Örök panasz a Forma-1-es incidensek és büntetések kapcsán a következetlenség, szinte minden hétvégére jut vitatható eset.

Eddig is köztudott volt, hogy a pilóták a Nemzetközi Automobil Szövetséggel egyeztetve folyamatosan dolgoznak a versenyzési irányelveken, mit szabad, mi nem fér bele, mikor ki felelős egy-egy versenybalesetért, ám ez a dokumentum nem képezi a szabályok részét, így a nagyközönség nem ismerhette a tartalmát. Ugyanez igaz a versenyfelügyelők (stewardok) büntetési példa-/precedenstárára is, melyek alapján a különböző kihágásokat szankcionálják.

A mai nappal mindez megváltozott, az FIA elnöke, Mohammed bin Szulajm ugyanis úgy döntött, az átláthatóság jegyében mindkét dokumentumot közzéteszik.

„Az FIA stewardjai végtelenül összetett munkát végeznek, nem csak a Forma-1-ben, hanem az általunk felügyelt összes bajnokságban, ráadásul önkéntes alapon, szenvedéllyel és elkötelezettséggel, ám gyakran szélsőséges és alaptalan kritikák érik őket. Hogy megmutassuk, milyen szigorral végzik a feladatukat, ma közzétesszük a büntetési és versenyzési irányelveket, melyekre a munka során támaszkodnak. Így a nézők és a sajtó képviselői is sokkal jobban belelátnak majd, hogyan születnek a döntések a Forma-1-ben. A büntetési irányelvek majdnem egy évtizede szolgálnak alapvető eszközként, míg a 2022-ben bevezetett versenyzési irányelveket folyamatosan fejlesztjük, a legfontosabb vélemények, azaz a versenyzők véleményei alapján, hogy hiteles iránymutatást adhassanak az egyes versenyszituációkat illetően” – magyarázta az elnök.

Az angol nyelven kiadott, összesen 18 oldalnyi szöveget értelemszerűen nem közöljük tovább, mindenesetre a büntetési irányelvekben táblázatba szedve sorolják a különböző incidenseket, melyekhez hozzárendelik az alkalmazható szankciókat – a megrovástól az eltiltásig – attól függően, azok a szabadedzésen, időmérőn vagy épp a futamon történtek. A versenyzési irányelvekben pontokba szedve részletezik az előzési, balesetes forgatókönyveket, kitérve az autók egymáshoz viszonyított pozíciójára, a pálya elemeire, az autó és a gumik állapotára, az időjárási körülményekre, a látási viszonyokra stb.

Ahogy az FIA-elnök is rámutatott, a két dokumentum a jövőben jó referencia lehet az újságíróknak és az F1 iránt mélyebben érdeklődő nézőknek is – a büntetési irányelvek itt, a versenyzési irányelvek itt böngészhetők (az FIA oldala, pdf).