Úgy hozta az élet, hogy ezúttal én kényszerültem használt autót keresni, magamnak. Elfogytak ugyanis azok az autók, amelyeket Hamar Balázs kollégámmal vettünk és használtunk közösen tartalékautóként. Volt köztük többek között Suzuki Liana és egy ezüstmetál Mazda 323 is, mindkettő szerepelt pár cikkünkben.

Utoljára az 1324 köbcentis, 2003-as 323-ast adtuk el, rozsdában gazdagon, de működő légkondicionálóval, intakt technikával és 173 000 valós kilométerrel. Feltettem egy szombati napon 299 000 forintra, és csörögni kezdett a telefon.

Vasárnap délelőtt a második érdeklődő elvitte, akinek kellett egy autó, ami gurul, keveset fogyaszt, megbízhatóan működik és gusztusos belülről. Sejtettem, hogy profi, mert egyedül ő nem kérdezte meg a telefonban a 15 éves, egyértelműen rozsdás és 300 000 Ft alatti autóról, hogy sérülésmentes-e és vannak-e karcok a karosszériáján.

Elkelt a 2003-as Mazda 323 1,4i. Jó légkondival, erősen rozsdásan 280 ezer forintért egy napon belül új gazdára lelt

Valóban, autóvillamossági szerelő volt. Azt nézte meg, ami számít, az érintetlen első nyúlványokat, a sérülésmentes fenéklemezt, az ép kerékjárati tornyokat. Megrángatta a kerekeket, megbillegtette a motort, hogy a motortartó bakok rendben vannak-e, konstatálta az új hűtőt és a vezérléscsere megtörténtét, mert a Mazda3 BK-val ellentétben ennek még nem láncosak a motorjai. Aztán mentünk egy alapos próbakört. A kocsi jól működött, a korróziót tudta a hirdetés szövegéből. Neki van kapcsolata megfizethető áron dolgozó lakatossal, nekem nincs, 280 000 forintért elengedtük a Mazda kezét, amit két és fél évig használtunk.

4 csillag, klíma, gázüzem vagy benzines

Kellett hát valamilyen kocsi, mert a heti váltásban mozgó tesztautókra autós újságíróként sem lehet hagyatkozni. Módosulhat a kiadás ideje, nem jön meg a téli gumijuk, összetörnek, rendezvényre mennek, bármi lehet velük. A kritériumokban semmi egzotikus nem volt: leendő autóm legyen legalább 4 csillagos Euro NCAP-töréstesztű, bírja a városi forgalmat is, ne kelljen lakatoshoz vinnem, legyen benne légkondicionáló és átírással együtt ne kerüljön többe 700 000 forintnál.

Jó lett volna egy első generációs Focus, de már volt. Mindenki másnak szívből ajánlom a típust fél és egymillió Ft között

Nehezítésképp a négyhengeres motoron felül olyan használt autót kerestem, ami legalább annyiban érdekes számomra, hogy nekünk még nem volt és nem fut a közeli családban sem. Emiatt a Corsa C, a G Astra és az első generációs Focus is kiesett. Pedig a 2004 előtti Focust visszakóstoltam volna, mert ezért a pénzért szerintem semmilyen autó nem társítja jobban a megbízható technikát alacsony alkatrészárakkal, örömteli vezethetőséggel, remek futóművel, patent váltóval és kormányzással.

Elsősorban kisautókat néztem benzines motorral. Az első generációs Škoda Fabiákat szeretem, de nem kívántam az első sárvédő és a küszöb cseréjével indítani közös életünket. A 2004 utáni, harmadik generációs Suzuki Swift RS-ek betyárosan tartják az árukat, légkondicionálóval, 600 000 Ft körül hervasztó autók adódtak. A Yaris I-ből az ezres benzines is négyhengeres, de az árukat irreálisnak érzem.

Boldogabban adtam volna pénzt egy Daewoo Nubiráért/Chevrolet Lacettiért, amelyből az 1,4 literes nem zabált olyan sokat, mint az 1,6-os vagy az 1,8-as. Kulturált autó, a Yarisokkal ellentétben nem gagyi az ülése, normális a belső tere és a felújítandó kormányművet leszámítva stabil a technikája is. Mivel a kocsira szánt 600-650 ezer forintból elszomorító hétgenes Civicek mozognak a piacon, a Lacetti maradt fent a listán.

Te is használt autót vennél egymillió forint alatt?

A vásárlás után várható költségek

Szakadt Honda Jazz helyett: mit érdemes venni egymillióig?

Öt hiba, amit ne kövess el!

Focus, G Astra, 307 és társaik. Tippek, profiktól.

Mi lehet jobb használtan egy Toyotánál? Például ez az olasz autó.

Olaszországi vagy olasz?

Smart Forfourból a legolcsóbb, amit elindultam volna megnézni, 800 000 forintba került akkor, plusz az átírás a vagyonszerzési illetékkel és a forgalmi meg a törzskönyv hat-hatezer forintjával, ez végképp kívül volt a kereten. Olaszországból megkísértettek ígéretes Forfourok, de az számomra ismeretlen nyelv, idegen terep és az autót trélerezni kellett volna hazafelé, ami a nagy távolság miatt felborítja a költségvetést.

Nincs már meg a Kia Ceed 1,4 SW sem, kellett egy autó járni. Az élet felülírta az elképzeléseimet, de nem bánom!

Olasz autóm még nem volt és a FIAT-ok alkatrészára is vonzó. A Seicento 1,1 tetszene is, de sokszor vinnék gyermekeket benne, ami nem fér össze a Seicento vállalhatatlan ütközésbiztonságával. A megbízható és szerethető Pandát a háromcsillagos törésteszt ellenére sem zártam ki, mert nem egy életveszélyes autó és 600-700 ezer Ft körül bőven van belőle választék benzines motorral. Sajnos a legtöbb hazai Panda rémesen mezítlábas, a jobban felszerelt nyugatiak pedig az összes behozatali és forgalomba helyezési költséget hozzászámolva már nem annyira jutányosak.

Colt, 780 euróért: nem rozsdás, jégkáros, váltóhibás

Egy CZ30-as Coltot meg is néztem Karintiában, amikor a Kodiaq RS-t vezettem. Háromhengeres, 1,1 literes, 192 000 km-rel, gyári alufelnikkel a téli kerékszett mellé, de ami az én szememben széppé tette, hogy nem volt rozsda a karosszériáján és az alváza is épnek tűnt. Ez óriási dolog, mert láttam én arrafelé olyan szanaszét rozsdásodott Octaviát a második generációból, amelynek a csomagtérajtaját is rojtosra marta a korrózió.

Még a cikk megjelenésekor is fent van a hirdetés. Lejelentve vár vevőre az autó, érvényes műszaki vizsga nélkül

A fekete, háromajtós Colt 780 euróra volt kiírva. Arról sem a hirdetés szövegében, sem telefonon nem értesültem, hogy enyhén jégkáros az autó. A horpadásokon túl tudnám tenni magamat, de a váltója extrém nehezen járt. A Mitsubishikre specializálódott Nippon Autó szakembere megsúgta, hogy ezeknél a Coltoknál ha a váltókar oldalirányba jár nehezen és nem előre-hátra, akkor a kulissza javítása pár tízezer forintból megoldható. Ez nem tétel ahhoz képest, hogy az autó jelen állapotában nagyjából vezethetetlen, bár én vagyok olyan kalandvágyó, hogy nekivágjak vele a hazaútnak. De elengedtem.

CNG: jó lenne a sűrített földgáz

Nézegettem földgázüzemű autókat Németországból, mert a szerkesztőségtől pár kilométerre megnyílt egy CNG-kút a Bécsi úton, így alig kellene az autót benzinnel használnom. Utólag átalakított kocsit nem vettem volna, a gyári megoldások közül a Zafira és a Multipla szükségtelenül nagy, így maradtak a NaturalPower Puntók.

215 Ft/liter áll a kijelzőn. Nem véletlenül próbáltam a benzin mellett autógázzal vagy sűrített földgázzal is működő használt autót találni

Ezekben a benzintank az eredeti méretű, ezt egészíti ki a sűrített földgáz, így az autó teljes hatótávolsága fenomenális. Nekem nagyon tetszett a 15 éve tesztelt Punto, ráadásul a CNG-s autók a 60 lóerősből készültek, nem a gyakrabban hengerfej-javításra szoruló erősebbikből. Vonzott, de annyira mégsem, hogy nyakamba vegyem Németországot. Hoztunk elég autót ahhoz, hogy tudjam, kint is lehet csalódni és az sokba kerül.

Kisautó helyett jobbkormányos CC

Keresgéltem, nézegettem, aztán az élet felülírta az egészet és olyan autót vettem, ami eredetileg eszembe sem jutott. Megkérdeztem Varga Tibort, tud-e valamit hatszáz körül, hát, pont tudott valamit hatszáz körül. A saját, jobb oldali kormányos, 1,6 literes Mégane CC-je volt az, 2006-ból, 146 000 kilométerrel, amit motor helyett vett két éve, megcsinálta tetejét, kicserélte a belsejét és aztán alig használta. Parkolóhely viszont az ő utcájukban sincs rogyásig.

Üvegtetős, télen is bejut a fény. Csomagtere 500 literes, az első mért fogyasztás, országúti sebességgel, 5,55 l/100 km lett Debrecenből hazafelé. A 60 literes tankkal jó nagy a hatótávolság

Telekocsival utaztam Debrecenbe, a visszaútra nem is foglaltam helyet. Mert előtte rákerestem, hogy milyen autó van eladó 2006-os vagy fiatalabb évjárattal, maximum 150 000 kilométerrel, benzin-gázüzeműLPG és CNG) vagy tisztán benzines, négyhengeres motorral.

Aznap épp kilenc használt autót dobott ki a kereső érvényes magyar forgalmival, köztük három bontásra váró jobbkormányos autót, pár Chevrolet Kalost/Aveót valamint kései Ford Kákat, de az 1989-es alapkonstrukciójú Fiestára épülő városi autó biztonsága és rozsdaérzékenysége miatt sem jött szóba. Persze lehetett volna régebbi vagy több kilométerrel meghirdetett autót is venni, amivel boldogan eljár valaki, de egy használt autó fő paramétere mégiscsak az ár, a kor, az óraállás és a hajtóanyag.

600 ezer forintig nincs nagy választék négyhengeres, benzines vagy LPG-s autóból, 150 000 kilométer alatti óraállással. Ha kihagyom az érvényes forgalmit, akkor sem látok semmit a felhozatalból, ami jobban vonzana.

Fel sem merült bennem a típus, sem a kabrió, sem a jobbkormányos autó. Mégis ez lett, mert rendben van műszakilag és örömöt ígér tavasztól őszig

Így most van egy teljesen rozsdamentes, működő tetőmozgatású, élhetően felszerelt, egész takarékos, szívó benzines motorral surrogó kabrióm, jobb oldali kormánnyal és ennek minden nyűgével. Nem tökéletes, de több mint tisztességes állapotú autó, pláne ezért a pénzért. A közeljövőben visszatérek rá, hogy alakultak az első hetek, mit kellett megcsináltatni rajta és mibe kerülne balkormányosítani, de azt biztosan érzem, hogy az érkező tavasz nekem dolgozik.