Teljesen más ügy hozott össze Félixszel, mellesleg említette, hogy áll a garázsában a ponyva alatt egy csodaszép RX7 kabrió. Visszakérdezetem, mire széles mosolyra húzódott a szája, kaszát kapát félredobva sztorizni kezdett.

Wankel-motor. Ohhh, és ajjajj – vágnák rá sokan. Már a kocsi hazahozatala katasztrófa volt.

Villám, tűz és víz

“1991-ben csapott belém a villám. Az akkori Autókatalógust lapozgatva láttam meg az RX7 FD sorozatát, és lenyűgözött, hogy 1308 köbcentiből gyárilag kihoztak 240 lóerőt és 252 km/óra végsebességet egy széria kocsinál. Bizony, 23 évvel ezelőtt” – idézi fel kamaszkori elcsábulásának történetét Félix, aki hosszú, türelmes várakozást követően 2008-ban váltotta valóságra gyerekkori álmát: vett egy motorcserés, szívó RX8-ast. “A gyengébbiket, a 192 lovast.”

Saját autója bütykölésével párhuzamosan beszippantotta a Wankel-motorok felújításának – állítja – csodálatos világa, gründolt egy honlapot a technikáról, sorra jöttek a megkeresések, külföldről is. Egy német úriember is ajánlatot kért féltve őrzött, 1990-es RX7 kabriójának motorgeneráljára, de miután megtudta, hogy mennyibe kerülne, felajánlotta megvételre a kocsit.

“Motorhibásan, idomsérülten, de ezt leszámítva sérülésmentesen, megkímélten és szép eredeti fényezéssel olyan 4 ezer eurót ért a kocsi, viszont elég keményen alkudva kétezerért sikerült megvennem tőle úgy, hogy még az idomot és az orrkúpot is ő adta hozzá.” 2012 áprilisában jött haza Münchenből az álom, izgalmas túra volt.

Hús-vér wankeles élményautó 2000 euróért. Még kétmillió forint, és 230-nál húzod be az 5-ik fokozatot, de van tovább. Tempóban is, és költségben is.
Hús-vér wankeles élményautó 2000 euróért. Még kétmillió forint, és 230-nál húzod be az 5-ik fokozatot, de van tovább. Tempóban is, és költségben is.

Büszkeség és balítélet?

Büszkeség és balítélet?

Hús-vér wankeles élményautó 2000 euróért. Még kétmillió forint, és 230-nál húzod be az 5-ik fokozatot, de van tovább. Tempóban is, és költségben is.
Alig van Magyarországon FC3C-s Mazda, a vételáron felül eddig 2 milliót költött rá a tulajdonosa
Jövőre lesz 25 éves az autó, 40 a gazdája - a jubileumot a Nordscleifén ünneplik néhány húzós körrel
Büszkeség és balítélet? 34
Mekkora volt ez egykor
Büszkeség és balítélet? 36
Büszkeség és balítélet? 37
A beltérben semmit nem változtatott meg Félix
Büszkeség és balítélet? 39
Imádja a '90-es évek hangulatát
Büszkeség és balítélet? 41
Kulcsra zárt kesztyűtartóban az autó esze
Mindegyik hibátlanul világít 24 éve. Made in Japan
Akkoriban szériaautón még nem használták ezt az anyagot. Körülötte fólia védi a motorháztetőt
Na, ide ment el eddig az a sok pénz, aminek eredményeként az eredeti 200 után ma közel 400 lóerős. Brutálisan gyorsul
Hamarosan új váltja ezt a szép gombaszűrőt
A Zöld Pokolba készülődés egyik lépéseként ennél is nagyobb hűtő kerül a blokk elé
Büszkeség és balítélet? 48
A csomagtartóba került az akksi
Az ott alul a gyári léc, ez takarja a szerszámokat
300 ezer forintot kínáltak a kétrészes felnikért, de nem eladók
270 km/h-t tudnak gond nélkül a gumik, meg 10 ezer km-t. Pályán szükség van rájuk
Eredeti fényezés 1990-ből
Úton hazafelé
Másnap
Upsz, micsoda ritkaságok
Félixnek nagyon bejön a Mazda új dizájnja is
Ezt a matricát bizony nem a dugattyúsok készítették
Fotó megosztása:

Alig van Magyarországon FC3C-s Mazda, a vételáron felül eddig 2 milliót költött rá a tulajdonosa

Alig van Magyarországon FC3C-s Mazda, a vételáron felül eddig 2 milliót költött rá a tulajdonosa

A tervezett hajnali négyes indulás becsődölt a bérautó zárlatos akksija miatt, cserélték. Kifelé aztán még csak-csak, de amikor elindultak visszafelé a felpakolt kabrióval, az első kanyarban sikerült kitörni egy darabot a tréler felnijéből, persze defektes lett a gumi. Kínkeservesen találtak abroncsot, a felni úgy-ahogy bírta.

Épphogy felértek München mellett a sztrádára a bérelt Toyota Hiace jobb oldalán elment a világítás, kiderült, hogy a tréler zárlata okozta a problémát. “Felcsavaroztunk rá egy bicajlámpát, úgy jöttünk haza Németországból, ráadásul 200 kiló túlsúllyal, ezért beért a sárvédő dobja, amit le kellett szerelnünk út közben” – mosolyog Félix.

Jövőre lesz 25 éves az autó, 40 a gazdája - a jubileumot a Nordscleifén ünneplik néhány húzós körrel

Jövőre lesz 25 éves az autó, 40 a gazdája – a jubileumot a Nordscleifén ünneplik néhány húzós körrel

Sérült felnivel, bicajlámpával, és lebontott sárvédővel sem jutottak el a célig, 4 kilométerre a pesti garázstól kiszakadt a sokat küszködő tréler lengéscsillapítója az Árpád hídon. “Nem állított meg semmi, elhatároztam, nekem ilyen kocsim lesz, tűzön-vízen át hazahozom. Haza is hoztam.”

Neverending story

Pár óra alvás után már aznap kioperálták belőle a motort, másnap pedig ezer apró darabra szedték. Csapágykinyomás, a rotorház felsíkolása, a szívó és a kipufogó portok megnagyobbítása, nagyobb injektor – a Roland, Szasza, Sanyi, Zoli és Félix alkotta Wankel-fanatikus csapat segítségével eredetileg csak egy kis teljesítménynövekedést akartam elérni. Olyan 260 lóerőig.

Három és fél hét után készen is állt a gyönyörű kabrió a bejáratásra.

“Az volt a probléma, hogy magas fordulaton elejtette a turbó a nyomást, sokkal több levegőt kapott, így nem tudta a nyomást tartani, visszaállt a gyári alá.
-Jó, hát akkor cseréljünk turbót!
-Mire a többiek: oké, de ugye tudod, hogy a turbócsere mivel jár?
-Tisztában vagyok a következményekkel. Vágjunk bele!”

Mindez két éve történt, ráadásul úgy kezdődött, hogy az Egyesült Államokban lévő Wankel-specialista véletlenül nem a megrendeltet, hanem a legnagyobb általa forgalmazott turbót postázta. Ha már így alakult, Félix persze nem küldte vissza.

Szóval hatalmas turbót kapott a kocsi, nagyobb intercoolert, ebből következően méretesebb injektorokat, hattárcsás szinter kuplungot – nem sorolom, lelógna a netről az átalakítások, erősítések története. Ami anyag most benne van, annak nagyja itt olvasható:

Street port motor
2 db 750ccm injektor elsődleges
2 db 1300ccm injektor másodlagos
P trim turbófeltöltő 1AR – töltőnyomás 0,9 bar jelenleg
Tial 44mm külső Wastegate
2″ kipufogórendszer és rozsdamentes leömlő
6 ágú szinter kuplung 450 Nm-ig
HKS lefújószelep
HKS szolenoid
nagy, egyedileg gyártott Intercooler
3000 köbláb/perc elektromos hűtőventillátor
poliutánra cserélt szilentek, új kerékagycsapágyak (hamarosan lengéscsillapító csere)

Na, ide ment el eddig az a sok pénz, aminek eredményeként az eredeti 200 után ma közel 400 lóerős. Brutálisan gyorsul

Na, ide ment el eddig az a sok pénz, aminek eredményeként az eredeti 200 után ma közel 400 lóerős. Brutálisan gyorsul

Most olyan 350-400 lóerős az autó. Hogy a kupé változattól 1,5 mázsával súlyosabb, 1380 kilós kabrió mennyi alatt gyorsul százra, Félix sosem mérte. Piszok gyors, de nem is feltétlenül százig.

“Jelenlegi beállítása szerint 8000-nél veszi el az elektronika a gyújtást, de lehet kijjebb is húzni. 3500-tól kezd el tölteni a turbója, de 5500-tól indul meg igazán az autó a turbó karakteréből következően. Negyedikben olyan 230-ig megy, az elméleti végsebessége 290 körül lehet, de ennek elérését a vászontető akadályozza” – mondja Félix, majd folytatja.

Mivel 50-50 százalékos a súlyelosztása, és gyárilag passzív hátsókerék-kormányzása is van, “borzalmasan jó a kanyartechnikája”. Tegyük hozzá még egyszer: egy 1990- ben gyártott autóról beszélünk.

Fogyasztás? Olajból is? Hűha!

Nyilván sejti a kedves olvasó, hogy ennek az élménynek minden métere súlyos forintokban fáj. Persze ez nem munkába járós autó, hétvégenként bújik ki a garázsban a ponyva alól, olykor pályára jár, ahol hagyja magát csodálni.

A beltérben semmit nem változtatott meg Félix

A beltérben semmit nem változtatott meg Félix

Most 17,5 liter körüli a fogyasztása, természetesen a 450 forintot kóstáló 100-as benzinből. Egy tankolás 60 liter (vagyis olyan 320 kilométer körüli a hatótávja), amihez 4,5 deci Fuchs Silkolene olaj kell (premix, premix, premix!), ennek 3500 forint literje, ami ugye két tankolásra elmegy.

A megemelt teljesítmény miatt fellépő nagyobb kenési igénye van a rotorháznak, hogy ne törjenek be az éltömítések, ezért át kellett állni kényszerkenésre. Az üzemanyagtartályba töltött olaj így a hidegindításnál (ami a Wankelek rákfenéje) az injektoron keresztül beprolasztva az égéstérbe megy, és a máris ott a filmréteg a gyári kenéssel ellentétben.

A Zöld Pokolba készülődés egyik lépéseként ennél is nagyobb hűtő kerül a blokk elé

A Zöld Pokolba készülődés egyik lépéseként ennél is nagyobb hűtő kerül a blokk elé

A drága benzin, és a drága olaj mellett, a méregdrága gumikat is eszi: 60 ezer forint darabja az elöl 225-ös, hátul 245-ös, 16″-os Good Year Eagle F1-eknek. Kapaszkodjanak, ezek is olyan 6000 kilométert bírnak a kipörgésgátló és mindenféle vezetéstámogató elektronika nélküli sportkabrió alatt. A gyújtógyertyák darabja 11 ezer forint, soroljam még? Félix minden évben felemeli a kocsit, lecsiszolja és lealvázvédőzi, de nincs is rajta centi rozsda sem, pedig 24 éves.

No de mit szól mindehhez a feleséged?

Két év alatt kétmillió forintot emésztettek fel az átalakítások, de precíz, 100 kilométerre vetített számolgatás nélkül is nyilvánvaló, a hétköznapok is bele-beleharapnak a család pénztárcájába.

“Elnézte a feleségem két ok miatt. Egyrészt hosszabb idő alatt ment bele a kétmillió, így nem terheltem túl vele a költségvetésünket. Másrészt jó állásom van, és semmire nem szórom a pénzt, kizárólag ez a hobbim. Egy nyugati cég kelet-közép európai képviseletét látom el már közel egy évtizede, ami nélkül az RX7 csak álom lenne, egy kép a falon.”

300 ezer forintot kínáltak a kétrészes felnikért, de nem eladók

300 ezer forintot kínáltak a kétrészes felnikért, de nem eladók

Akkor ez most szívás, vagy boldogság?

Csak a kívülálló számára lehet kérdés. Félix bő 2,5 millió forintból birtokol egy rendkívül ritka, közel 400 lóerős, 8000-et forgó motorral száguldó nyitott sportkocsit. Amiben lúdbőrössé tesz, hogy kattan a váltó, hörög a kipufogó, sípol a turbó, csikorog a gumi, és ami tovább emeli a pulzust, te tartod az úton, nem az elektronika. Ráadásul rendszeresen igényli, hogy szeresd őt a műhelyben, ami autóbolondoknál nagybetűs pozitívum.

Büszkeség és balítélet? Ugyan, dehogy! Büszkeség és boldogság!

A kocsijáról nem szűnő mosollyal beszélő Félixet hallgatva egyértelmű: aki úgy dönt, hogy belevág “a Wankel-motoros autóm van, amit tuningolni kezdtem” nevű soha véget nem érő kalandba, boldog ember lesz belőle.

Volt szerencsém nekem is 230-nál áthúzni négyből ötbe a váltót, amikor is az ápolást őrületes, 8000-es fordulattal hálálta meg Wankel-motor. Semmi máshoz nem fogható élmény.

Ha kalandvágyó vagy, de előtte kérdeznél, esetleg RX8-vásárláson gondolkodsz, írj Félixnek (Rotary Spirit)! wankelguru@gmail.com.

Ezt a matricát bizony nem a dugattyúsok készítették

Ezt a matricát bizony nem a dugattyúsok készítették