Kevés ijesztőbb dolog van vezetés közben egy kezdő sofőrnek, mint amikor fékezésnél hirtelen elkezd remegni a fékpedál. Főleg ilyen vizes, nyálkás, fagyos őszi/téli időben fordulhat elő sűrűbben, mint a mostani.
Sokan azonnal a legrosszabbra gondolnak: elromlott a fék, valami komoly baj van az autóval, vagy épp kiesik alóluk a technika. Ezzel a kérdéssel fordult felénk egyik olvasónk is.
Pedig a jelenség teljesen normális, sőt ilyenkor az egyik legfontosabb biztonsági rendszer dolgozik a háttérben: az ABS.
A fékpedál rezgése akkor jelentkezik, amikor az ABS (Anti-lock Braking System) – vagyis az blokkolásgátló – működésbe lép. A rendszer célja, hogy erős fékezésnél se blokkoljanak a kerekek, ne csússzon meg az autó, és a sofőr megtartsa a jármű irányíthatóságát.
Ha a kerék blokkol (azaz nem gördül), megszűnik az oldalvezető erő, a jármű irányíthatatlanná válik. Az elektronikus blokkolásgátló rendszerek a kerekekre szerelt jeladók adatai alapján következtetnek a blokkolásra és beavatkoznak. Ha ezek a szenzorok úgy észlelik, a kerék forgási sebessége az előre meghatározott határérték alá csökken (szóval készül megállni), elektromágneses szelepek csökkentik, illetve korlátozzák az adott kerékhez jutó féknyomást, úgy, hogy megmaradjon a gördülés, és ezáltal az irányíthatóság.
Amikor a blokkolásgátló dolgozik, apró, gyors fékpulzálásokat végez másodpercenként több tucatszor. Ezt érzi a vezető talpával fékpedálon. Ez a jelenség pedig nem bajra utalna, éppen ellenkezőleg: az autó pontosan azt teszi, amit kell.
Ma már kötelező eleme az autóknak
1964-ben fejlesztették ki az első generációs blokkolásgátlót, de ez még nagyon gyerekcipőben járt megbízhatóság terén, de valahol el kellett kezdeni. 1978-ra azonban megkezdődött az ABS fékrendszerek sorozatgyártása – a Bosch, a Mercedes-Benz és a Teldix mérnökei köszönhetően -, immár tökéletesen megbízható formában. A világ első sorozatgyártású autója beépített ABS-szel a Mercedes-Benz S-osztály (W116) volt. 1981-re beszerelték a százezredik ABS-t is különböző autókba, Európában 2004 óta kötelező tartozéka minden új autónak.
Tudod mit jelent, amikor felvillan az ABS-lámpa a műszerfalon? A Vezess korábbi cikkéből kiderül:
