A hatvanas években a legnagyobb olasz dizájnerházak szinte egyszerre fordultak a teljesen geometrikus formákhoz, és rajzoltak ék alakú sportkocsikat. Az Alfa Romeo Carabo (Bertone, 1968), a Ferrari 512S Modulo (Pininfarina, 1970), a Lancia Stratos Zero (Bertone, 1970) és a Maserati Boomerang (Italdesign, 1972) nemcsak radikálisan leegyszerűsített formavilágukkal, de soha nem látott ajtómegoldásaikkal is új utakat kerestek. A Carabo ollószárként felnyíló oldalajtaja a későbbi Lamborghini Countach-on tért vissza (mindkét autót a zseniális Marcello Gandini jegyezte), hogy a mai napig meghatározza a márka arculatát. A Modulo utasfülkéjére boruló kupola előrecsúszva tette lehetővé a beszállást, a Lancia Stratos Zerónak a szélvédőjét lehetett felhajtani, hogy az utasok jelentős kényelmetlenségek árán bejussanak az utastérbe.

50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 1
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 2

50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala

50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala

50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 12
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 13
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 14
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 15
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 16
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 17
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 18
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 19
50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 20
Fotó megosztása:

A Maserati Boomerang nem állt be ebbe a sorba, a minden irányból üvegfelületekkel burkolt utastérbe hagyományos ajtókon keresztül lehetett beszállni. Ami azonban belül a vezetőre várt, arra nem lehetett felkészülni: a kormánykerék agy nélkül készült, és vele koncentrikusan, a karimája belső kerületéig terjedő körfelületen helyezkedett el a műszeregység, benne a hatalmas analóg fordulatszámmérő, a digitális sebességmérő, valamint öt fontos mérőműszer (töltés, vízhőmérséklet, olajnyomás és –hőmérséklet, valamint üzemanyagszint). Ennek a felületnek a közepén elhelyezett, apró nyomógombokról lehetett vezérelni az irányjelzőket, az ablaktörlőt, valamint a világítást.

50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 21

Igazi rémálom lett volna a Boomerang kezelése, de ebben a formában nem került gyártásba a kocsi, amelynek formabontó felszíne alatt egy szériagyártású Maserati Bora lapult, 4,7 literes, 310 lóerős V8-as középmotorral, hátsókerék-hajtással. Ez egyben azt is jelentette, hogy a Boomerang egyetlen példánya nem csak járóképes, de kifejezetten gyors és kiforrott is volt. Az autó többször is gazdát cserélt, feltűnt autóversenyeken és számos aukción. Az évek múltával egyre nőtt a renoméja: 2002-ben még 720 ezer euróért árverezték el, 2015-ben ellenben már 3,33 millió eurót fizettek érte.

Időközben a Boomerang új, funkcionálisabb műszerfalat kapott – vélhetően azért, hogy ténylegesen használni lehessen. A fordulatszámmérő a középpontba került, a kiegészítő műszereket konvencionális, kerek órák váltották, az irányjelző, a fényváltó és további kapcsolók rendezettebb formában kaptak helyet. Sebességmérő már nem fér ebbe a konfigurációba.

50 éves az autótörténelem legextrémebb műszerfala 22