Olyan gyorsan zajlik az európai autópiacon a villamosítás, hogy aki egy hosszabbat pislog, egészen meglepő dolgokra nyitja ki a szemét. Én például csak most fogtam fel, hogy valamikor az elmúlt hónapokban a MINI is teljesen villamosított márkává változott. Minden modelljükből (igaz, nem minden modellváltozatukból) van teljesen elektromos is. Sőt: némelyikből csak olyan van! Erre a márka hazai importőre segített ráébrednem, amikor is szervezett a magyar szaksajtó számára egy nagy, közös elektromos MINI-kergetést, osztrák rendszámú tesztflottával, le a Balatonig, át azon, majd vissza, a vecsési márka-főhadiszállásig.
2025 remek évnek tűnik idehaza a MINI-nek, hiszen május végéig 321 autót helyeztek forgalomba, míg tavaly ugyanebben az időszakban 167 darabot, ez 92%-os növekedés. Szoros a verseny a legnépszerűbb változatért, mert a hagyományos kisautóból 138 darab kelt el, míg a második a Countryman, amely 135 darabbal sorakozik.




Cooper: villanygokart, de csak három ajtóval és kemény tetővel
A legkisebb MINI modell tavaly óta már alapból megkapja az ős-Mini sportváltozatának egykori altípusjelzését, a Coopert. Az elektromos MINI Cooper ehhez kap még egy E, SE vagy JCW E toldalékot is, attól függően, hogy a 184 lóerős alapról, a 218 lovas erősebb vagy a 258 lóerős legerősebb változatról van szó. Az akkumulátor a leggyengébb változatban 36,6, a két erősebben 49,2 kWh kapacitású. A gyorsulási adatok sorra: 7,3, 6,8 és 5,9 másodperc 0-ról 100 km/h-ra.
Míg a háromajtósból háromféle, az ötajtós Cooperből és a vászontetős kis MINI-ből nincs elektromos változat. Az ötajtósból nem is lesz, a családi kis elektromos MINI szerepét az Aceman tölti be. Kabrióból pedig most nincs elektromos, de volt; 2023-ban készült egy 999 darabos kis széria. A BMW a csekély érdeklődésre hivatkozva akkor felfüggesztette a gyártást, de a márkahagyományok ismeretében szívesen megeszek késsel-villával egy komplett kabriómini-vászontetőt, ha hamarosan nem lesz újra rendelhető a nyitható tetejű elektromos, német‒brit kiskocsi.
Az elektromos Cooper lélekben a legMINIbb MINI: teljes gokartélmény, villanymotorral és jópofa szintetikus hangeffektekkel
A hazai villany-MINI-túrán egy elektromos Cooper E alapmodellel gurultunk vagy kétszáz kilométert, és remekül éreztük magunkat. De annyira, hogy nem is igazán látjuk értelmét valamelyik erősebb változatnak. A nagyobb akku, nagyobb hatótáv persze jól jöhet néha, de ahogy a kék kiskocsival fűztük a kanyarokat, váltogattuk a sávokat, gyorsulgattunk, fékezgettünk, nagyon úgy éreztük, hogy egy gramm súlytöbblet se kéne az így is 1,6 tonnás testbe.
184 LE teljesítménnyel, 290 Nm nyomatékkal ez így pont jó; nem ideges, jól kontrollálható, de nagyon fürge, mindig ugrásra kész a kisautó. Mérete, mindennapi használhatósága miatt egy háromajtós MINI Cooper úgyis leginkább második autónak vagy városi-elővárosi kocsinak való, egy ilyennél pedig nem sokat jelent, hogy 305 vagy 402 kilométer-e a katalógus szerinti hatótáv egy töltéssel.
Fürge, csendes, jó szagú: egyáltalán nem vágytunk át egy benzines kis MINI-be belőle
A Vezess tesztje egy SE villany-MINI-ről itt olvasható.
Aceman: kis villanyautónak jó, teljes értékű családi autónak kevés
Amikor egy-egy kínai gyártó mostanság bemutat egy-egy kisebb-nagyobb családi elektromos crossovert, csak megvonjuk a vállunkat: jóvanakkó, itt van még egy villanyizé a sok másik mellé. Ha viszont a MINI ad ki egy új modellt, kizárólag elektromos hajtással, egy picit többet várnánk. Persze, az Acemanben is megvan a vidám márkapofa, a kerek műszeregység, a textilborítású műszerfal és a vicces kapcsolópanel (nagyjából pont olyan minden, mint a Countrymanben, leszámítva az ajtókárpitot és a belső kilincset), szóval ez is egy MINI, de villanyautóként vagy akár csak autóként valójában nincs benne semmi különös.
A MINI Aceman csak elektromos hajtással készül, ez egy telivér villanyautó
A lítiumion-akkumulátorcsomag teljesítményszinttől függően nettó 38,5 vagy 49,2 kWh kapacitású. Váltóáramú töltőről 11, egyenáramú gyorstöltőről maximum 70 vagy 95 kW-tal tölthető; ezek az egyszerűbb, olcsóbb villanyautók tipikus számai. De hát az Aceman tényleg egy egyszerűbb, bár 14 milliós alapárával méretéhez képest nem igazán olcsó, leginkább városba szánt autó: négy méternél alig hosszabb, 2,6 méter tengelytávú, 300 literes csomagterű kocsi.
Ahol az Aceman mégiscsak kiemelkedik a mezőnyből, az a vezetési élmény, de nem biztos, hogy a vásárlók ennek minden pillanatban örülni fognak majd. A hátul is független felfüggesztésű futómű pontos és feszes, de rossz úton, ami itthon akad elég, kényelmetlen, rázós is. Egy ilyen szubkompakt, már-már családi autónak illene kényelmesebbnek lennie, ha pedig valaki mégis egy ilyen nagyobb elektromos MINI-vel akarna gokartozni, még mindig megkaphatná ezt a keménységet a JCW-csomagban.
Az Aceman 184, 2
Az Aceman csak fronthajtással kapható; műszaki tartalma, számai hasonlóak az alap MINI-éhez, tehát még a legerősebb, John Cooper Works változat 258 lóereje is mind az első tengelyre kerül. Ja, és igazából ez is kínai autó: a német prémiumgyártó brit identitású új modellje a Great Wall Motorral kooperációban, Kína keleti részén készül. Ettől még persze ez is egy MINI: a minőségérzet, a hangulat semmiben sem rosszabb benne, mint a Cooperben vagy a Countrymanben.
A Vezess tesztje a MINI Aceman SE modellváltozatról ide kattintva olvasható.
A többé-kevésbé elektromos flotta felhajt a kompra Szántódnál
Countryman: PHEV már nincs, villany van helyette
Nem kapható már plug-in hibrid hajtással a legnagyobb MINI immár. Az előző generációs modell SE nevű, konnektorról is tölthető, pár tucat kilométerig tisztán villanyautóként is használható változata a maga idején különleges ajánlatot jelentett volt a szubkompakt prémiumcrossoverek mezőnyében.
Remekül kombinálta össze a benzinmotoros hosszútávfutói képességet a hibrid rendszer takarékosságával és a napi rövid utak olcsó, szennyezésmentes megoldásával. Ennek immár vége: a benzines és dízelmotorral is kapható új Countryman modell SE jelzésű változata már a tisztán elektromos verziót jelöli. A C és az S a benzines, a D a dízel, a JCW betűket pedig megkaphatják a benzines és az elektromos változatok is, egy látványos sportcsomag mellé.
A Countryman elektromos, benzines vagy dízelmotorral kapható
Az elektromos Countryman alapváltozata 204 lóerős és fronthajtású, a csúcsmodellben 313 lóerővel gazdálkodhatunk, és az összkerékhajtás örömeit is élvezhetjük az úton, vagy azon kívül. Ezt az autót itt most nem vezettük, az osztrák rendszámos példányba sem sikerült most beülnünk. De el tudjuk mesélni, mire képes a magyar valóságban a 460 lóerős csomagtérrel, 66,5 kWh-s akkuval, 130 kW-os töltési csúcsteljesítménnyel, nagy hátsó lábtérrel már tényleges általános családi autónak is alkalmas, legnagyobb elektromos MINI.
Tesztünk az elektromos Countrymanről itt olvasható.







