Mi lehetne vonzóbb ismérve egy használt autónak a nepperzsargonból ismert koppanásmentes futóműnél, az optikailag és szerkezetileg is jó állapotnál vagy a füstmentes motornál? Hát persze, hogy a jéghideg klíma! Ennél talán csak a „gyári fény körbe”-kitétel simogatóbb a használtautó-hirdetések böngészőinek.

Nagyon sok azonban a klímásnak hirdetett, de valójában nem légkondis autó, mert nem működik bennük a rendszer. A legrosszabb persze, ha csak a gombja van meg, de a motortérben sem klímacsöveket, sem klímahűtőt, sem klímakompresszort nem látni. Ez a legdurvább átverés és sajnos van rá példa, de annak se dőljetek be, ha az eladó szerint működik a légkondicionálás csak fel kell tölteni.

„Megfázom tőle, nem szeretem, de elég feltölteni”

Nehezen érthető, hogy mintegy 8-15 ezer forintot miért ne invesztálna valaki, aki akár évekig használ egy autót a megváltó hidegre a légrostélyokból? Az úgysem használom, nem szeretem, megfázom tőle kifogások zömét a legnagyobb tisztelettel engedjétek el a fületek mellett! Mert az üzemen kívüli légkondicionáló működésre bírása a legritkább esetben oldható meg 400, 600 vagy akár ezer gramm klímagáz áttöltésével.

A légkondicionáló nemcsak kényelmi tétel, hanem a közlekedésbiztonság része. A hőségben a vezető kiszáradhat a fokozott verejtékezéstől, ingerlékenyebb és figyelme is lankad, mert örül, hogy él

Hideg, száraz időben vásárolt használt autóval a vevő végképp kiszolgáltatott, mert nincs olyan neppertrükk vagy ősi varázslat, amivel a rendszer működőképessége mérvadó módon ellenőrizhető. Ehhez szervizbe kell vinni a kocsit, ami eggyel több ok az átvizsgálásra. Esőben az üvegek párátlanítása lehet fontos adalék a légkondi megítéléséhez, mert a gépezet nemcsak hűt és fűt, de az utastéri levegő páratartalmát is mérsékli, segítve ezzel a páralecsapódástól átláthatatlan üvegek megtisztulását.

A klímarendszer alucsövein lévő kis sapka lecsavarásával és a szelep benyomásával legalább az ellenőrizhető, hogy szisszen-e, van-e benne töltőgáz. Sajnos ha van is, az nem garancia a rendszer működésére. Annak jele is lehet, hogy a tulaj a legolcsóbb megoldással próbálja működésre bírni, de a húzósabb kiadásokat már nem vállalja és inkább kiszáll a hűthetetlen autóból. Álljon alább pár példa az életből, használtan vett autókkal, amelyeknél a klíma feltöltése csak a kiadások legkisebb részé volt.

Ígéret: csak tölteni kell. Valóság: repedt klímacsövek

Gyakori eset, hogy a vevő megveszi a használt autót, feltölteti a légkondicionáló rendszert klímagázzal és örül a hidegnek. Sajnos csak átmenetileg. 8-10 éves autókban minden további nélkül elrepedhetnek, eltörhetnek a légkondicionáló fém- és gumicsövei a motortérben. A könnyűfém csövek hegesztgetése helyett a megoldás sokszor új cső vagy csövek beszerelése. A mi 2005-ös, második generációs Ford Focusunkba 29 400 forintba került márkaszervizben egy db klímacső. Az 51 500 forintos számla további tétele 9000 Ft a csőcsere munkadíjára és segédanyagokra, a rendszer feltöltése hűtőközeggel, klímaolajjal és UV-festékkel 13 000 Ft volt. Ha olcsóbb forrásból szerzitek be a csövet, akkor sem lesz működőképes légkondi a töltés árából.

A klímakompresszor hajtása energiaigényes, jó pár lóerőt elvesz a motor teljesítményéből. A klímakompresszor bekapcsolását azért lehet annyira megérezni szívó benzines autókon, mert az elvileg 90 vagy akár 110 lóerős motor 2000-3000 körüli percenkénti fordulatszámon 20-30 lóerőt ad csak le és ehhez képest jelentős többletigény 5-8 lóerő a klímakompresszor hajtására

Ígéret: csak tölteni kell. Valóság: cserés klímahűtő

Egy másik légkondihibás eset, szintén télen vett használt autóval. Suzuki Liana 1,3, amelyet tulaja tavasszal feltöltetett gázzal és a májusi 30 fokot már enyhítette a klimatizálás. Mintegy két hétig, amikorra megint nem hűtött a légkondicionáló. Az UV-fényben látható jelölőanyag ellenére, amit a klímagázhoz kevertek, nem találta a szerviz a nyomásveszteség pontos helyét. A diagnosztika egy környékbeli maszeknál belekerült 18 000 forintba, a ludas végül a klímahűtő lett. A pótalkatrész ára kb. 50 000 forint volt, plusz a munkadíj és az újabb töltés, a vége a diagnosztikával együtt kereken 90 000 forint. Az eladó szerint itt is elég lett volna a töltés.

Ígéret: csak tölteni kell. Valóság: hibás a klíma kuplungjának mágnesteste

Még egy hóeséses napon megvett Ford Focus II 1,6 a saját praxisomból. A rendszerben volt gáz, de a légkondi a jó idő beköszöntével mégis forró levegőt fújt be a műszerfalon. A hibás ezúttal a klímakompresszort a hajtásba beiktató és a hajtásról leválasztó kuplung. A klímakuplung ára 25 000 Ft körül mozog, de itt nem maga a kuplung romlott el, hanem a hozzá tartozó, nagyjából 8-20 000 forintos mágnestekercs. A javítás végül 78 300 forint lett egy nívós dél-pesti maszek szervizben, mert a klímakompresszor csapágyát is csereérettnek találta a szakember. A számla tételei:

Alkatrészek:
Klímakompresszor-szíjtárcsa csapágya:                      8900 Ft
Klímakompresszor mágnestest (mágnestekercs):     19 000 Ft
Olaj a klímagázhoz:                                                          2500 Ft
UV-kontrasztanyag (jelzi a gázszivárgás helyét):       2500 Ft
Klímakompresszor-tömítés:                                           8900 Ft
Hűtőközeg (200 gramm R134A klímagáz)                  4100 Ft

Munkadíj:
Diagnosztika-hibamegállapítás:                                   4500 Ft
Klímakompresszor le- és felszerelés:                           13 300 Ft
Klímakompresszor elejének cseréje:                            4500 Ft
Hűtőközeg (klímagáz) lefejtés-feltöltés:                      10 200 Ft
—————————————————————————–
Mindösszesen 78 300 Ft, amiből a rekordáfánk 16 650 Ft

Ígéret: csak tölteni kell. Valóság: hibás klímakuplung

Újabb eset, amikor véletlenül sem a gáztöltés árából válik működőképessé a légkondicionáló. Az egyes autótípusok azonos motorváltozatai is eltérő klímakuplungokkal készülhetnek, ezek vételára körülbelül 15-30 ezer forint a tömeggyártású autókhoz. A csere nagyjából a fenti tételeket fogja tartalmazni, tehát a vége mintegy 80-90 000 Ft lesz egy kutyaközönséges használt autónál.

A klímagázt grammra mérik. Egy átlagos használt autóba körülbelül 500-800 gramm kellhet, a teljes újratöltés költsége jellemzően 8-15 ezer forint. Archív képeink illusztrációk

Ígéret: csak tölteni kell. Valóság: hibás kompresszor

Ez a legdrágábban elhárítható hiba. Mivel a légkondi nem működik, a vevőjelölt csak a szerencséjében bízhat, hogy elég a töltés, elég egy vagy több klímacső, a mágnestekercs vagy a klímakuplung cseréje és nem a klímaberendezések szivattyújára kell költenie. Egy új klímakompresszor nagyságrendileg 80-150 ezer Ft közötti szór. Felújított esetén az árat növelheti, ha a régi nem felújítható. Rossz esetben a teljes klímarendszer tisztítása, átmosása is szükséges lehet, ha a meghibásodott klímakompresszor fémalkatrészei vándorútra indultak  rendszerben, ami nagyban megdobja a munkadíjat.

Mivel univerzális trükk nincs és csont üres vagy gázzal jól feltöltött rendszerű autókban is sztrájkolhat a klímaberendezés, a próbaúton nagyon figyeljetek a légkondicionáló működésére! Ha nem fúj elég hideget, valóban elég lehet pár száz gramm gázt töltetni bele, mert erre is van példa, de a gond lehet a csövek, a klímahűtő vagy más részegység hibájának jele is. Az alkatrészárakban mindig van szórás a beszerzési forrástól függően, léteznek olcsóbb utángyártott csövek is, például náluk, néha elég lehet tömítéseket cserélni, de ha az autóban nem működik a légkondicionálás, az többnyire csak jelentős kiadással orvosolható.

Bizonyos autókban a klímaberendezésnek nincs külön kapcsolója a műszerfalon, hanem a menüből kell kikapcsolni és bekapcsolni is. Ilyen a Peugeot 407, a 2006 utáni Opel Zafira B vagy 2002-től az Opel Vectra C is

Mit tehetsz az autóklímádért?

Aki szeretné megőrizni a légkondicionáló működőképességét, minimálisan két dolgot tegyen meg. Az egyik a klímaberendezés kikapcsolása 3-5 perccel érkezés előtt. Mivel az utastér melegebb és párás levegőjét beszívja az autó, a hidegebb hőcserélőn kicsapódik a víz az utastéri levegőből. Kikapcsolt légkondival és a befúvás (ventilátorfokozat) fenntartásával le tud száradni az elpárologtatóról a nedvesség a motor leállításáig, nehezebben vagy nem alakul ki rajta a vizes közeget kedvelő baktérium- és gombatenyészet. Így egyrészt nincs kellemetlen, akár erősen büdös szag a légkondi ki- és bekapcsolásakor, másrészt kevésbé szennyezett levegőt lélegeznek be a bent ülők és a hűtés mérséklésével a szervezet is könnyebben áll át a kinti hőségre.

A másik a légkondicionáló rendszeres használata. Ki-bekapcsolgatni nem sok megtakarítást hoz, mert amikor nem hűt erősen, akkor nem is terheli erősen a motort. Ám aki így szeretne spórolni, legalább hetente egyszer kapcsolja be ősszel és télen is a klímaberendezést! Ezzel a töltőgázban lévő olaj átkenheti az alkatrészeket, tömítéseket, ami a hosszú élettartam záloga. Némi odafigyeléssel 60 és 250 ezer forint közötti kiadásoktól mentesülhet a tulaj és élvezheti egy légkondicionált autó kényelmét és biztonságát, akkor is, ha a kocsi jóval tíz év felett van.

Forrás: Vezess