Megszoktuk, velünk együtt élő jelenség: a legtöbb átlagos négy illetve ötajtós típusban a hátsó ablakok korlátozottan húzhatók le. Sokan ezt beépített biztonsági funkciónak tartják, de a valódi ok a félúton megálló ablakok mögött sokkal prózaibb.
Mivel a gyerekek mindig hátul utaznak logikusnak tűnik, hogy az ablakok megállnak, mielőtt elég helyet hagynának nekik ahhoz, hogy kimászhassanak az autóból. Ez a funkció elég jól kiegészíti az ajtók gyerekzárját (amely megakadályozza, hogy belülről bárki kinyissa az ajtókat).
De ez a biztonsági elem valójában csak a hátsó ablakok korlátozott mozgásterének kellemes mellékhatása. A valódi ok, ahogy a Gear Patrol is magyarázza, az, hogy egyszerűen nincs elég hely az ablaküvegnek az eltűnéshez.

Az Alfa Romeo Stelvio oldalnézetén jól látható, hogy külön szegmenst kellett kialakítani az ablakból, így lehet leereszteni, mert az üveg maga szinte eléri a hátsó tengelyt
Ha oldalról megnézünk egy átlagos autót, észrevehetjük, hogy az első ajtók szögletesek – így az első ablakoknak teljes teret biztosítanak, ahová becsúszhatnak. A hátsó ajtók eközben általában íveltek a formából nagyot harap ki a hátsó kerékdob. Ez a forma akadályozza a hátsó ablakok útját: az üveglapok csak addig tudnak lecsúszni, amíg bele nem ütköznének a kerékjárati ívekbe.
A hatás pedig egyre erősödött a modern, nagyobb kerékkel rendelkező autók megjelenésével, régen ahol a 14-15 colos kis gumik voltak ma már 19-20 colos malomkerekeket találunk, és ezeknek kell a hely.

A Citroen C4 Cactus esetén megoldották a dolgot: csak billenteni lehet a hátsó ablakot
Ebben a műfajban amúgy a Citroen alkotott maradandót. A 2010-es évektől kezdve több típusnál is elhagyták a leengedhető hátsó ablakokat. Ilyen volt a C4 Cactus, amibe csupán kibillenthető ablakok kerültek hátra, de talán a legfurcsább az akkor még Citroen alá tartozó DS4.

A DS4 még messzebb ment, itt teljesen fix az ablak, nyáron csak a klíma erejében bízhatnak a hátul ülők
Annyira kupét akartak faragni a visszafogott C4-esből, hogy az üvegfelületet szinte beleékelték a C-oszlopba. Így tényleg jól néz ki a krómkeretes nagy üvegfelület, viszont egyszerűen semmi hely nem maradt a lehúzható ablakhoz. Persze egy toldással megoldhatták volna, mégis a dizájn felülírta a praktikumot, a DS4 “csak azért is kupé” hátsó ablaka nem billen, nem moccan, fixen állva hirdeti a francia autótervezés felsőbbrendűségét.

Vannak tervezők, akik ilyenkor ahhoz a megoldáshoz nyúlnak, hogy megosztják a hátsó ablakot, amelynek elülső kisebb része így lehúzhatóvá válik, míg a formát kiadó ível hátsó traktus fix.