Röviden – Használt Toyota Aygo (C1, 107)
Mi ez? Városi mini, amelyet a Toyota tervezett, japán benzines és francia dízelmotorral.
Mennyibe kerül? 850-900 ezer forinttól mennek felfelé az árak. A dízelmotoros verzió nagyon ritka.
Melyik motor jó bele? Nincs nagy választék, de a háromhengeres benzines ideális. Parádésan fogyaszt és golyóálló.
Mi van helyette? 2003 utáni FIAT Panda, egy megbízható és kulturált kisautó, jóval olcsóbban. Azonos évjáratban a Suzuki Splash sem drágább, amely lényegesen komolyabb és tágasabb autó.

2005-ben három autómárka lépett piacra közös kisautójával. A PSA Peugeot Citroën és a Toyota együttműködésében készülő miniket a Toyota tervezte és gyártja a csehországi közös üzemben. A PSA többek között a beszerzésből vállalt részt és az évi 300 ezres darabszám két harmad részével biztosította a projekt gazdaságosságát. Az autó neve az I go (megyek) angol kifejezésből származik, a Citroën és a Peugeot esetében a kocsi méretéből adódott a C1 illetve a 107 név.

Karosszéria, belső tér

Hátul nyithatatlan ablakú háromajtós és ötajtós, kitámasztható kopoltyúablakos Toyota Aygókból áll a használtautó-kínálat. A belső tér olcsónak hat, de jópofa, ötletes, egész tágas és a temérdek rakodóhellyel nagyon praktikus. Viszont a csomagtartó neszesszernyi, csupán 139 literes (a háromajtósé 130).

Minimális fogyasztása, megbízhatósága és csekély értékvesztése miatt használt autóként a Toyota Aygo jó választás. De vannak hibái
Minimális fogyasztása, megbízhatósága és csekély értékvesztése miatt használt autóként a Toyota Aygo jó választás. De vannak hibái

Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota

Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota

Minimális fogyasztása, megbízhatósága és csekély értékvesztése miatt használt autóként a Toyota Aygo jó választás. De vannak hibái
Városban a benzines 5,5-6, a dízelmotor nem egészen öt litert fogyaszt 100 kilométerre
3,4 3 méteres hosszával pont akkora, mint a Twingo I. A Renault miniegyterűje jópofább, olcsóbb, tágasabb és jobban variálható, de az Aygo és testvérei jóval megbízhatóbbak
Csak az ötajtósnak nyitható a hátsó ablaka
Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota 38
Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota 39
A szélvédő egyben a csomagtérajtó is
Bluetooth-kapcsolat még messze nincs, de az Aux-bemenettel jacken át csatlakoztathatjuk a telefont zenehordozóként
Töredezetté válik a vészvillogó kapcsolója az évek múlásával
Jellemző a csak rövid utakra szorítkozó használat, a futásteljesítmény általában csekély
Minden részlet hatékony, vagy ha úgy tetszik, olcsó és primitív
Elszórtan gond volt a szigetelőgumik hibájából fakadó beázással
Erős a futómű, problémamentes az erőátvitel
Négyhengeres a turbódízel, háromhengeres a benzines szívómotor. Mindkettő jó a maga nemében
Ronda olajsár jelzi a turbó olajveszteségét. Nem jellemző ez a hiba
Nahát: még a gyári akkumulátor van az autóban, pedig nem fiatal és dízel
A spórolás jele az egykarú ablaktörlő
Temérdek okos rakodóhely könnyíti meg az életet az autóval
Temérdek okos rakodóhely könnyíti meg az életet az autóval
Szárazon, akadozva mozog az ötgangos váltó
Temérdek okos rakodóhely könnyíti meg az életet az autóval
Könnyen karcolódó anyag borítja a műszerfalat
Megannyi rakodóhely van a belső térben, az iQ utáni legkisebb Toyota olcsónak hat, de nem vészesen primitív
Jó az üléshelyzet, a kormányzás érzéketlen, furcsa erőkkel dolgozik
Sötétben remekül fest a fűtésszabályozás izgalmasan derengő, tejüvegre hasonlító műanyagfelülete
2008-ban is volt modellfrissítés, de ez a 2012 utáni verzió. Lépni kellett a Picanto leváltása illetve az Up és testvérei megjelenése miatt
Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota 60
Itt is kezd szétválni a behúzófogantyú
Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota 62
Így néz ki a belső kilincs, ha már szét is esett. Az ajtóbehúzó a túl rövid erőkar miatti rángatást nem bírja
Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota 64
Fotó megosztása:
Töredezetté válik a vészvillogó kapcsolója az évek múlásával

Töredezetté válik a vészvillogó kapcsolója az évek múlásával

A kemény műanyagok könnyen összekarcolódnak, a vészvillogó kapcsolója gyakran márványossá válik és az évek során kiderült, hogy a szélvédőoszlophoz tövéhez túl közel tervezték az ajtóbehúzót. Ettől rövid az erőkar, az ajtók becsapásához sokan megrántják a behúzót, amely a strapától szétesik vagy eltörik. A távirányítós központi záras autókban ez nem gond, de a zárak néha nehezen járnak.

Kidolgozási hiba a beázás. A víz az első ajtóknál juthat be, de nagy eső után nedvesedhet a csomagtartó is. A hátsó lámpák úgyszintén képesek beázni, mert elöregszik alattuk a szigetelés. Ezt a szivacsréteget a lámpát tartó csavarok oldása, a hátsó lámpa leemelése után ki kell venni és a lámpát házilag, ablaktömítővel szigetelni. Ritkán, de rábukkanhatunk korróziós pörsenésre az első ajtókon. Az ablakkeret melletti fémfelületen talán a hegesztési pontok tökéletlen korrózióvédelme miatt jelenhet meg a rozsda.

A tulajdonos véleménye: Kálnoki Kis Attila, Toyota Aygo 1,4 D-4D, 2007, 91 403 km

Munkacélokra, szinte kizárólag Budapesten használom az Aygót, ha szállítok valamit vagy amikor nem motorral járok. 6-8 kilométeres távokat teszek meg vele, ráadásul a budai dombokon átvágva, de fogyasztása így sem megy télen 5,1-5,2, nyáron 4,8-4,9 l/100 km fölé. Tényleg szinte visszaadja az üzemanyagot. Amióta nálam van, nem volt vele különösebb gondom, városi autóként kifejezetten bevált.

Motorok, fogyasztás

Kétféle motorral készültek a hármas ikrek. A háromhengeres, 998 köbcentis benzinest a Toyota adta bele a közösbe, az 1,4 literes, négyhengeres dízelt a francia fél. Mindkettő kitűnő motor a maga nemében, előbbi szelepeit lánc mozgatja, a dízelét 10 évente illetve a használat intenzitásától függően 180 vagy 240 ezer kilométerenként cserélendő vezérműszíj.

Négyhengeres a turbódízel, háromhengeres a benzines szívómotor. Mindkettő jó a maga nemében

Négyhengeres a turbódízel, háromhengeres a benzines szívómotor. Mindkettő jó a maga nemében

Menni jobb érzés a benzinessel. Az 1,4 D-4D 130 Nm nyomatéka hiába jobb a benzines 93 newtonméterénél, csak nagyon szűk tartományban érhető el. Állandóan kapcsolgatni kell a váltót, míg a rugalmas benzinessel a hosszú váltóáttételek ellenére sokkal kellemesebb az élet. Könnyű felpörgésével, 54 helyett 68 lóerős teljesítményével a benzines sokkal energikusabb motor. A dízel nagyjából 3,5-5, a benzines 4-6,5 liter között fogyaszt száz kilométeren.

Karbantartás: nem viszi a pénzt

Háromféle szervizre kell vinni a miniket. Az olajcsere évente vagy 15 ezrenként esedékes. 30 ezer kilométerenként adódik a nagyobb átvizsgálás a pollenszűrő és a fékfolyadék cseréjével, ekkor érdemes a dobfékeket is ellenőriztetni, és ha kell, kitisztíttatni.

3,4 3 méteres hosszával pont akkora, mint a Twingo I. A Renault miniegyterűje jópofább, olcsóbb, tágasabb és jobban variálható, de az Aygo és testvérei jóval megbízhatóbbak

3,4 3 méteres hosszával pont akkora, mint a Twingo I. A Renault miniegyterűje jópofább, olcsóbb, tágasabb és jobban variálható, de az Aygo és testvérei jóval megbízhatóbbak

90 ezer kilométer után érdemes megnézetni a benzinesen szelephézagot, mivel nincs hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés. Ez bő két munkaórányi feladat a vezérlés megbontásával oldható meg és nagyjából 25-30 ezer forintos tétel.  60-120-180 stb. ezer km megtétele után a karbantartás része a gyertyák cseréje is. A hűtőfolyadék csereperiódiusa is ennyi, de csak 150 ezer, majd 210, 270 ezer stb km után van rá szükség.

Megannyi rakodóhely van a belső térben, az iQ utáni legkisebb Toyota olcsónak hat, de nem vészesen primitív

Megannyi rakodóhely van a belső térben, az iQ utáni legkisebb Toyota olcsónak hat, de nem vészesen primitív

Mivel a minik jó része már érintett az idősebb autókra meghirdetett Peugeot Főnix vagy Toyota 4+ szervizprogramban, a karbantartási kiadások – a modell eredendő megbízhatósága mellett – alacsonyak. Aki mezei tulaj és nem a haver szerelő 40-50 százalékos kedvezményével kapja az utángyártott alkatrészt, az a márkaszervizekben alkatrészárban letudhatja a komplett szervizunkákat az autókra.

Szervizmunkák kedvezményes árai, Ft

Kis karbantartás (5W30 motorolaj és olajszűrő cseréje) 18 500
Nagy karbantartás (5W30 motorolaj-, olajszűrő-, levegőszűrő és / vagy pollenszűrő, gyújtógyertyák, fékfolyadék cseréje) 42 400
Első fékbetétek és féktárcsák cseréje 52 500-54 200
Két első lengéscsillapító cseréje 41 500
Hátsó kipufogó dob cseréje 58 200-60 800
Kuplungszett cseréje kézi/ MMT váltó 126 600-128 600/128 500

Márkaszervizben, munkadíjjal, számlára, garanciával, megannyi adóval és közteherrel, légkondis Aygo 1,0i esetén. Forrás: Toyota 4+ szervizprogram.

Hibalehetőségek, benzinesek

Motortól függetlenül az Aygo gyenge pontja a szélvédővel megoldott csomagtérfedél ragasztása. Ha ez elenged, megnő a veszélye annak, hogy az üveg kizuhan az útra, emiatt visszahívás is volt. Az Aygo és testvérei is hozzák a Toyoták megbízhatóságát, nagyon kevés bizonytalan pont van a konstrukcióban. Az egyszerű technika kiemelkedően jól viseli a strapálást. A benzines motorok kiválóak, nemigen lehet bajuk. Néha a vezérműlánc csattoghat a tömpe motorházfedél alatt, de ez sem veszélyes.

Itt is kezd szétválni a behúzófogantyú

Itt is kezd szétválni a behúzófogantyú

Amivel baj volt, az a hűtőközeget eresztő vízpumpa. Szintén visszahívást igényelt az önindító, mert indítózás után nem mindig állt le és vált le a járó motorról. A megoldás a behúzómágnes áramkörébe épített utólagos relé lett. Mivel az autók vagy utólag vagy a gyártáskor megkapták ezt a relét, a használtautó-piac Toyota Aygóit ez nem érinti.

Hibalehetőségek, dízelek

Városi minikben nagyon ritka a dízel, de az 1,4 HDi annyira problémamentes, hogy a kiváló benzines ellenében is megfontolandó alternatíva. Bontósok mesélhetnének arról, mennyire nem keresik hozzá a turbókat a vevők, mert nemcsak a motor összes csapágya tartós, de a befecskendezőrendszer és a feltöltő is. Mivel részecskeszűrő nélküli a dízelmotor, rövid utakon járva sem hígul gázolajjal a motorolaj.

Ronda olajsár jelzi a turbó olajveszteségét. Nem jellemző ez a hiba

Ronda olajsár jelzi a turbó olajveszteségét. Nem jellemző ez a hiba

Az egyszerű, fix lapátgeometriájú és csekély töltőnyomással működő feltöltőnek nincs olajozási gondja, a turbót csak elég barbár használattal lehet kinyírni, ha nagy terhelést követően lecsengési idő és visszahűtés nélkül állítjuk le a motort. Nem tipikus az az olajveszteség a feltöltőnél, amit a cikkben látható autó motorterében találtunk.

Az injektorok legalább 200, jobb esetben 400-500 ezer kilométerig adagolják a gázolajat javítás nélkül. A Peugeot Gablini márkaszervizben hallott tapasztalatok alapján ehhez el kell felejteni a kétes benzinkutakat és 60-ról 40 ezer kilométerre érdemes rövidíteni a gázolajszűrő csereperiódusát. A befecskendező rendszer bőven meghálálja a csekély többletköltséget. Ha mégis mind a négy injektort ki kell cserélni, az legalább 350 ezres, de közel félmilliós kiadás is lehet.

Dízelmotor javítása

Négy injektor kiszerelése kb. 25-35 ezer Ft
Kiszerelt injektorok bevizsgálása 20-40 ezer Ft
Négy befecskendező felújítása 120-200 ezer Ft*
Új komplett injektor 75-100 ezer Ft/db
Bontott turbófeltöltő 35 ezer Ft
Turbófeltöltő felújítása 70-100 ezer Ft
Új KKK turbófeltöltő 130-150 ezer Ft

*Injektor-felújítást rendelve többnyire a bevizsgálás költségét is fedezik ezek az összegek. Forrás: saját gyűjtés márkaszervizekben és dízeles műhelyekben

Városban a benzines 5,5-6, a dízelmotor nem egészen öt litert fogyaszt 100 kilométerre

Városban a benzines 5,5-6, a dízelmotor nem egészen öt litert fogyaszt 100 kilométerre

Használt Toyota Aygo árak

A használtautó-piacon a Toyota Aygók zöme csekély, óra szerint 100 ezer km körüli futásteljesítménnyel keres új gazdát. Az árak 850-900 ezer forintnál kezdődnek, a használtautó-kínálat derékhada az 1,2-1,5 millió forintos kategóriába esik. Egy használt Toyota Aygót megvenni aránytalan kiadás a nagyobb és kényelmesebb FIAT Puntókkal, Opel Corsákkal összevetve, de az autó fenntartási költségei és jó értéktartása ellentételezi a kezdeti invesztíciót.

Utángyártott alkatrészek irányadó árai

Bal első fényszóró 32-56 ezer Ft
Gázolajszűrő 14,5-22 ezer Ft
Első féktárcsa 9,5-31 ezer Ft
Vízpumpa 14-22 000 Ft
Kuplungszett 66-150 ezer Ft

2006-os dízel Toyota Aygo esetén. Forrás: internetes autóalkatrész-áruházak listaárai

Használt autó: a leggazdaságosabb Toyota 72 Milyen volt a Clióból a középmotoros fenevad és mi köze az autóhoz Laetitia Castának? A Porsche 911 és a Ford Mustang után a Renault Clio történelmét dolgoztuk fel. A cikkért kattintsatok a szövegre!