Igazán megható üzenet
Egy hétig itt lakik majd
Régi és új
Csak fehéreknek?
Matricázás
32 fotó
Egy hétig itt lakik majd

Egy hétig itt lakik majd

Egy hétig itt lakik majd


Mától az utasok is tesztelhetik azt az új buszt, amely tegnap érkezett a BKV Hamzsabégi úton található telephelyére. A rövid, alig egy hétig tartó próba után az utasok véleményére is kíváncsi a közlekedési társaság, amelyet az ugyfelszolgalat@bkv.hu e-mail címre várnak.

Sajátos – a busz gyomrában tartott sajtótájékoztatón – jelentette be a közlekedési társaság az új, 12 méteres jövevényt. Azt, hogy rendelnek-e majd belőle még nem lehet tudni, ehhez a Városházát is meg kellene győzni, de mivel a Mercedest nem a Siemens gyártja, erre mi nem látunk nagy esélyt. Pedig buszfronton szükség lenne vérfrissítésre, – tudtuk meg a garázs műszaki vezetőjétől – sok régi Ikarus már az egymillió kilométeren is bőven túl van és karbantartásuk egyre nagyobb terhet ró a vállalatra.

Mindenkire gondoltak

Igazán megható üzenet

Igazán megható üzenet

Igazán megható üzenet


A városi közlekedésre optimalizált csinos busz nemcsak teljes hosszában alacsony padlójával, szükség esetén oldalra billenthető karosszériával segíti a ki és beszállást, hanem kerekesszék-rámpával, Braille-írásos tájékoztatóval is felvértezték. Az egyszerű utasoknak pedig tucatnyi matrica mutatja a helyes irányt a kulturált, biztonságos közlekedés felé tartó rögös úton.

A korábbi BKV-vásárlások hibáira emlékezve, a negyvenfokos hőségtől gyöngyöző homlokkal kutattam szememmel az ablakot. Ránézésre jó kicsik, így akár még légkondicionáló is lehetne a kocsiban. Sajnos nincs, és szellőztetni sem nagyon lehet benne. Ami pedig az utasok nagy kedvence, szeretik az ablakot akkor is kitárni, ha dübörög felettük a légkondi. Hiába, a reflexek.

Zöld busz

Üzenet a zöldeknek

Üzenet a zöldeknek

Üzenet a zöldeknek


A leghátra épített, álló helyzetben beszerelt motor környezetbarátnak is mondható. Alapból az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normákat teljesíti, de megugorható vele az Euro 5-ös szint is.

A soros hathengeres, 12 literes dízelmotor 354 lóerőt, illetve 1600 Nm-es nyomatékot enged az automatikus váltón keresztül a hajtott kerékre. Hangja nem vészes, jól szalad, de ezt próbálja ki mindenki maga. Szerdáig van rá lehetősége.

A következő oldalon kiderül, ketté vág-e az ajtaja, és hogy mi lesz velünk, ha nincs jegyünk


Biztonságos

Számos biztonsági felszereléssel is találkozhatnak a tesztutasok a 8-as vonalán (Március 15. tér és a Gazdagréti lakótelep között) futó buszban. A kerekesszékeknek biztonságos parkolóhelyet alakítottak ki, és a buszmegállóban állók bokaamputációjára gondoló sofőr sem tud elindulni úgy, ha az oldalt lévő babakocsirámpa nincs a helyére tolva. Le kell mondani az utasok ajtóba csípéséről is.

Igaz, egy ujjat be lehet csípni, arra nem ejti el a légnyomást a nyomásérzékeny ajtó, de egy csuklóért már szerinte is kár lenne. Ilyenkor bölcsen nem nyílik vissza az ajtó – feltételezi, hogy már mögé állt valaki, hanem férfiatlanul elernyed.

Boldog, mert nem vágja le a fejét az ajtó

Boldog, mert nem vágja le a fejét az ajtó

Boldog, mert nem vágja le a fejét az ajtó


A buszvezetők tapasztalatai szerint a kézzel kihajtható rámpa sokkal hasznosabb, mint ha a vezetőállásból kéne azt távirányítással működtetni. Ugyanis így a buszvezető elhessegetheti az embereket az útból, és a rászorulókat biztosan nem tapossák el az agresszív öregasszonyok.

A teljes egészében alacsonypadlós járgányban mi kicsit feleslegesnek érezzük a rámpát, egy átlagos, városi közlekedésen edződött anyuka ekkora magasságba gond nélkül felugrat bármilyen babakocsival. Kerekesszékkel azonban már tényleg hasznos ez a lehetőség.

Ingyen menet

Csipkártyás előkészítés

Csipkártyás előkészítés

Csipkártyás előkészítés


Bár a Mercedeseket már a chipkártyás fizetésre is előkészítették, de rendes jegykezelő automatát nem találtunk benne. Ha ma reggelig nem szereltek bele, akkor nem lehet rajta sehol jegyet érvényesíteni. A többit mindenki gondolja tovább maga.

Ha azonban a BKV – illetve Budapest vezetése – Mercedes buszok vásárlására adja a fejét, már nem lesz kegyelem, lyukasztani kell. Szimpatikus megoldás, hogy a vezetőnek szabályos kis pénztárat alakítottak ki, így tőle is vásárolható majd menetjegy. Reménykedjünk benne, hogy amíg a vásárlással vacakolunk, addig a dolgukra siető utasok nem lincselnek meg.

Végállomás: Budapest

A busz a hosszú tesztút legvégén került a fővárosba. Korábban szerte az országban, Volán-társaságoknál rótta a kilométereket. Azt nem tudtuk meg, nekik mennyire tetszett, de az itteni sofőrök láthatóan élvezik, hogy Mercedesszel járnak. Még ha rövid ideig is.