„50 év a Forma-1-ben…! Őszintén szólva sokat nem morfondíroztam ezen. Nem mondhatom, hogy éppen minden percét szerettem, mert voltak rendkívül nehéz pillanatok, például amikor elveszítettem a feleségem, vagy amikor elveszítettem a versenyzőimet. De a Forma-1 kegyes volt hozzám. Mindig bolondultam a sebességért, már kisfiú korom óta, amikor is imádtam körbe-körbe menni, mintha én is autóversenyző lennék. Őrület” – mondja most Sir Frank Willimas, aki éppen fél évszázada vezet csapatot a csúcskategóriában.

Extrém szélsőségek kísérték végig ezt az 50 évet, vaskos életrajzot érdemel. Silverstone-ban mától az F1 ifjabb legendái mind őt ünneplik, a Vezess összeállítása csak néhány tetszőleges pillanatot ragad ki  „Frank” és csapatai történetéből. Közben kiemelünk néhány erős statisztikát a – hivatalosan még ma is – általa vezetett Forma-1-es alakulatról.

Minden idők harmadik legsikeresebb F1-es csapata a Williams Racing! Csak a Ferrari és a McLaren áll előtte

Rosszul kezdődött, nagyon is. Az 1942-es születésű autóbolond 1961-ben már versenyzett az F3-ban, szerény eredményekkel, majd 1969-ben összerakta első csapatát. A 27 éves főnök korábbi szobatársát futtatta a Forma-1-ben, eleinte egy vásárolt Brabham volánjánál, majd a következő évben egy Dallara-tervezésben. Az 1970-es szezon ötödik futamán Piers Courage életét vesztette, ez volt az első megrendítő tragédia Williams életében, de folytatta a csapatvezetést.

Az első F1-es Williams versenyautó (Fotó: Getty Images)

Tíz évvel a küzdelmes és keserű indulás után jött össze az első győzelem. 1979-ben, Silverstone-ban, azaz éppen 40 éve. Ezt is ünneplik most hétvégén a Brit Nagydíj helyszínén. Ebben az évben érkezett meg a Williams a nagyok közé, immár két versenyzőt tudott indítani, Alan Jones és Clay Regazzoni párosa a második helyen végzett az év végén.

A Williams úton a legelső futamgyőzelem felé (Fotó: Getty Images)

Éppen 40 éve történt. A bajuszos versenyzők csapata? (Fotó: Getty Images)

Kilenc konstruktőri bajnokságot nyert története során a Williams

1986 márciusában kényszerítette kerekesszékbe a szikár, sportos fizikumú férfit a sors. Bérelt autóval a Paul Ricard pályáról a nizzai reptérre hajtott, amikor súlyos balesetet szenvedett. Kocsija lerepült az útról, felborult, az akkor 44 éves Frank Williams gerinctörést szenvedett, amelynek következtében részlegesen megbénult.

Érdemes megnézni a róla szóló filmet, amely természetesen erről is érdekes részleteket mutat.

Miközben a kórházban lábadozott, majd megjelent kerekesszékével a paddockban, csapata uralta a Forma-1-et 1986-ban és 1987-ben. Az első évben sanszos, hogy a főnök hiánya is szerepet játszott az egyéni bajnokság elvesztésében, a szezon során hat futamgyőzelmet behúzó Nigel Mansell  és a háromig jutó Nelson Piquet egymást is aprította, csak a konstruktőri címmel támogathatták Frank gyógyulását.

1987-ből a második Magyar Nagydíj maradt meg talán számunkra a leginkább, amikor az első helyen száguldó bajuszos brit Honda-motoros autóján a jobb hátsó kereket rögzítő csavar elengedett öt körrel a vége előtt, Mansell kiesett. Év végén ráadásul összetörte magát, így a felesége külsejének minősítgetéséig süllyedő brazil csapattársa lett végül egyéni bajnok, a csapat pedig a konstruktőrök között. Ez az időszak volt a Williams első uralkodása a Forma-1-ben.

Még fent a csavar (Fotó: Getty Images)

Néhány kevésbé sikeres év, és Mansell rövidke ferraris kalandját követő visszatérése után 1992-ben együtt letarolták a Forma-1-et. A minden idők egyik legjobb F1-es versenyautójának tartott FW14B-vel a brit megnyerte az első öt nagydíjat, a Hungaroringen már világbajnokká vált, pedig a szezon harmada még hátra volt.

Mindenki előtt minden idők talán legerősebb mezőnyében. Mansell mögött többek között Senna, Prost, Schumacher (Fotó: Getty Images)

Az üzletember és a mérnök. Williams örök jobbkeze, Patrick Head

Hét egyéni bajnokságot nyertek a Williams versenyzői a Forma-1-ben

„Apám szinte szerelmes volt Sennába, mindig is azt akarta, hogy nála versenyezzen” – nyilatkozta egyszer a csapatot manapság érdemben vezető Claire Williams. 1994-re összejött a Senna-Williams álompáros, ám a sportág egyik legtragikusabb balesete zárta rövidre az együttműködést. Imolában a háromszoros világbajnok zseni életét veszítette a Tamburello kanyarban, ami után Franket gyilkosnak, mészárosnak állította be leginkább az olasz sajtó. De ennél is komolyabb lett az ügy, a csapatfőnök 2005-ig bíróságra járt, csak 11 év alatt tudta tisztázni magát. Lánya szerint volt rá példa, hogy angliai szórakozóhelyen léptek oda hozzá F1-rajongók, és gyilkosnak nevezték az apját.

A verseny előtt (Fotó: Getty Images)

A baleset után (Fotó: Getty Images)

A soron következő versenyen, Monacóban a másik Williamst vezető ifjú Damon Hill egyedül állt rajthoz, de az első körben ki is állt. Kevesen tudják, de azóta a csapat minden versenyautójára felkerül valahová egy elrejtett S betű, Senna emlékére.

Tíz világbajnok versenyzett Frank Williams irányítása alatt: Alan Jones, Keke és Nico Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Ayrton Senna, Damon Hill, Jacques Villeneuve és Jenson Button. Közülük heten a csapattal értek csúcsra

Friss Indycar-bajnokot szerződtetett 1996-ra Williams, a minden idők egyik legszínesebb F1-esé vált Jacques Villeneuve-öt. A tragikus körülmények között elhunyt egykori kiválóság, Gilles fiának tulajdonképpen csak saját csapattársával kellett megküzdenie, de ekkor még Damon Hill lett a bajnok. 16-ból 12 futamot behúzva uralta a Williams a Forma-1-et, ez volt a harmadik nagy sikerkorszakuk. Év végén távozott a “kicsi” Hill, ahogy a főtervező, bizonyos Adrian Newey is.

Villeneuve jött (Fotó: Getty Images)

Hill nyert (Fotó: Getty Images)

Élete során számos rendkívül rangos elismerést kapott Frank Williams a pályákon kívül. Ezek közül a legrangosabb, hogy 1999-ben lovaggá ütötte őt II. Erzsébet brit királynő, azóta illeti meg a Sir elnevezés, feleségét pedig a Lady. De van francia Becsületrendje is.

A Forma-1-ben ő uralkodott (Fotó: Williams Racing)

Az ezredforduló után a hanyatlás évtizedei jöttek, 2002-ben és 2003-ban ugyan még második lett a csapat, de utána hiába jöttek időnként a győzelmek, az alakulat múltja ellenére ezek inkább már a meglepetés kategóriájába tartoztak. Utoljára 2003-ban álltak a legközelebb a konstruktőri címhez, akkor 14 pont hátránnyal zártak a Ferrari mögött, Juan Pablo Montoya harmadik lett év végén.

Hungaroring, a Ferrari előtt (Fotó: Getty Images)

Az eredménylista: 114 futamgyőzelem, 128 pole, 133 leggyorsabb kör – eddig. Senki ne felejtse, a Williams magáncsapat, családi vállalkozás

2005-ben mentette fel a bíróság a Senna-ügyben (Fotó: Getty Images)

A 2011-es szezont már a barlang mélyén töltötték, a rutinos Rubens Barrichello és az őrült újonc Pastor Maldonado párosa csak a kilencedik helyen végezett. Utoljára 1978-ban zártak ennyire hátul, mindössze 5 pontot kukáztak össze.

Klasszikus meglepetésgyőzelem jött össze a dél-amerikainak a 2012-es Spanyol Nagydíjon. Mindenkit meglepve Maldonado második lett az időmérőn, majd a pole-t behúzó Hamilton hátrasorolása után megszerezte a Williams máig utolsó futamgyőzelmét. Ezek az évek azonban – és azóta is szinte mindegyik – már a pénzről és a túlélésről is szóltak.

Útban a 114-ik győzelem felé (Fotó: Getty Images)

Frank Williamst talán a saját baleseténél is súlyosabb csapás érte ekkoriban, legalábbis a róla szóló cikkek így emlegetik szeretett felesége, Ginny 2013-as elvesztését. Két fiút, és a csapatot manapság irányító lányt, Claire-t nevelték fel. Minden forrás szerint életük végéig imádták egymást, és afféle családi vállalkozásként tekintettek a Forma-1-es csapatra, valamint a köré nőtt high-tech fejlesztőközpontra, amely ma az űripartól az egészségügyig fejleszt számos megrendelőnek.

A máig utolsó győzelemnek tapsol a felesége és a lánya. Jobbra Toto Wolff, aki szintén Frank Williams “találmánya”, akkoriban kisebb résztulajdont adott el neki a csapatból (Fotó: Getty Images)

Szexi sztorinak indult Kubica visszahozása a Forma-1-be idén, de a csapat vergődésén nem segít. A garázs másik feléből pályára guruló újonc is elveri őt, 2019-ben ott tart a Williams, hogy két versenyzője kizárólag az utolsó előtti helyért vív egymással.

Egyéni és konstruktőri világbajnoki címet utoljára 1997-ben, futamot 2012-ben nyert a Williams. Idén pontszerzésre sincs esélyük, tök utolsók.

Napjainkban. Ritkán mutatkozik (Fotó: Getty Images)

A Forma-1 csúcsát jól ismerő, az élet által többször megtaposott Frank Williams nem adja fel. „Van egy fontos mondás az F1-ben: csak annyira vagy jó, amennyire az utolsó versenyed. Folytatjuk a harcot, én pedig egyelőre nem megyek sehova.”

(Fotó: Getty Images)

Forrás: Fotó: Getty Images, Vezess