Pont egy éve annak, hogy a Volvo Group és a Daimler szándéknyilatkozatot írt alá egy közös vállalat létrehozásáról. A svéd és a német gyártó egy év elteltével elérkezettnek látta az időt, hogy újabb részleteket áruljon el az együttműködésről, éppen ezért Martin Daum, a Daimler Truck AG vezérigazgatója és Martin Lundstedt, a Volvo Group vezérigazgatója csütörtökön közös, online sajtótájékoztatott tartott, amin a Cellcentrickel, vagyis a vegyesvállalattal kapcsolatos jövendőbeli elképzelésekről is beszámoltak. Mint ismeretes, a Cellcentricet üzemanyagcellák fejlesztésére és forgalmazására hozták létre. 

Az eseményen a két vezető egyetértett abban, hogy a tisztán elektromos hajtású és a hidrogén alapú üzemanyagcellás teherautók nem egymás versenytársai, hanem éppen ellenkezőleg, egymást kiegészítő megoldásoknak tekinthetők. Az akkumulátortechnológiás teherautók elsősorban városi vagy regionális, míg az üzemanyagcellások elsősorban a távolsági áruszállításra lehetnek ideálisak. „A hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautók kulcsfontosságú szerepet kapnak a jövő szén-dioxid-semleges szállítmányozásában. Az akkumulátortechnológiás hajtással együtt véve pedig az üzemeltetők valóban karbonsemleges módon fuvarozhatnak a jövőben” – hangsúlyozta Martin Daum, a Daimler Truck AG vezérigazgatója. Hozzátette, hogy az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) haszonjárműves bizottságának vezetőjeként azt látja, hogy az iparág teljesen elkötelezett a károsanyag-kibocsátás csökkentése irányában. 

Közös érdekünk, hogy a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény céljait elérjük, és legkésőbb 2050-re karbonsemlegesek legyünk. A célok eléréséhez azonban nagyobb együttműködés szükséges a magán- és az állami szektor résztvevői között a szükséges technológia és infrastruktúra kifejlesztése érdekében. Éppen ezért közös fellépésre kérjük fel a jogalkotókat és kormányokat világszerte, hogy segítsenek az üzemanyagcellás technológia sikeres térhódításában” – hívta fel a figyelmet Martin Lundstedt, a Volvo Group vezérigazgatója, utalva ezzel arra a helyzetre, hogy az Európai Unióban jelenleg alig 150 nyilvános hidrogén-töltőállomás áll rendelkezésre, és ezek többsége Németországban, illetve a Benelux-államokban található.

Elárulta a Volvo és a Merci, hogy min törik a fejüket 1

Balra: Martin Daum, a Daimler Truck AG vezérigazgatója. Jobbra: Martin Lundstedt, a Volvo Group vezérigazgatója

Cellcentric

2021. március elején Cellcentric néven vegyesvállalatot alapított a Volvo Group és a Daimler Truck AG. Ez gyakorlatilag a svéd gyártónak került pénzébe, hogy hiszen 0,6 milliárd euró értékben 50 százalékos részesedést szerzett a már létező Daimler Truck Fuel Cell GmbH vállalatban. Túlzás nélkül állítható, hogy a két vállalat együttműködését fokozott figyelem övezi, hiszen a Volvo birtokolja a Renault Trucksot is, tehát az együttműködés nem is kettő, hanem akár három márkára is kiterjedhet. A közös vállalatban már több mint 300 szakértő dolgozik a németországi Nabern, valamint a kanadai Burnaby városában. A Cellcentric eddig körülbelül 700 szabadalommal rendelkezik, amelyek bizonyára tovább fognak bővülni a közeljövőben.

Ebből kifolyólag a svéd és a német gyártó azt szorgalmazza, hogy 2025-ig több mint 300 darab, teherautók számára igénybe vehető hidrogén-töltőállomás jöjjön létre Európában. Ezt a töltőinfrastruktúrát az évtized végére egy legalább ezer töltőpontból álló hálózattá kellene fejleszteni. A Cellcentric fontosnak tartja ugyanakkor, hogy a jövőben túlsúlyba kerüljön a “zöld”, vagyis a megújuló energiaforrásokból előállított hidrogén, csak így valósítható ugyanis meg a teljesen zéró emissziójú üzemeltetés. “A mi üzemanyagcelláink szempontjából mindegy, hogy gáz, vagy folyékony alapú hidrogént tankolunk bele, de véleményem szerint a jövőben a folyékony lesz az elterjedtebb” – hangsúlyozta Martin Dum. 

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Cellcentric jelen pillanatban a nagy szériás sorozatgyártás tervein dolgozik. A sorozatgyártás felé vezető út fontos lépéseként az előszériás gyártás a Stuttgart melletti Esslingenben található új létesítményben kezdődhet meg. Ezzel párhuzamosan a Cellcentric folyamatosan növeli a tesztelt prototípusok számát. Az még kérdéses, hogy hol fogják gyártani a közösen fejlesztett üzemanyagcellákat, de ezt várhatóan csak jövőre fogják bejelenteni. A Daimler és a Volvo Group célja, hogy három évben belül elkezdődjenek az első tesztfutások az új járművekkel. Annyi azonban bizonyos, hogy a svéd és német cég csak az üzemanyagcellák fejlesztése terén fog együttműködni, tehát a többi komponens, így a fülke vagy az alváz fejlesztése terén nem. 

Kövess minket a Facebook-on!