



Kutya, mosógép, feledékenység
Véletlen ismeretség vezetett el Dudás Tamáshoz, az Autókulcs.hu szakemberéhez, aki kulcspótlással és feltanítással vagy zárnyitással segít mindazoknak, akik hozzám hasonlóan jártak. A slusszkulcs eltökítésén kívül sokszor kutyák által szétrágott kulcskártyák miatt keresik fel, néha kimossa az asszony vagy ellopják a strandról a táskával együtt, ahogy zajlik az élet. De a legérdekesebb kulcsos sztorii a használtautó-eladáshoz kötődtek, mert a nepperek egy része kulcsügyben is rafkós. A trükkökkel néha maximum 10-15 ezer forintot fognak meg, de ez is pénz és nem is csak egyszer vasalható be a tájékozatlan vevők megkárosításával.

Olcsó, a gyárit koppintó utángyártott kulcsoknál néha hiányzik a felirat a kulcs mögül. Fent a 10 éve használt gyári eredeti, alul a valóban gyári kulcs
Neppertrükk: két kulcs, egy chip
Aki lát két kulcsot a kocsihoz, többnyire nem gyanakszik. Pedig ebben sem árt óvatosnak lenni. Hasonlítsuk össze a két vagy több slusszkulcsot! Néha súlyuk, a műanyag ház anyaga, kidolgozása is jelzi, hogy az egyik utángyártott, silányabb a gyárinál. A kivitelből nyugodtan következtethetünk a kulcs tartósságára, hogy mekkora eséllyel törik le a tolla, mint sok Toyotáé például. Nem feltétlenül baj, ha csak az egyik kulcs ténylegesen eredeti, de kérdezzünk rá, miért kellett pótolni.

Ne legyetek olyan vakmerőek, hogy a kocsiban tartjátok a kódkártyát! A rajta lévő számokkal pofonegyszerű kulcsot marni az autóhoz és rajta van az indításgátlás kódja is
Van más buktató is
Arra is akad példa, hogy az indításgátlóval kommunikáló chipet kiveszik a jó kulcsból és felragasztják a kormányborítás alá, a gyújtáskapcsoló közvetlen közelébe. Így a gagyi kulccsal is indul az autó és még a mindkét kulcsot, egymástól különválasztva kipróbáló, igazán gondos vevő sem vesz észre semmit.

Nagyobb értékű autók elkallódott kulcsát a nepperek lehetőleg nem márkaszervizben pótolják, hogy ne legyen nyoma
Hány kulcsa van valójában az autónak?
Sokszor javasoltuk olvasóinknak, hogy lehetőleg vigyék el állapotfelmérésre a használt autót márkaszervizbe. Ez persze a jutányos árú autókkal nehezebben kivitelezhető, mert elkelnek úgy is, de mit tegyünk. Azért is hasznos ez a szolgáltatás, mert így lekérdezhető, hány kulcsa van a kocsinak a rendszer szerint. Nem mindig annyi, amennyit az eladó be tud mutatni. Ha a számítógép hármat vagy négyet ír, például mert pótolni kellett az elkallódott slusszkulcsot, de csak kettőt mutat fel az eladó, az nyilván elbizonytalanítja a vevőt.

Három aktív kulcsot ír a rendszer, de csak kettőt látni. Érdemes megkérdezni az eladótól, mi lett a hiányzóval?
Egy helyett három kulcs
Egész más a gond a legolcsóbb használt autókkal. Nem egyszer belefuthatunk az egykulcsos zárrendszer ellenére 2-3 kulccsal életre kelthető autókba. Kocsifeltörés, elromló zár esetén a legolcsóbb megoldás bontóból pótolni az egyik zárat a hozzá passzoló kulccsal, hogy ne kelljen mind a négy zárat cserélni. Pár százezres autóknál ez még elmegy, de van, aki távirányítós, jeladós kulcsokból használ többet, ahogy épp a legolcsóbb javítási lehetőség kiadta. A modernebb kulcsok nagy előnye, hogy akár a bontóban vagy kulcspótló vállalkozásoknál, kulcsmásolókban vett kulcsot is át lehet kódolni, hogy ne kelljen külön kulcs a gyújtáskapcsolóhoz és az ajtók nyitására. Aki használt autót vásárol, a kocsi átnézésekor próbálja végig az összes kulcsot, nyitják-e az ajtókat, indítható-e velük a motor. És válassza szét bátran a slusszkulcsokat a közös karikáról, mielőtt indítózik! Ne utólag derüljön ki, hogy egyetlen működőképes kulccsal vette meg az autót.
