Július elején, Torinóban lebbentették fel a narancsszínű fátylat az olasz fejlesztők az új nyergesvontatóról, pechjükre épp az EB döntő estéjén. Mint később kiderült, csak az “olasz kreativitás – spanyol munka” szlogennel beharangozott vontatóra lehettek igazán büszkék, a 4-0-ra már nem annyira.

Az olasz fejlesztők az új Stralis Hi-Way külsejének átformálásakor elsősorban a kamion elején módosítottak: újrarajzolták a hűtőrácsot, valamint a sarkokra szerelt légterelőket, melyek lamellái is áramvonalasak lettek, miközben a tető légterelője és a ledes menetfénnyel kiegészült xenon fényszórók megújultak. Fontos fejlesztés a javított aerodinamika, aminek köszönhetően 3 %-kal javult a légellenállási együttható értéke, ami nem csekély változás, ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos vontató homlokfala több mint egymillió kilométeren keresztül kénytelen dacolni a menetszéllel.

Ez az aerodinamika csomag által hozott javulás a gyártó szerint körülbelül 1 %-os fogyasztáscsökkentést eredményez, ami egymillió kilométeren, 30 liter/100 km-el számolva már igen komoly mennyiségű üzemanyag, egészen pontosan 3000 liter megtakarítását is jelentheti.

Felárért xenon lámpa és nappali LED-es világítás kerülhet a Stralisra, ami új karakter a régi formában

Felárért xenon lámpa és nappali LED-es világítás kerülhet a Stralisra, ami új karakter a régi formában

A külső változások mellett alaposan átrajzolták a belteret is. A teljes műszerfal megújult, a középső panel immár a vezető felé fordul, de újak az ülések és az ágy is, miközben jelentősen javult a térérzet, a legnagyobb Hi-Way kabin ugyanis több mint tíz köbméteres teret biztosít a sofőrnek. A műszerek rajzolata is változott, sportosabb stílust vettek magukra, a színes központi kijelző azonban régi ismerős.

Ahogy teherautós berkekben megszokott, a retarder- és sebességszabályozó rendszer kezelőszervei a jobb bajuszkapcsolón kaptak helyet, míg néhány nyomógomb a kormányra is jutott. Az alapfelszereltséghez tartozó automatizált váltó üzemmódkapcsolóit általában a műszerfal jobb oldalán találjuk, mivel alig rendelnek már kézi váltós kivitelt a Stralisból, kivéve hazánkban, ahol még mindig többen választják a munkaigényesebb technikát.

Olaszosan sportos stílusban rajzolták a számokat

Olaszosan sportos stílusban rajzolták a számokat

Középen kaptak helyet a követési távolságtartó kezelőszervei, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és az emelkedő-asszisztens kapcsolói is. A vezető felé fordított panel tetejére került a Stralis felszereltségének aduásza, a szórakoztató elektronika és a “big brother” integrált érintőképernyője.  A Magneti Marellivel közösen fejlesztett Iveconnect névre keresztelt rendszer egyszerre rendelkezik speciális, teherautós navigációval, kezeli az akár három kamera által szolgáltatott, távolságarányos képet, menet közben figyeli a vezető kormánymozdulatait, hogy figyelmének lankadásakor riaszthasson, valamint a piaci egyik legkomolyabb vezetőstílus-értékelő szoftverével és flottamenedzsment rendszerével is rendelkezik.
Grafikus és szöveges formában is értékeli a sofőr vezetési stílusát a rendszer

Grafikus és szöveges formában is értékeli a sofőr vezetési stílusát a rendszer

Ez utóbbi szolgáltatás segítségével a diszpécser szinte a sofőr összes mozdulatát nyomon követheti, elemzéseket készíthet és meghatározhatja a vezető későbbi továbbképzésének irányát, vagy akár a minőségi pótlék kifizetéséről vagy elvonásáról is dönthet. A rendszer adatai a Stralis Driver Style Evaluation rendszeréből származnak, melynek adatait a gépkocsivezető is nyomon követheti. A rendszer, mint egy jó tanár, éberen figyeli a sofőr vezetési stílusát, többek között a tempomat, a retarder, az üzemi fék és váltó használatát is, valamint, hogy a pilóta mennyire képes előre felismerni a különböző forgalmi helyzeteket, azokhoz hogyan képes alkalmazkodni.

Sőt, az értékelésben figyelembe veheti, hogy a kamion milyen jellegű fuvarfeladatot teljesít, így ennek megfelelően tudja rangsorolni, hogy melyek a kiemelten fontos paraméterek a stílus megítélésében. A rendszer az értékeket menet közben grafikus formában jeleníti meg a kamion kijelzőjén, de az összesített teljesítményről százalékos alakban is tájékoztat, a motor leállítása után pedig szövegesen, csillagok kiosztásával is értékel.

A popsi nem izzad be, az ülés szellőzik. Kicsit sok a fekete szín a kabinban, a narancs azonban feldobja

A popsi nem izzad be, az ülés szellőzik. Kicsit sok a fekete szín a kabinban, a narancs azonban feldobja

Persze a jó eredmény eléréséhez ideális munkakörülmények és pihenési lehetőségek kellenek, amit a Stralis fejlesztői igyekeznek is biztosítani. Az már szinte említésre sem érdemes, hogy az ülésekhez kartámasz is jár, az állítható magasságú biztonsági övek pedig a háttámlába integráltak, mely ezerféleképpen állítható. A sláger most az Isri szállította székekbe, a drága luxusautókhoz hasonlóan beépített ventilátoros szellőztetés, amivel korábban turistabuszok Recaro vezetőüléseiben is találkozhattunk.

A pilóta széke mellett megújult az ágy is: a favázra vastagabb matrac került, ami többféle kialakításban és döntési lehetőséggel rendelhető. A 80 cm széles fekhely hossza meghaladja a két métert, a felső ágy használaton kívül teljesen a hátfalba illeszkedik. A kabin tárolóhelyeinek össztérfogata 30 literrel nőtt, a zajszint pedig 2 dB-lel csökkent az eddigi Stralishoz képest.

A kormány jobb oldalára került kapcsoló panel jobb oszlopában találhatóak a váltó kapcsolói

A kormány jobb oldalára került kapcsoló panel jobb oszlopában találhatóak a váltó kapcsolói

A szakmai berkekben igazán nagy dobásnak számító technikai újítás, melyre csak a fülke lebillentése után derül fény, a végére maradt. Az FPT (Fiat Powertrain Technologies) által fejlesztett Euro 6-os motor ugyanis kipufogógáz visszavezetés nélkül(!), csupán SCR rendszer alkalmazásával, majd a kipufogógáz további szűrésével képes a norma teljesítésére, amivel egyedülálló a piacon.

A HI-eSCR rendszer több előnyt is biztosít az üzemeltetőknek: egyrészt, mivel csak egy NOx katalizátor szükséges hozzá, ezért kisebb helyet foglal, másrészt az elhagyott kipufogógáz visszavezetésnek köszönhetően nem szükséges hozzá extra hűtőteljesítmény, mivel nem kell nagy teljesítménnyel hűteni az égéstérbe visszavezetett gázt, ami az SCR+EGR vegyes rendszerrel operáló Euro 6-osok legnagyobb hátrányának számít. Így ráadásul tökéletesebb az égés a hengertérben, miközben kevesebb finom por keletkezik, az elmaradó DPF (részecskeszűrő) regeneráció miatt.

Óriási az Euro 6-os Stralis szűrő-katalizátor és AdBlue előkeverő háza, ami kell a tisztasághoz

Óriási az Euro 6-os Stralis szűrő-katalizátor és AdBlue előkeverő háza, ami kell a tisztasághoz

Nem véletlen, hogy az olaszok rendszerét több szabadalom is védi. Az Euro 6 még nem kötelező, így a dízelüzemű Cursor 8, a földgázos Cursor 8 Natural Power, valamint a Cursor 10 és 13 típuscsalád 310 és 560 lóerő közötti tagjai Euro 5-ös (EEV) kivitelben is rendelhetőek, melyek közül a következő hónapokban még az eladások nagyobb része kerül majd ki.  Az Euro 6-os család a Cursor 8 Natural Powerrel kezdődik, majd a Cursor 9, 11 és 13-as változtai folytatják a sort. Váltóból 9 és 16 fokozatú kézi kapcsolású, 12 fokozatú automatizált Eurotronic és a teljesen automatikus változat áll rendelkezésre.    
Ez egy prototípus felni az Alcoától, melyen a jobb hűtés érdekében nagyobb méretűek a levegőbelépők. A hölgy nem modell, hanem a cég egyik mérnöke

Ez egy prototípus felni az Alcoától, melyen a jobb hűtés érdekében nagyobb méretűek a levegőbelépők. A hölgy nem modell, hanem a cég egyik mérnöke

Az Iveco szerint az új Stralis Hi-Way használtan jelentősen, a gyár szerint átlagosan akár 4 százalékponttal is többet ér majd, mint elődje. Erre, valamint a Hi-eSCR rendszerrel kapcsolatos üzemi tapasztalatok megvitatására is csupán évek múlva lehet majd visszatérni, ugyanis ezen újdonságok első példányai tőlünk nyugatabbra 2012 vége felé, itthon pedig csak jövő év elején kerül a majd a vevőkhöz.

A FIAT cégcsoport és az Iveco

A közel 67 ezer főt foglalkoztató, Olaszország legnagyobb ipari tömörülésének számító FIAT cégcsoport több tagból áll össze. 2011. január 1. óta két új, a személyautó-ágazatra összpontosító Fiat SpA és a teherautók, haszongépjárművek, mezőgazdasági- és építőgépek gyártásával, valamint a kapcsolódó erőátviteli rendszerek fejlesztésével foglalkozó Fiat Industrial SpA csoport kezdte meg működését. Az Iveco ez utóbbihoz tartozik.

A New Holland is a csoporthoz tartozik

A New Holland is a csoporthoz tartozik

A mezőgazdasági- és építőgépek részlegéhez tartozik a Case, a Case IH, a New Holland Agriculture, a New Holland Construction, a Steyr és a Kobelco, míg a teherautók és haszongépjárművek szekciójának az Iveco, az Astra, az Irisbus és a Magirus tagja. Emellett az erőátviteli rendszerek külön területet alkotnak, ami az FPT Industrialt foglalja magában. Összesen 64 gyár és 51 kutatóközpont tartozik a csoporthoz, melyekben az Iveco több mint 25 ezer alkalmazottat foglalkoztat, valamint 23 gyártó egységet és 6 kutató központot üzemeltet a világ 10 különböző országában.

Európán kívül a vállalat Kínában, Oroszországban, Ausztráliában és Latin-Amerikában van jelen különböző egységekkel. Az Iveco Stralis Spanyolországban készül, ami a foci EB eredménye miatt sem változik majd és amely gyár modernizálására 70 millió eurót költöttek az olaszok, miközben a harmadik leghatékonyabb és legbiztonságosabb Fiat üzemnek számít. Az Iveco eközben a gyártás átszervezése előtt áll, aminek hatására körülbelül hétszáz munkahely szűnik meg a cégcsoporton belül, mivel például a korábbi Stralis gyárban, a németországi Ulmban a jövőben már csak tűzoltóautók készülnek.