Július elején, Torinóban lebbentették fel a narancsszínű fátylat az olasz fejlesztők az új nyergesvontatóról, pechjükre épp az EB döntő estéjén. Mint később kiderült, csak az “olasz kreativitás – spanyol munka” szlogennel beharangozott vontatóra lehettek igazán büszkék, a 4-0-ra már nem annyira.
Az olasz fejlesztők az új Stralis Hi-Way külsejének átformálásakor elsősorban a kamion elején módosítottak: újrarajzolták a hűtőrácsot, valamint a sarkokra szerelt légterelőket, melyek lamellái is áramvonalasak lettek, miközben a tető légterelője és a ledes menetfénnyel kiegészült xenon fényszórók megújultak. Fontos fejlesztés a javított aerodinamika, aminek köszönhetően 3 %-kal javult a légellenállási együttható értéke, ami nem csekély változás, ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos vontató homlokfala több mint egymillió kilométeren keresztül kénytelen dacolni a menetszéllel.
Ez az aerodinamika csomag által hozott javulás a gyártó szerint körülbelül 1 %-os fogyasztáscsökkentést eredményez, ami egymillió kilométeren, 30 liter/100 km-el számolva már igen komoly mennyiségű üzemanyag, egészen pontosan 3000 liter megtakarítását is jelentheti.





Felárért xenon lámpa és nappali LED-es világítás kerülhet a Stralisra, ami új karakter a régi formában
Ahogy teherautós berkekben megszokott, a retarder- és sebességszabályozó rendszer kezelőszervei a jobb bajuszkapcsolón kaptak helyet, míg néhány nyomógomb a kormányra is jutott. Az alapfelszereltséghez tartozó automatizált váltó üzemmódkapcsolóit általában a műszerfal jobb oldalán találjuk, mivel alig rendelnek már kézi váltós kivitelt a Stralisból, kivéve hazánkban, ahol még mindig többen választják a munkaigényesebb technikát.
Ez utóbbi szolgáltatás segítségével a diszpécser szinte a sofőr összes mozdulatát nyomon követheti, elemzéseket készíthet és meghatározhatja a vezető későbbi továbbképzésének irányát, vagy akár a minőségi pótlék kifizetéséről vagy elvonásáról is dönthet. A rendszer adatai a Stralis Driver Style Evaluation rendszeréből származnak, melynek adatait a gépkocsivezető is nyomon követheti. A rendszer, mint egy jó tanár, éberen figyeli a sofőr vezetési stílusát, többek között a tempomat, a retarder, az üzemi fék és váltó használatát is, valamint, hogy a pilóta mennyire képes előre felismerni a különböző forgalmi helyzeteket, azokhoz hogyan képes alkalmazkodni.
Sőt, az értékelésben figyelembe veheti, hogy a kamion milyen jellegű fuvarfeladatot teljesít, így ennek megfelelően tudja rangsorolni, hogy melyek a kiemelten fontos paraméterek a stílus megítélésében. A rendszer az értékeket menet közben grafikus formában jeleníti meg a kamion kijelzőjén, de az összesített teljesítményről százalékos alakban is tájékoztat, a motor leállítása után pedig szövegesen, csillagok kiosztásával is értékel.

A popsi nem izzad be, az ülés szellőzik. Kicsit sok a fekete szín a kabinban, a narancs azonban feldobja
A pilóta széke mellett megújult az ágy is: a favázra vastagabb matrac került, ami többféle kialakításban és döntési lehetőséggel rendelhető. A 80 cm széles fekhely hossza meghaladja a két métert, a felső ágy használaton kívül teljesen a hátfalba illeszkedik. A kabin tárolóhelyeinek össztérfogata 30 literrel nőtt, a zajszint pedig 2 dB-lel csökkent az eddigi Stralishoz képest.
A HI-eSCR rendszer több előnyt is biztosít az üzemeltetőknek: egyrészt, mivel csak egy NOx katalizátor szükséges hozzá, ezért kisebb helyet foglal, másrészt az elhagyott kipufogógáz visszavezetésnek köszönhetően nem szükséges hozzá extra hűtőteljesítmény, mivel nem kell nagy teljesítménnyel hűteni az égéstérbe visszavezetett gázt, ami az SCR+EGR vegyes rendszerrel operáló Euro 6-osok legnagyobb hátrányának számít. Így ráadásul tökéletesebb az égés a hengertérben, miközben kevesebb finom por keletkezik, az elmaradó DPF (részecskeszűrő) regeneráció miatt.

Ez egy prototípus felni az Alcoától, melyen a jobb hűtés érdekében nagyobb méretűek a levegőbelépők. A hölgy nem modell, hanem a cég egyik mérnöke
A FIAT cégcsoport és az Iveco
A közel 67 ezer főt foglalkoztató, Olaszország legnagyobb ipari tömörülésének számító FIAT cégcsoport több tagból áll össze. 2011. január 1. óta két új, a személyautó-ágazatra összpontosító Fiat SpA és a teherautók, haszongépjárművek, mezőgazdasági- és építőgépek gyártásával, valamint a kapcsolódó erőátviteli rendszerek fejlesztésével foglalkozó Fiat Industrial SpA csoport kezdte meg működését. Az Iveco ez utóbbihoz tartozik.
A mezőgazdasági- és építőgépek részlegéhez tartozik a Case, a Case IH, a New Holland Agriculture, a New Holland Construction, a Steyr és a Kobelco, míg a teherautók és haszongépjárművek szekciójának az Iveco, az Astra, az Irisbus és a Magirus tagja. Emellett az erőátviteli rendszerek külön területet alkotnak, ami az FPT Industrialt foglalja magában. Összesen 64 gyár és 51 kutatóközpont tartozik a csoporthoz, melyekben az Iveco több mint 25 ezer alkalmazottat foglalkoztat, valamint 23 gyártó egységet és 6 kutató központot üzemeltet a világ 10 különböző országában.
Európán kívül a vállalat Kínában, Oroszországban, Ausztráliában és Latin-Amerikában van jelen különböző egységekkel. Az Iveco Stralis Spanyolországban készül, ami a foci EB eredménye miatt sem változik majd és amely gyár modernizálására 70 millió eurót költöttek az olaszok, miközben a harmadik leghatékonyabb és legbiztonságosabb Fiat üzemnek számít. Az Iveco eközben a gyártás átszervezése előtt áll, aminek hatására körülbelül hétszáz munkahely szűnik meg a cégcsoporton belül, mivel például a korábbi Stralis gyárban, a németországi Ulmban a jövőben már csak tűzoltóautók készülnek.





