86 gramm CO2 kilométerenként: ezt ígéri a Toyota Aygo X Hybrid, a japán autógyártó frissen beharangozott újdonsága.




A cég A szegmensben versenyző kisautója, amely eddig kizárólag benzinmotorral volt megvásárolható, az év végétől hibridként, méghozzá teljes értékű full hibridként is elérhető.
A 86 g/km szén-dioxid-kibocsátás a Toyota szerint a legalacsonyabb, amely hálózatról tölthető akkumulátor nélkül ma elérhető. Viszonyításként, ugyanez a hajtáslánc a Yarisban 97, a Yaris Crossban 112 g/km szén-dioxid-kibocsátással üzemel.
Mivel az Aygo X parányi jármű (tengelytávja mindössze 2430 mm), a mérnököknek újra kellett csomagolniuk az akkumulátorcellákat. Míg másutt egymással párhuzamosan helyezik el a két cellaköteget, azokat itt egymás mögé helyezve, hosszú, keskeny elemként építették be a hátsó ülés alá. A 12 V-os akku a csomagtér padlója alatt található.
A GR Sport ülései (jobbra) csak színükben sportosabbak
Nemcsak az akkumulátor elhelyezése okozott fejtörést, hanem az is, hogy az 1,0 literes benzinmotort kiváltó hibrid hajtáslánc belső égésű komponense másfél literes. A mérnökök végül 76 mm-rel megnövelték az autó első túlnyúlását, így minimális mértékben ugyan, de változott az Aygo X karaktere. Ehhez igazodva újak a fényszórók, átrajzolták a hűtőmaszkot és a motorházfedelet. Az irányjelzők a külső tükrökbe költöztek.
Hogy az új vagy az eredeti kivitel-e a harmonikusabb, személyes megítélés kérdése. Az viszont vitathatatlan, hogy míg az eddigi, benzines Aygo X csúcsteljesítménye 72 lóerő volt, a hibrid akár 116 lóerőt ad le – ez 60%-ot meghaladó teljesítménynövekedést jelent!
Jobbra az Aygo X Hybrid GR Sport keréktárcsája
Az Aygo egyébként nem csak erősebb és tisztább lett a villamosítástól: az alacsonyan beépített akkumulátornak köszönhetően mélyebbre költözött a tömegközéppont, a modellfrissítés részeként pedig hatékonyabb zajcsillapítást (műszerfal, motorházfedél, motor alsó burkolat; módosított kipufogórendszer és hangtompító) is kapott az autó.
A gazdagabban felszerelt kiviteleket vastagabb ablaküvegek és extra hangszigetelés teszi még csendesebbé.
Fontos újdonságként az Aygo X-en is megjelenik a vezeték nélküli szoftverfrissítés (OTA) lehetősége; a modell vezetőtámogató biztonsági felszereltsége bővült.
Megmaradtak az olyan opciók, mint a kontrasztos tetőlemez vagy a nyitható vászontető – utóbbit a hűtőmaszk által ihletett, új grafikával tették csinosabbá.
Az utastérben újdonság a 7” képátlójú digitális műszeregység, valamint átdolgozták a klímavezérlő panelt. A kéziféket minden felszereltségi szinten elektronikus rögzítőfék váltja, a sebességváltó értelemszerűen automata (pontosabban a Toyota hibridek szokásos eCVT egysége).
Alapáras a dupla USB-C töltő csatlakozó, opciós a vezeték nélküli telefontöltő, a motorosan behajtható külső tükrök, valamint a nanoszűrős légkondicionáló.
Lassan kiszámítható szokássá válik, hogy a Toyota a modellfrissítéseket kihasználva minden típusán bevezeti a GR Sport kivitelt. Ez most is így történt: egyedi a fényezés, a hűtőmaszk rácsozata és a keréktárcsák mintázata; az utastérben fekete-szürke színvilág és hímzett GR logó található.
A GR Sport variáns lengéscsillapítóját, rugóit és kormányművét áthangolták.
A hibrid hajtáslánc bevezetésén túl egy sor más intézkedés is hozzájárult ahhoz, hogy az Aygo X Hybrid teljes élettartamára vetített szénlábnyomát 18 százalékkal kisebbnek becsüli a Toyota, mint az eddigi, benzines modellét. Ilyen újdonság például, hogy számos műanyag elemet anyagában színeztek, így nem volt szükséges a fényezésük.
Az ülések kárpitozása újrahasznosított műanyagokból és szövetekből készül. A SakuraTouch vegán szövet például több mint 40 százalékban növényi (fapép, parafadugó-morzsalék) alapanyagú PVC-ből és újrahasznosított PET-ből áll, ezért gyártásának a szénlábnyoma 95 százalékkal kedvezőbb, mint a valódi bőrkárpité. Az sem mellékes, hogy a csehországi gyártóüzem, ahol készül, teljes egészében megújuló energiával működik.
A Toyota nem csak takarékos autókat épít szerencsére; a GR Supra megnövelt teljesítményű változata például egészen máshová helyezi a hangsúlyt:











