Már a második generációnál tart a Toyota hidrogén üzemanyagcellás járműve a Mirai. Ennk hajtásához hidrogénből állítanak elő elektromos energiát, a melléktermék pedig víz. Az egyelőre ritkaságszámba menő megoldást, új helyen fejleszti tovább a japán gyártó.
A Toyota 2025 és 2033 között támogatja az Energy Observer globális expedícióját, amelynek célja a zéró kibocsátású tengeri közlekedés technológiáinak kutatása és fejlesztése. Erre nyilván szükség van, gondoljunk csak a hatalmas tankerekre, konténer, autó vagy utasszállító monstrumokra – milyen jó lenne, ha környezetkímélőbben működnének.
A kizárólag megújuló energiaforrásokkal működő laboratóriumi hajó fedélzetén a Toyota üzemanyagcellás rendszere biztosítja majd az energiát. A „karbonsemlegesség keresése” címet viselő kilencéves utazás a fenntartható és szén-dioxid-mentes tengeri közlekedéshez szükséges technikai megoldásokat fogják kutatni és fejleszteni




Az első útját 2025 és 2026 között teljesítő Energy Observer laboratóriumi hajótól 2027-ben az Energy Observer 3, egy új generációs katamarán veszi át a stafétát. Ennek az előkészítéseként tanulmányozzák az üzemanyagcellás rendszerének integrálását a hajó energiaarchitektúrájába, amely több kiegészítő megújuló energiaforrást, köztük a hidrogént is ötvözi.
Első útja során az Energy Observer több mint 68 000 tengeri mérföldet tett meg – ez több mint háromszorosa a Föld kerületének –, bizonyítva a megújuló energiaforrások – hidrogén, napenergia és szélenergia – kombinációjának életképességét.
Nem ez az első eset, hogy nem autóba kerül a Toyota üzemanyagcella-technológiája, már beépítették, buszokba, teherautókba, vonatokba és helyhez kötött alkalmazásokba. Erről a Vezess korábbi cikkében számolt be:

