Amikor valaki használt autót vesz, az újjal szemben még a kinézett kocsi színe és felszereltsége sem feltétlenül olyan, amire igazán vágyna az illető. Ha már valakinek alapvető igényekről kell lemondania, legalább legyen egy megbízhatóan működő autója, ami sokak szemében egyet jelent a japán márkákkal, azon belül is a Toyotával. A Toyota nevével összeforrt a megbízhatóság képzete, amiben a japán óriásvállalat több évtizedes munkája, a minőség és a tartósság iránti magas elvárásai kamatoznak. De a megbízhatóság nem minden és nem is egyedül a Toyoták privilégiuma, így a használtautó-vásárlók azonos összegből akár jobb autót is vehetnek a kategóriatárs Toyotánál. Az Auris alternatíváiról szóló cikk mellett nézzünk körül a legkisebb költséggel fenntartható használt autók között!

Városi minik: Toyota Aygo a FIAT Panda 169 ellen

Méretben a Yaris alatt adja magát a Toyota Aygo, vagy valamelyik francia testvérmodellje. Az első generációban a háromhengeres, rendkívül takarékos szívó benzines gazdaságossága és megbízhatósága is dicséretes. Annyira jó ez a motor, hogy aki dízelt vesz belőle használtan, magára vessen, pedig ebben igazán strapabíró dízelmotor van.

1980-tól 2003-ig gyártott elődjéből négymillió kelt el, ennek ellenére a FIAT névváltoztatást tervezett. Gingo helyett végül maradt Panda, mert a Renault szerint túlságosan hasonlít a Twingóra

A típust ebben a cikkben részletesen bemutattuk, ezért itt csak röviden felvillantjuk karakterét. Az Aygo belül olcsó hatású, de praktikus, ötletes, lendületes autó. A csehországi Kolinban, 2005 és 2014 között gyártott kiskocsiból ötajtós is létezik, akárcsak a Peugeot 107-ből és a Citroën C1-ből. A használt Toyota Aygók rozsdavédelme jó, általában csak az ajtókereten jönnek elő pörsenések, beázás viszont előfordul, de nincs komolyabb hibája.

Lehengerlően gazdaságos az Aygo

Olajcserére mindkét motorral 15 ezrenként van szükség. Valamennyi benzines Aygóban 60-120-180-240 ezer kilométer megtétele után van nagyszerviz, pollenszűrő-, gyújtógyertya- és fékfolyadékcserével. 90 ezer kilométer után érdemes megnézetni a szelephézagot, mivel hiányzik a hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés. Ez bő két munkaórányi feladat, a vezérlés megbontásával oldható meg. A vízpumpa szivárgása a hűtőfolyadék-szivattyú cseréjével orvosolható.

Remekbe sikerült motor a Daihatsu részvételével tervezett egyliteres benzines. Nem azonos az első generációs Yaris 1,0 VVTi motorjával, mert az négy-, ez pedig háromhengeres

Egy használt Toyota Aygo tehát mindenképp jó megoldás, de ár/érték arányban van jobb ötletünk, főleg hölgyeknek és idősebbeknek, akik értékelni szokták a magasabb üléshelyzetet és a kényelmesebb ki-beszállást, amit a FIAT Panda kínál.

A FIAT Panda 169 kódjelű, második generációja 2003-tól 2012-ig készült Lengyelországban. Remek konstrukció, tartós technikával, jól összerakva. Az Aygóval szembeni előnye a legalább 300 ezer forinttal alacsonyabb vételár összehasonlítható évjárat, futásteljesítmény és felszereltség esetén. Egy használt FIAT Panda fenntartási költségei a benzines szívómotorokkal nagyon kedvezőek, kopóalkatrészei igazán olcsók.

Belül és kényelemben jobb a Panda

Belül az Aygón nagyon spórolt a Toyota, és nemcsak a minőségérzeten. Az nem baj, hogy  egy szál madzag emeli fel a kalaptartót. Az már inkább, hogy egyetlen egy utasnak sem jut tetőkapaszkodó és a hátsó ablakot nem lehet letekerni, csak kitámasztani. Állítólag azért, mert így több hely marad széltében. A műszerfal egy szál kilométerórából áll, a váltószoknya átmenet a nájlonzacskó és a műbőr cekker között.

Hoszirányban állítható ülés is rendelhető volt. Fix hátsó paddal is sokkal több a hely a csomagtartóban, mint az Aygóban

Egy használt FIAT Panda utasterével nyújt sokkal többet az Aygónál. Kevésbé fapados és egyszerű autó, sokkal gazdagabb felszereltségű és jobban használható modellek is készültek belőle. Rendelhető volt többek között kormányról vezérelhető rádió, függönylégzsák és kétzónás automatikus légkondicionáló, ami az Aygónál nem is szerepelt az extralistán. A motoros mozgatású üveg napfénytető szintén nagyautós extra. Sínje megérdemel némi kenőzsírt minden ősszel, ha pedig elromolna a villanymotor, állítólag imbuszkulccsal is be lehet zárni.

Döntő különbség a felszereltségtől függően állítható hátsó ülés. Ezek a 169-es kódú Pandák csak négyszemélyesek, de hátsó üléseik osztottan mozgathatók a csomagtér vagy a hátsó lábtér növelésére. Előnye még a háromajtós Aygóban mérhető 130 vagy az ötajtós 139 literje helyett sima hátsó paddal 206 literes, tologatható ülésekkel 176-235 literes csomagtartó.

Nagyon ritka, de létező opció volt a mindkét oldalon külön szabályozható hőmérsékletű automatikus légkondiconálás. Ez ma is unikum a minik között

Kezdő vezetőknek nagy segítség a visszagurulás-gátló, amivel megakadályozható, hogy emelkedőn elindulva visszaguruljon az autó, amíg a vezető átlép a fékről a gázpedálra. Sokan kedvelik a 169-es FIAT Pandában a kormányrásegítést módosító, a volánt egy ujjal tekerhetővé tevő City-funkciót és a jól elérhető, magasra emelt váltókart.

4×4, autógáz, földgáz és 100 HP: Pandából széles a választék

A Panda hátránya a négy helyett mindössze háromcsillagos törésteszt, ami a korabeli új fejlesztésű autók között is kudarc volt. A benzines motorok fogyasztása is az Aygo mellett szól, menetteljesítményeivel is a 60 lóerős 1,2-es sem teljesen tudja felvenni a versenyt, az 54 lóerős, de csekélyebb nyomatékú 1,1-est könnyedén legyorsulja a 68 lóerős és csupán 810 kilós Toyota Aygo. 2010 őszétől az ezerkettes Panda teljesítménye 69 lóerőre nőtt, a korszerűsített motor valós fogyasztása is csökkent.

Belül elég primitív az Aygo, egy Toyotától igényesebb belső teret várnánk

Az 1,2 literes motor vezérlését négyévente vagy 120 000 kilométerenként kel kicserélni és a 60 000 kilométeres intervallumú Alfa 147-tel szemben itt nem kell előrébb hozni a cserét, simán kibírja. A benzines Aygók vezérműláncát nem kell cserélni.

A FIAT Panda 1,25 literes, 69 vagy 75 lóerős verzióban elérhető dízelmotorjának szelepeit lánc mozgatja. Ennek élettartama azonban sokszor nem éri el a teljes motorét, cserére szorul. Az Aygóban fordított a felállás, a francia dízelmotor a szíjas vezérlésű. Vezérlést elég 10 évente vagy 240 000 kilométerenként cserélni rajta, nehezített használati körülmények esetén ez a periódus még mindig 180 000 kilométer.

Motorváltozatok, fogyasztás és tesztjeink

Toyota Aygo 2005-2015

1,0 68 LE. Mért tesztfogyasztás: 5,0-6,2 l/100 km, közúti átlagfogyasztás 5,33 l/100 km. Tesztünk róla.

1,4 D-4D. Mért tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km, közúti átlagfogyasztás: 4,85 l/100 km. Tesztünk róla.

FIAT Panda 169, 2003-2012

1,1 54 LE: közúti átlagfogyasztás: 6,29 l/100 km.

1,2 60 LE. Mért fogyasztás: 5,3-8,0 l/100 km, közúti átlagfogyasztás: 6,38 l/100 km. Tesztünk róla.

1,2 69 LE. közúti átlagfogyasztás: 5,88 l/100 km.

Panda 100 HP. Közúti átlagfogyasztás: 7,21 l/100 km. Tesztünk róla.

1,3 JTD dízel. Mért fogyasztás: 5,0-6,5 l/100 kilométer, közúti átlagfogyasztás: 4,94 l/100 km. Tesztünk róla.

1,2 4×4. Közúti átlagfogyasztás: 7,91 l/100 km. Tesztünk róla.

1,3 JTD Cross 4×4. Mért tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km, közúti átlagfogyasztás (4×4, Cross és Climbing): 5,86 l/100 km. Tesztünk róla.

Az átlagfogyasztási adatok forrása: Spritmonitor.de

A 2004-es Év Autója-díjjal kitüntetett FIAT Pandáról tudni kell, hogy az 1,1 és 1,2 literes benzinesek golyóálló technikája sem az 1,25 literes dízelre, sem az 1,4 literes, 100 HP nevű sportmodellre nem igaz ilyen mélységben.

A használt FIAT Pandában több a hibalehetőség

Pár malőrre a sima benzineseknél is számítani lehet, konkrétan a kormányszervó, a fojtószelep és az üzemanyag-szivattyú hibájára, a lengéscsillapítók gumibakjainak elhasználódásra, és a futóművére is többet fog költeni a tulaj, mint az Aygóval furikázva.

Megbízható autó a FIAT Panda is a szívó benzinesekkel, de sokkal több a hibalehetőség, mint az Aygóban. Kép: Autohaus Storcz

Nem kell vészes dolgokra gondolni, de a kormányösszekötő-gömbfejek és elöl az alsó lengőkarok szilentjei jóval kevésbé tartósak, pedig a Panda is gazán könnyű, csupán 860 kilót nyom az 1,2-es benzines. Az utastérben az üléskárpitok és váltószoknya elhasználódása tűnik fel, a belső visszapillantó vakításgátlása sem tart örökké. A kulcsban elromló jeladó nem apróság, a transzponder hibájától indíthatatlanná válhat az autó.

Városi használatban a hátsó kipufogódob is hamar elhasználódó tétel, szemben az Aygóval. A kipufogógázban lévő kondenzvíz rövid távokon használt autóknál nem tud elpárologni és gyorsan átlyukasztja a dobot, akár 4-5 év alatt. Az olajteknő rozsdásodása is aggasztó, amelynek élettartamát a felverődő kövek is megkurtítják. A motorvezérlés szintén adhat okot aggodalomra, de ezek mind nem jelentkeznek, csak hibalehetőségek. Van, akinek 10-12 évig csak a kötelező szervizekre és akkucserére kellett költenie Pandáján.

Sokkal több extra volt elérhető a 169-es kódjelű Pandához, mint az olcsó kisautóként értelmezett Aygóhoz

Dízelmotorral a Toyota Aygo a vonzóbb használt autó a PSA Peugeot Citroën 1,4-es dízelmotorjával, amely igazán kis igényű szerkezet. Dízelként tehát az Aygo a nyerő, de benzines városi használt autót keresve legyen ott a radaron a kulturált és megbízható FIAT Panda 1,2 is a Toyota Aygo 1,0 mellett.

Aygo és Panda 169 árak használtan

Érvényes magyar forgalmival és légkondicionálóval a cikk megjelenésekor körülbelül 800 ezer forinttól kapni használt Toyota Aygókat. Az autók zöme 1,1-1,4 millió forint közötti áron vihető el, az első generáció keveset futott, 2012-2013 körüli tagjaiért 1,9-2,1 millió forintot remél tulajdonosuk. Átlagosan körülbelül ötből egy autóból hiányzik a légkondicionáló.

800 000 Ft alatt nemigen adnak használt Toyota Aygót, a kínálat zöme 1,1-1,5 milió Ft között mozog. Értéktartása kiemelkedő

Fogós kérdés: azonos összegből melyik kisautót vennéd?

  • Egy kevesebbet futott, jobban felszerelt Pandát73%
  • Egy elhasználtabb, rosszabb állapotú Aygót27%

Fogós kérdés: azonos összegből melyik kisautót vennéd?


Jóval kedvezőbb a belépési szint a FIAT Panda esetében, de itt a legidősebb autók nem 12, hanem 14 évesek. Maradva a légkondis és magyar rendszámos autóknál, félmillió forinttól van beszállás. Rokonszenvesebb állapotú, hátterű és futásteljesítményű autókat is kapni 700-800 ezer forintért a leginkább ajánlható, 1,2 literes benzinessel.

Használt FIAT Pandából jóval több a dízel, míg a Toyota Aygónál annyira elenyésző az arányuk, hogy összesen egy-két autóból áll a használtautó-választék. A dízel Pandákban nincs részecskeszűrő, az Aygókban szintén, ami a környezetnek és a tüdőnknek rossz, a cserére költeni nem kényszerülő tulajnak jó.

Sok tulajdonos, főleg a hölgyek közül, imádja a második generációs Pandát. Kép: Mini-me.de

Értékelés: kinek, melyiket?

Egyik típusból sem állnak hegyekben az autók itthon, légkondis, érvényes műszaki vizsgás Pandából körülbelül 60-at hirdetek, Aygóból talán ha másfél tucattal többet. Egy használt Toyota Aygóval azok járnak jobban, akiknek a megbízhatóság és az üzemeltetési költség az első. Az igazán üzembiztos, de nem ennyire golyóálló Panda azoknak kedvezőbb, akik értékelik az autó jobb kényelmét, jóval nagyobb csomagterét, gazdagabb felszereltségét és kényelmesen magas üléseit. A sorozatot a tervek szerint az Auris első nemzedékével folytatjuk, hátha annak is van közel toyotás megbízhatóságú, de magasabb használati értéket nyújtó alternatívája.

A FIAT Panda 169 előnyei és hátrányai a Toyota Aygóhoz képest
  • Praktikusabb, felnőttebb utastér
  • Lényegesen több extrafelszerelés elérhető
  • Tologatható hátsó ülésekkel sokkal jobb variálhatóság
  • Nagyobb csomagtér (130/139 v.s 176-235 liter)
  • Kulturáltabb benzines motorok (4 vs. 3 henger)
  • Kényelmesebb ki- és beszállás
  • Létezik dízel és benzines 4×4-es illetve dízel terepverzió (Climbing)
  • Jóval erősebb dízel (130 vs. 180 Nm)
  • Kényelmesebb rugózás
  • Alapáron öt ajtó
  • Alacsonyabb alkatrészárak
  • Gyári autógázas (LPG) és földgáz (CNG, Natural Power) verziók
  • Lényegesen több javítást igénylő futómű
  • Hibaforrás a kormányrásegítés
  • Gyakoribb elektronikus problémák (indításgátlás, motorvezérlés)
  • Több hibalehetőséget tartogat dízelmotorral
  • Valamennyi benzines motorral magasabb a fogyasztása
  • Kényelmetlenebb első ülések
  • Kevésbé flott kanyarokban
  • Rosszabb passzív biztonság