerestem tovább…

3 héttel később szokásomhoz híven megvettem egy hirdetési újságot, amiben csodák csodája, benne volt ugyanaz az autó. Rögtön felhívtam a tulajdonost, aki elmesélte, hogy ő egy hónapja vette az autót a szalonban, de most sürgősen kell neki a pénz egy üzlet miatt. Miután szakszervizben átnézték a kérésemre az autót, megállapodtunk az árban és kifizettem a 2,3 milliót ÁLMAIM AUTÓJÁÉRT.

Én voltam a világ legboldogabb embere! Teljesült a vágyam 7 év után. Ez egy jó példa arra, hogy amit az ember nagyon akar és kész érte tenni, lemondani, akkor az előbb-utóbb sikerül.


Az AUTÓRÓL:

A típus kódneve XJ40, 1986-tól 1994-ig gyártották. Ez volt a Jaguar cég utolsó saját fejlesztése, mert 1989-ben megvásárolta a Ford konszern. 1990-ben a modellfrissítéskor kapott új motort, (3980 köbcentis, hengerenként 4 szelepes, 222 LE és 370 Nm leadására volt képes).

Ekkor kapott ZF gyártmányú nyomatékváltót is, amely már elektromosan vezérelt sport és normál fokozatok közötti váltást tett lehetővé. A ráncfelvarrással kapcsolatban megújult az autó belseje is, új műszerfalat és ajtókárpitot is kapott.

A design elegáns, szögletes, ami megosztotta akkoriban a Jaguar rajongókat. Kétségtelenül komolyságot, higgadtságot sugároz. Az üvegfelületek kicsik, ami a sportosságot és a biztonság érzetét erősíti. Az autó alacsony és széles, ami azért van, mer a Jaguar nem magasépítésű luxusautót akart építeni, hanem sportlimuzint. Manapság ezt a metodikát követi a Maserati Quattroporte.

Luxuslimuzin gyanánt ott volt a Daimler DS 420-as, amely 575 centiméteres hosszúságával és 1.8 méteres magasságával a valaha gyártott legnagyobb és legnemesebb autók között szerepelt. Csak a Rolls-Royce, a Bentley és a Maybach hasonlítható hozzá.

A Daimler verzió mindig is a legjobban felszerelt típus volt a Jaguar kínálatában, a legtöbb extrafelszerelés és a legmagasabb ár társult hozzá. 1990-ben szériafelszereltség volt benne az automata váltó, a klímaberendezés, a tempomat, a motorosan 8 irányba mozgatható, fűthető bőrülés, az első ülések háttámláján lévő piknik asztalokkal, a hátsó sorban pedig két fotelos kialakítással, a hozzájuk tartozó olvasó lámpákkal.

Ezeken kívül volt még ABS, elektromos napfénytető, fényszórómosó, motoros ablakok, fűthetők külső tükrök, megvilágított tükrök a napellenzőben, valamint a legkülönlegesebb extra a hidraulikus hátsó szintszabályozás. A szintszabályozás azért jó, mert ha beül hátra két ember és plusz csomagokat tesznek az óriási csomagtartóba, akkor úgy állna a kocsi, mint egy felszálló repülő. Ekkor a fotocella érzékeli a karosszéria süllyedését és utasítja a hidraulika pumpát, hogy nyomjon olajat a hátsó lengéscsillapítóba, ami által felemelkedik a kocsi hátulja.

Az összeszerelés mintaszerű, semmi nem zörög, nyikorog. A Conolly bőrkárpit készítő műhely pedig olyan magas minőségű munkát végzett, ami klasszisokkal jobb mint a mai Audik, BMW-k bőr kárpitjai, mert finomabbak, puhábbak.

A motor nesztelenül jár, a váltó szinte észrevétlenül teszi a dolgát, aminek még egy különlegessége, hogy 90 km/h sebességnél egy elektromos tengelykapcsoló direktbe kapcsolja a sebességváltó bemenő és kimenő tengelyét, ezáltal megszűnik az autómat váltókra jellemző csúszás. Ennek következtében csökken a fogyasztás.

130 km/h-ig csendes az utastér, felette viszont megjelenik a szél hangja, ami 180 felett már hangossá válik. Viszont az egyenesfutás kifogástalan még ilyen sebességnél is, elengedett kormánnyal lehetne száguldani. Sport fokozatban a váltó 180-nál kapcsolja a 4. sebességet, amikor még határozott gyorsulás következik, egészen a gyárilag megadott 222 km/h végsebességig.

A fogyasztás autópályán 130 körül 11 liter, de városban 18L körüli. Átlagfogyasztásként így 15 liter/100 kilométer körüli érték jön ki.

A Jaguar fenntartása nem olcsó, a tankoláson felül negyedévenként 18 000 Ft kötelező biztosítással és évi 3-400 ezer forintos szervizköltséggel számolhat a boldog tulajdonos. No de, ha az embernek a Jaguár a hobbija?!

Ezek az autók nem azoknak készülnek, akik a legracionálisabb módon el akarnak jutni A pontból B pontba, hanem azoknak, akiknek maga az utazás is élmény. Akik megtalálják a tárgyban a szépséget, a művészetet, az autó karakteréből áradó nyugalmat.

Személy szerint, amikor a napi 10-12 óra stressz és rohanás után beleültem az ülésbe és végignéztem a polírozott diófagyökér műszerfalon a kávébarna bőrbevonatokkal, akkor lejjebb ment a vérnyomásom és kiegyensúlyozottságot, elégedettséget éreztem.

És nem ez az érzés az, amit mindenki minél többször szeretne átélni?!