Immár második éve dolgozik a Volvo a Drive Me projekten, amelynek célja, hogy megalkossa a biztonságos vezető nélküli autót. 2017-re száz darab autonóm gépkocsit akar átadni a Volvo az ügyfeleinek, akik Göteborg környékén, meghatározott útvonalakon közlekedhetnek majd azokkal.

A megvalósítás kulcsa az érzékelőkből, felhő alapú helymeghatározó rendszerekből, valamint intelligens fék- és kormánymű-technológiákból álló összetett hálózat.


Bár kicsi a veszélye, hogy meghibásodik a fékrendszer, mégis, az autonóm gépkocsikat fel kell szerelni egy másodlagos, független fékrendszerrel, amely képes megállítani a gépkocsit. Arra ugyanis nem számíthatunk, hogy majd a vezető készen áll a fékezésre.
 
Abban az esetben, ha az autonóm közlekedés nem lehetséges – például szélsőséges időjárási viszonyok vagy műszaki meghibásodás miatt, vagy csak azért, mert a gépkocsi elérte az engedélyezett útvonal végét – a rendszer felszólítja a vezetőt, hogy vegye át a gépkocsi irányítását. Amennyiben a vezető erre bármely okból kifolyólag nem képes, és megfelelő időn belül nem veszi át a vezetést, a gépkocsi arra alkalmas helyen biztonságosan megáll.
 

Amikor a Skynet az autónkba költözik 2 Mi minden kell ahhoz jelenleg, hogy egy autó önállóan közlekedjen?

Érzékelők sokasága. Számos radar, kamera és lézeres érzékelő együttes alkalmazására van szükség, amelyek 360 fokos képet adnak a környezetről. Az információt redundáns hálózatba kötött számítógépek dolgozzák fel, létrehozva a közelben mozgó, illetve mozdulatlan tárgyak valós idejű térképét. Emellett GPS-adatokat, valamint valós idejű adatokkal frissülő, 3D-s digitális térképet használ a rendszer. (részletek lentebb)

Így a kocsi képes valós időben kijelölni a számára legkedvezőbb útvonalat, figyelembe véve az olyan tényezőket is, mint az útkanyarulat íve, a sebességhatár, az átmenetileg kihelyezett táblák vagy a forgalom egyéb szereplői.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 3 Mire jó mindez?

A Volvo szerint autonóm járművek a mindennapos ingázást időpazarló tevékenységből hasznosan kihasználható idővé alakítják át. A várakozások szerint az emberiség üzemanyag-felhasználása és a balesetek száma is csökken.

A Drive Me rendszerszintű megoldás fontosabb alkotóelemei

Kombinált radar és kamera
A 76 GHz frekvencia-modulált folytonos hullám alapú radarból, valamint a szélvédőn elhelyezett kamerából álló rendszer képes a közlekedési jelzőtáblák beolvasására, valamint az út nyomvonalának a felismerésére, és képes az úttesten felismerni a közlekedés egyéb résztvevőit vagy más tárgyakat.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 4


Körkörös radarok
Az első és hátsó lökhárítók mögött, a jármű sarkain elhelyezett négy darab radar minden irányban képes beazonosítani a környező tárgyak helyzetét. A balra és jobbra egyaránt pásztázó rendszer a jelzőtáblákról, oszlopokról vagy az alagutak faláról visszaverődő hullámok segítségével az autó környezetét 360 fokos tartományban képes felügyelni.

360° körkörös kamerarendszer
A jármű közvetlen környezetét négy darab kamera felügyeli. Ebből kettő a külső visszapillantó tükrök alatt kapott helyett, egy a hátsó lökhárítóban, egy pedig a hűtőrácsban található. Ez a rendszer nem csak a rövid távú akadályfelismerésre alkalmas, hanem a forgalmi sávok határát jelző felfestések felügyeletére is.

Többnyalábos lézeres szkenner
A gépkocsi orrában, a légbeömlő alatt lévő nagy szögfelbontású szkenner képes a jármű előtt található tárgyak, akadályok azonosítására, illetve egymástól való megkülönböztetésére. Az egyedi lézeres szenzor akár 150 méterről képes észlelni a járműveket, szögtartománya 140 fok.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 5


Trifokális kamera
A szélvédő felső részénél elhelyezett trifokális kamera képes széles, 140 fokos szögtartományban, 45 fokos szögtartományban, valamint távoli tárgyak érzékelését lehetővé tevő, hosszú távú, de szűk, 34 fokos szögtartományban rögzíteni a képet. A kamera képes a hirtelen feltűnő gyalogosok és egyéb, váratlanul megjelenő útakadályok észlelésére.

Távolsági radarok

A hátsó lökhárítóban elhelyezett, két darab távolsági radar hasznos sávváltás esetén, mivel képes a messze hátulról érkező, nagy sebességgel közeledő járművek azonosítására.

Ultrahangos érzékelők
A járművön körös-körül elhelyezett, összesen tizenkét darab ultrahangos szenzor a jármű közelében elhelyezkedő akadályok beazonosítására szolgál. Különösen hasznos lehet váratlan helyzetek – például a járműhöz közel tartózkodó gyalogosok vagy veszélyforrások – felismerésére.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 6


Nagyfelbontású 3D-s digitális térkép
A nagyfelbontású 3D-s digitális térkép látja el a gépkocsit a mindenkori környezetére vonatkozó információkkal, a tengerszint feletti magasságtól az út ívén át a forgalmi sávok számáig; az alagutak rajzolatától a szalagkorlátokon át a jelzőtáblákig, kijáratokig, stb. A helymeghatározás geometriája sok esetben centiméteres pontosságú.

Nagyteljesítményű helymeghatározás
Az egységet olyan technológiák támogatják, mint a fejlett GPS, a három szabadsági fokú gyorsulásmérő, illetve giroszkóp. A szenzorok sokasága által összeállított 360 fokos képet ezután a térkép rajzolatával összevetve a gépkocsi képes környezetéhez viszonyítva megállapítani saját helyzetét.

Felhő alapú szolgáltatások
A felhő alapú szolgáltatás a közlekedési hatóságok vezérlőközpontjával áll összeköttetésben, így biztosítva a mindenkori legfrissebb közlekedési információkat.