A Renault F1 múlt hónapban távozott vezetője, Jean-Michel Jalinier szerint a Mercedes kizárólag annak köszönheti idei fölényét, hogy a V6-os motor kifejlesztésére jóval több pénzt tudott költeni a Ferrarinál és Renault-nál.

Már a szabadedzés alatt is nagy az élet a boxok mögött, a csapatok helyét a tavalyi sorrend határozza meg. Két Renault motort használó csapat keretezi a sort, tehát a Red Bull-lal kezdődik és a Caterham-mel végződik a paddock. További érdekesség, hogy a motorhome-okat egymás között adják-veszik a csapatok, a Lotus például a kivonult Toyota-ét igazította a saját arculatához.
Elképesztő, kisebb faluknak elegendő méretű motorhome-okat építenek fel egy hosszú hétvégére és pár óra alatt szervezetten le is bontják már a futam utolsó köreiben. Itt fogadják a vendégeket, lent az egyszeri betérőket. Felette a VIP részleg van, de itt, a felső szinten található a pilóták pihenője és pár iroda is. A képen a Scuderia Toro Rosso-é és az Infiniti Red Bull Racing-é látható megosztva.
A VIP részről remekül belátni a pályát, de van számtalan tévé is, amiről követhetjük az eseményeket ebéd közben, a sötétkék bőrbe húzott székekből, utána pedig pihenésképp ücsöröghetünk a teraszon a kényelmes kanapén.
Az ebédnél biztosra mentem és a lazac mellett voksoltam, finom volt és ahogy hallottam, a többi fogásra sem volt panasz. Engem már a precíz, minimalista tálalással megnyertek, a személyzet mosolygós, könnyed és udvarias, nem érzi magát feszélyezve a mindenre rácsodálkozó modellbolond sem. Az alapanyagok utánpótlását komoly logisztikával részben leszerződött beszállítóktól, részben pedig helyi vásárlásokból oldják meg, de ha az idő engedi, akkor két futam között Renault kamionját már Franciaországban feltöltik.
Balra a víz, mely csak itt kapható, és az benne a bámulatos, hogy - a legenda szerint - kizárólag teliholdkor palackozzák. Tényleg minden elismerésem annak, akinek ez a fejéből kipattant! Jobbra a sokat emlegetett energiaital egy újabb változata, ezúttal trópusi hangulatú ízvilággal. Rafinált módon a nap végére nem csak a Renault motoros csapatok boxait, hanem minden létező ízesítésű Red Bull-t végigkóstoltuk. Zseniálisan felépített marketing!
18 fotó
A motorból - melyet érthető módon nem is engedtek megörökíteni - alig látszik valami olyan bent és annyira mélyen van, innen ráadásul sokat takar a hűtő és a számtalan segédberendezés is. Minden Renault erőforrást használó istállónál folyamatosan ott tüsténkednek a motorszállító gyári szakemberei is. Bár kívülállónak elsőre ez inkább csak bámészkodásnak tűnhet, azért komoly segítő, kutató-fejlesztő munkát végeznek, sőt gyakran belepiszkálnak a munkálatokba.

A motorból – melyet érthető módon nem is engedtek megörökíteni – alig látszik valami olyan bent és annyira mélyen van, innen ráadásul sokat takar a hűtő és a számtalan segédberendezés is. Minden Renault erőforrást használó istállónál folyamatosan ott tüsténkednek a motorszállító gyári szakemberei is. Bár kívülállónak elsőre ez inkább csak bámészkodásnak tűnhet, azért komoly segítő, kutató-fejlesztő munkát végeznek, sőt gyakran belepiszkálnak a munkálatokba.


“Amikor a Ferrari és a Renault nagyjából hasonló eredményeket ér el, akkor a befektetés nagyságát kell vizsgálni” – vélekedett Jalinier. “A Renault ugyanannyit költött, mint korábban, a Mercedesnél viszont nagyon magasra emelték a lécet, rengeteg pénzt és erőforrást áldoztak a projektre.”

“Ennek köszönhetően sokkal jobban felkészültek, mint mi és az olaszok, akik a jól ismert és bevált módszerek szerint vágtak neki a fejlesztésnek. Lényegesen kevesebbet költöttünk a Mercedesnél, ahol a motoron és az autón egyszerre 1250-en dolgoztak. Mi Viryben 320-an vagyunk.”

“Ilyen lehetőségek mellett nem kell leragadni egy iránynál, kettő, de akár három megoldás fejlesztése is folyhat párhuzamosan. Így lehet erőből megtalálni a jó megoldást.” Jalinier szerint a Renault egy hibát követett el: a Mercedeshez hasonlóan egyetlen hajtáscsomagot kellett volna készítenie ahelyett, hogy külön a Red Bull és a Lotus igényeit is megpróbálta kiszolgálni.