Két hónappal ezelőtt a King of the Road oldalunkon arról kérdeztük a teherautó sofőröket és olvasóinkat, hogy szükségesnek tartják-e a kamionok autópályán előírt maximális sebességének 80 km/óráról 90 km/órára történő felemelését? A feltett kérdésre összesen 1600-an válaszoltak, így reprezentatív felmérést kaptunk. A válaszolók elsöprő többsége, mintegy  83%-a az “igen, mert a mostani alacsony” válaszlehetőségre kattintott, mert inkább a magasabb sebességhatárt preferálná a gépjárműből és pótkocsiból álló szerelvények számára. A szavazáson részt vevők elenyésző része, alig 280 ember, vagyis a válaszadók 17 %-a válaszolt úgy, hogy “nem, a mostani elég“, vagyis elégedett a jelenlegi szabályozással.

Az eredménnyel azonnal megkerestük a Magyar Közút Zrt.-t is, hogy van-e jelenleg bármilyen terv arra, hogy felemeljék a kamionok sebességhatárát autópályán. Azt a választ kaptuk, hogy kérdésünkkel forduljunk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. Ezt meg is tettük, ám máig nem érkezett válasz és nem is valószínű, hogy fog, mivel az intézménynek meg vannak számlálva a napjai. NFM közeli forrásból viszont úgy értesültünk, hogy nincs terítéken erre vonatkozó tervezet, vagy javaslat, tehát úgy tűnik még várniuk kell azoknak, akik támogatnák a teherautók sebességhatárának felemelését.

Ez a téma időről-időre előkerül a hazai sajtóban, nem utolsósorban pedig az autós-kamionos szembenállás egyik központi eleme, a teherautók autópályán meglévő időszakos előzési tilalma mellett. Tavaly kipakolt nekünk egy kamionsofőr, aki többek között a rosszul kitalált sebességhatárokat is megemlítette.

Ha például Pestről indulva van egy közel 500 kilométeres, négy-hat címet magába foglaló fuvarom, akkor maximum 15 órám van rá a tachográf szerint, a kötelező pihenő időket és a címenként egy-két óra várakozási időket is számolva” – jegyezte meg László. Hozzátette ez csak akkor lehetséges, ha folyamatosan 80-90 kilométer/órával halad. Azonban a kamionok számára idehaza reggel 6-tól este 22 óráig előzési tilalom van érvényben autópályákon és a gyorsforgalmi utakon. A maximális sebesség esetükben autópályán 80 km/óra, autóúton pedig 70 km/óra. Ez szerinte nagyon szigorú, hiszen így egyrészt nem tud megfelelő tempóban haladni, másfelől pedig néha arra kényszerül, hogy feltartsa az autósokat.

Egy kommentelőnk szerint nagyobb toleranciára lenne szükség a kamionosokkal szemben, elvégre ők szállítják a számunkra fontos árukat.

És utóbbiból rengeteg konfliktus van, mert az autósok ezt nem tolerálják. A rendőrség pedig a minimális sebességhatár túllépések miatt is megbünteti a kamionosokat. Azzal a jelenséggel viszont továbbra sem foglalkozik senki, hogy a hazai autópályákon gyakorlatilag divattá vált letolni a másikat a belső sávban a 140-150 kilométer/órával, túllépve a személyautókra vonatkozó megengedett legnagyobb sebességet.

Szigorúan szankcionálják a rendőrök a minimális sebességtúllépéseket és az előzési tilalom megszegését a kamionosok esetében.

Az európai országokat nézve elmondható, hogy a kontinens államait is megosztja a kérdés. Van ahol nagyobb, van ahol pedig a magyar szabályozásban is szereplő sebességhatárt írnak elő a kamionoknak. Oroszország, Szerbia, Szlovénia, Spanyolország, Svédország, Ukrajna, Törökország, Szlovákia az előbbi csoportba tartozik, hiszen ezekben az országokban a gépjárműből és a pótkocsiból álló szerelvények 90 kilométer/óra a maximális sebességgel haladhatnak az autópályán. A szomszédos Romániában pedig akár 100 km/órával is mehetnek a kamionok, igaz ott nem sok autópálya áll rendelkezésre jelenleg.

Forrás: Vezess