Idén nyáron az osztrák autóklub (ÖAMTC) ismét részt vett a norvég partnerklub, a NAF által szervezett megmérettetésben, a villanyautók nagy átfogó hatótávtesztjén. Idén is teszteltek néhány olyan modellt, amelyek az osztrák (és magyar) piacon még nem kaphatók, de ízelítőt adnak a kínai autógyártók fejlődéséből. Ilyen volt például a Hongqi EHS7, a Voyah Courage és a Zeekr 7X.
Mi is az az El Prix?
Az El Prix a világ legnagyobb, valós körülmények között végzett hatótáv- és töltéstesztje az akkumulátoros elektromos járművek számára. A Norvég Autószövetség (NAF) 2020 óta évente kétszer, egyszer nyáron és egyszer télen vizsgálja az e-autókat. Az El Prix célja, hogy az autóvásárlóknak átfogó képet adjon arról, hogyan teljesítenek a villanyautók összehasonlítható, hétköznapi körülmények között.
A cél az, hogy a legtöbb új elektromos járművet leteszteljék a norvég nyár és a norvég tél valós körülményei között is. Így megállapítható, mennyi a járművek tényleges hatótávja, és hogy ez mennyire egyezik meg a hivatalos WLTP-adatokkal.
Valós körülményeket tesztelnek, nem szélsőségeket
Ahogyan a legutóbbi téli teszten is, a mostani nyári hatótávteszten sem addig vezették az autókat, amíg teljesen meg nem álltak. A teszt addig tartott, amíg a jármű – egyértelmű teljesítményvesztés miatt – már nem tudta tartani a megkövetelt sebességet.
Az autók egy oslói mélygarázsból indultak, körülbelül egyperces időkülönbséggel, majd mindegyik ugyanazt a tesztútvonalat követte. A tesztnapokon a hőmérséklet 12 és 18 Celsius-fok között mozgott, az időjárás pedig nagyon változatos volt, a tesztút során többször is eleredt az eső. Az útvonalat úgy választották ki, hogy jó arányban tartalmazzon városi, országúti és autópályás szakaszokat.
Utóbbin azért vélhetően nem mentek nagy tempót, mert egy másik felmérés szerint az autópálya hat a legkomolyabban a hatótáv csökkenésére:
Mik a nyári hatótávteszt legfőbb tanulságai?
A hatótávteszt kimutatta, hogy a 27 tesztelt járműből 15, tehát több mint a fele elérte vagy meg is haladta a gyári WLTP-hatótávot. A megadott hatótávhoz képest a legnagyobb pozitív eltérés 11,3% volt, míg a legnagyobb negatív 13,7%. Átlagosan a tesztelt járművek eltérése mindössze 1% volt a gyári adatokhoz képest.
Bár az amerikai Lucid Air 829 kilométeres eredménnyel új csúcsot állított fel, ezzel 13,7 százalékkal elmaradt a hivatalos, 960 kilométeres WLTP-hatótávjától. A kiábrándító szereplést, ahogy az ÖAMTC (Osztrák Autóklub) szakértője kifejtette, elsősorban a kihívást jelentő tesztkörülmények magyarázzák:
„A Lucid lényegesen többet autózott tíz fok alatti hőmérsékleten, és gyakrabban került heves esőbe, mint a teszt többi járműve. Ezek a tényezők bizonyítottan negatívan hatnak az elektromos járművek hatótávjára – különösen a hegyvidéki terepen, amilyen a tesztpálya egy része is volt.”
A teszten egyébként a Tesla Model 3 (721 km), valamint a BMW iX (691 km) is megdöntötte a Tesla 2023-as, 672 km-es korábbi rekordját.
„A WLTP-hatótávhoz viszonyított arányok győztese azonban a frissített Tesla Model Y lett: 652 kilométeres távjával 11,3 százalékkal ment többet, mint amit a gyártó megadott” – számolt be Merker, az ÖAMTC szakértője.

Így töltöttek
A 27 tesztelt járműből 13 kevesebb mint 30 perc alatt elérte a kívánt 80%-os töltöttségi szintet. Mindössze egyetlen jármű lépte túl jelentősen a gyártó által megadott töltési időt.
A töltési folyamatot egy legalább 2 órás út után kezdték meg (hogy az akkumulátor elérje az üzemi hőmérsékletét), 10% alatti töltöttségi szintről. Ezt követően az autókat 80%-ig töltötték, és rögzítették az adatokat. Egy jármű sajnos műszaki hiba miatt nem tudott részt venni a töltési teszten, egy másiknál pedig problémák merültek fel a töltés során.
Az ÖAMTC szemszögéből nézve az autóvásárlók a jövőben egyre inkább olyan pontokra fognak figyelni, mint a töltési sebesség, a fogyasztás hatékonysága és a töltőállomások elérhetősége, és mindezek egyformán fontosak lesznek a fogyasztók számára.

