A Vezess oldalán több cikkben is beszámoltunk a megújuló Hungaroringről. A Forma-1-es Magyar Nagydíj otthonát láttuk átépítés alatt, után, és már verseny közben. Utóbbi alkalommal pedig feltűnt nekünk valami, ami konkrét hatással lehet a Forma-1 mezőnyére, kifejezetten a legjobb rajthelyről indulókra.

Még a júliusi International GT Openen szúrtuk ki, hogy a Forma-1-es futam szokásos kezdési időpontjakor, azaz délután háromkor

az új, a korábbinál magasabb főlelátó árnyékot vet az első, a harmadik és részben az ötödik rajthelyre.

Figyelembe véve a nap mozgását augusztus elejére, ez biztosan így lesz idén is, sőt akár további rajthelyekre is árnyék vetülhet.

Nem várt fordulat: a Hungaroring újítása befolyásolhatja az F1-es rajtokat 1

A kép július 2-án, 15 óra után néhány perccel készült. Napos időben legalább ennyire árnyékos lesz az aszfalt az F1-es rajtoknál is

A dolog nem új a Forma-1-es pályákon, például a monacói rajtrács is félárnyékos. Felmerült bennünk, hogy ez egy tipikus nyári Magyar Nagydíjon jelentős hőmérséklet-különbséget eredményezhet az első rajtsorok két oldala közt. Laikusként azt gondoltuk, hogy rajtnál a hidegebb aszfalt nem feltétlen előnyös, ugyanis az elinduláshoz nem árt, ha a gumik jobban „ragadnak” a forró aszfalthoz.

Megkérdeztük erről Ladocsi Pétert, a McLaren rendszermérnökét, aki többek között Lando Norris rajtjainak „finomhangolásában” is részt vesz. A mérnök kérdésünkre elárulta, hogy az árnyék igenis sokat számít.

„Nagyon komplex a teljes válasz, de három fő tényező „egyensúlya” határoz itt. Az első az aszfalt bitumenszintje – nagy bitumentartalmú pályán az üvegesedési határhőmérséklet felett jó lenni, alatta necces. Ez anyagtól függ, de kb. 42-45 Celsius-fok. A második az, hogy a melegebb aszfalt segít abban, hogy a várakozó autó kisebb cold-patchet kapjon – ez az a gumifelület, amelye az autó áll, amikor várakozik, és ez gyorsan hűl. A harmadik pedig már rajt alatti tényező: a hideg aszfalt jobb a gumifelületi hő alacsonyan tartására, azaz ha a kerék kipörög, a felületi hő nem fut el úgy, mint meleg pályán” – fogalmazott Ladocsi.

„Alapból pályafüggő, melyiket szeretném, mert az első pont pályánként nagyon változik.”

„De általában a hidegebb oldalt egy régi pályán, a meleg oldalt egy új pályán.”

Nem várt fordulat: a Hungaroring újítása befolyásolhatja az F1-es rajtokat 2

Akár 10-15 Celsius-fokot is számíthat az árnyék a legforróbb nyári napokon

Jelen esetben, az újraaszfaltozott célegyenesű Hungaroringen a pole-pozíciósé lesz a hideg oldal, azaz éppen rosszabbul fog járni az időmérő leggyorsabbja – amennyiben verőfényes napsütés várja a versenyzőket. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy hátrányból fog kezdeni. „A pálya bal oldala itthon a versenyíven van, egy új pályán ez gyorsabban gumizódik fel és tisztább” – emelte ki a magyar mérnök. „De biztosan számítani fog majd az árnyék.”