Mint ismeretes, a Volánbusz március elején szerződött le a magyar Inter Traction Electronics Kft-vel 90 darab Mercedes-Benz Conecto G leszállításáról. A szerződés értelmében az állami szolgáltató 3,2 milliárd forintért 30 darab, a Volánbusz flottakezelését ellátó Volán Buszpark Kft. pedig 60 darab csuklós buszt vásárolt 6,3 milliárd forintért.

A szerződés szerint valamennyi, a megállapodásban szereplő csuklós busz legfeljebb 10 hónapon belül forgalomba állhatna. Az Európában egyre súlyosbodó koronavírus-járvány azonban hatással lehet a megrendelések teljesítésére. A Vezess érdeklődésére az ITE alvállalkozója, az EvoBus Hungaria Kft. azt közölte, hogy a Conecto G autóbuszok a Mercedes-Benz törökországi gyárában készülnek, így összeszerelésüket nem érinti a német cég európai buszgyárának leállása.

Van némi bizonytalanság

A törökországi gyárban a munka jelenleg is zajlik, folyamatosak a készre jelentések és kiszállítások, ahová csak lehet. A szállításokban azonban lehet fennakadás a koronavírus-járvány miatt, hiszen a Kecskemétre szánt 25 darabos flotta már több mint egy hete az isztambuli kikötőben vesztegel. A török fél nem meri elindítani a szállítást, mert nagyon sok a bizonytalansági faktor” – hívta fel a figyelmet Uray Dóra, az EvoBus Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. A Conectók általában “saját lábon” érkeznek Magyarországra Bulgárián és Szerbián keresztül, de a balkáni országok határának lezárása miatt a kiszállítás most részben tengeri úton valósulna meg.

A csuklós buszok hazai végszerelését végző ITE ugyanakkor március 23-tól bizonytalan időre felfüggesztette a munkát debreceni gyárában a Keol.hu információi szerint. Ennek közvetlen hatása egyelőre nincs a Volánbusz és a Volán Buszpark Kft. megrendelésének teljesítését illetően, azonban ha elhúzódik a hazai járvány, akkor várhatóan  befolyásolni fogja a vállalt határidőket.

Idehaza egyébként a belső kamerarendszer és a hozzá tartozó adatrögzítő egység, a front- és tolatókamerák, a távfelügyeleti rendszer, az utasszámláló, a járműkövető és távdiagnosztikai rendszer, továbbá a vizuális és akusztikus utastájékoztató rendszer beépítése valósul meg. Az autóbuszok utasterét mindemellett egységesen nanotechnológiás bevonattal és illetve antigraffiti-fóliázással is ellátják az ITE tájékoztatása szerint.

A Volánbusz megrendelését egyelőre nem érinti a Merci leállása 1

A Mercedes-Benz Conecto G Next maximum 159 utas szállítására alkalmas. Forrás: Daimler

Azonos műszaki tartalom

Az EvoBus Hungaria által nyújtott tájékoztatás alapján elmondható, hogy mind a 90 darab Mercedes-Benz Conecto G  Next azonos gyári műszaki tartalommal érkezik a Volánbuszhoz. Ennek megfelelően a 18,1 méter hosszú autóbuszok négyajtósak lesznek (2-2-2-2 ajtóképlet), utasterükben 37 darab Mercedes-Benz City Star Eco ülés áll majd rendelkezésre. A második ajtóval szemben lévő, babakocsival és kerekesszékkel utazók számára fenntartott területen két lehajtható ülést is beszerelnek. A kerekesszékkel közlekedők le- és felszállását mechanikusan kihajtható rámpa segíti, a babakocsival utazók pedig akár a harmadik ajtónál lévő peronrészt is igénybe vehetik az utazás ideje alatt.

A járművek hajtásáról a Mercedes-Benz OM 470 típusú, 360 lóerős (260 kW) soros, hathengeres dízelmotorja gondoskodik. A 10 700 köbcentiméteres erőforráshoz ZF Ecolife AP típusú, 6 sebességes automata váltó csatlakozik. Ennek retardere fékpedálról és kormánykapcsolóról is működtethető. A független felfüggesztésű mellső híd (RL 75 EC), a szabadon futó portáltengely (AVN 132), valamint – a műszerfalról kikapcsolható – ASR kipörgésgátlóval ellátott hátsó tengely (AV133/83) ugyancsak ZF-gyártmány. Ahogyan a kormánymű is, amely hidraulikus működtetésű és állítható kormányoszloppal rendelkezik (Servocom 8098).

A Volánbusz megrendelését egyelőre nem érinti a Merci leállása 2

Az új Conectók utastere elegáns és letisztult.

Komfort és biztonság

Valamennyi Conecto G Next LED-es nappali menetfénnyel, dupla rétegű, 1/3 -arányban nyitható oldalablakokkal és 36 kW-os, EvoCool Basic klímával, valamint 35 kW-os fűtőkészülékkel érkezik a Volánbuszhoz. Az utasok biztonsága érdekében a buszokat  odacsukásgátlóval, a motortérben elhelyezett automata tűzoltórendszerrel szerelik. A vezető munkáját pedig tolatókamera, elektronikusan állítható és fűthető visszapillantó tükrök, valamint megállófék segíti. Utóbbi akkor lép működésbe, ha a busz megáll és az ajtók nyitva vannak. A megállófék sík terepen és kis emelkedőkön helyettesíteni tudja a kéziféket, hogy megtartsa a buszt a visszagurulás esetén. A megállófék gázadásra old, így a vezetőnek nem kell megálláskor a kéziféket behúzni, majd kiengedni.

Az új Mercedes-Benz Conecto G flottából 30 darab az agglomerációt a fővárossal összekötő viszonylatokon, 22 darab pedig Győrben áll majd forgalomba. A további 38 autóbusszal az ország vidéki nagyvárosainak helyi közlekedésében találkozhatnak az utasok. A BKK alvállalkozásában közlekedő buszok égszínkék (RAL5015), hat darab sárga, 32 darab fehér, 22 darab szürke színben áll majd forgalomba.

Forrás: EvoBus Hungaria Kft, Volánbusz