Néha egyetlen gombnyomás is elég a nyugalom megőrzéséhez, a bírságok elkerüléséhez és akár több ezer forint megspórolásához. A magyar járművezetőknek is érdemes ismerni ezt a funkciót, ami ma már rengeteg, elérhető árú autóban is megtalálható.
Ez a kevesek által használt megoldás pedig a tempomat sebességhatároló (limiter) gombja. Ez a számos modern autóban elérhető funkció lehetővé teszi a maximális haladási sebesség beállítását, így elkerülhető a véletlen gyorshajtás.
A sebességtartó automata
A sebességtartó automata vagy más néven cruise control, tempomat, olyan vezetőtámogató rendszer, amellyel a vezető beállíthat és további beavatkozás nélkül tarthat egy adott tartományon belül eső menetsebességet.
A rendszer úgy szabályozza automatikusan a gázadás mértékét, hogy a sebességváltó kimenő tengelyén mért menetsebesség megegyezzen a vezető által előzetesen megadott sebességi értékkel.
Vezérlését egyre gyakrabban hangolják össze radaroktól kapott, illetve GPS térképekből nyert információkkal: az adaptív tempomat képes a forgalom tempójához igazodni, illetve lassítani, ha éles kanyarhoz vagy autópálya-lehajtóhoz közeledik az autó.
Általában együtt építik be a sebességhatároló funkcióval, amiről aktuális bejegyzésünk is szól.
Hogyan működik, és mire érdemes figyelni?
A sebességhatároló működése egyszerű. A vezető beállítja a maximális haladási sebességet, a rendszer pedig megakadályozza annak túllépését (kivéve, ha vészhelyzetben hirtelen, padlóig nyomja a gázpedált). Ennek köszönhetően nem kell folyamatosan a sebességmérőt figyelni, hosszabb monoton szakaszon nem fordulhat elő, hogy kicsit megereszkedik a jobb láb, és máris tiltott tempóval halad az autó.

A kormányról lehet aktiválni, általában a “LIM” feliratú gombot megnyomva
Fontos azonban észben tartani, hogy a rendszer hatékonysága függ a körülményektől. Attól, hogy a határoló be van kapcsolva, még nem hagyhatjuk figyelmen kívül magát az utat, a jelzőtáblákat vagy a forgalmi viszonyokat. Ez egy támogató rendszer, de a felelősség a sofőré.
Hogyan használjuk okosan ezt a gombot?
Ahhoz, hogy a funkció valóban hasznunkra váljon és előnyöket nyújtson, érdemes betartani néhány alapszabályt:
-
Mindig az aktuális útviszonyoknak megfelelő maximális sebességet állítsunk be (pl. 130 km/h autópályán, 50 km/h lakott területen), és soha ne hagyatkozzunk kizárólag a rendszerre.
-
Figyeljünk a forgalmi helyzetre. A rendszer nem törődik az útviszonyokkal (pl. csúszós útfelület, rossz időjárási viszonyok), ezért az irányításnak mindig a mi kezünkben kell maradnia.
-
Vészhelyzetben, amikor a gyorsulás feletti teljes irányításra van szükség, kapcsoljuk ki a funkciót. A legtöbb rendszer erre lehetőséget ad, elég csak padlóig nyomni a gázpedált, vagy a kormányról kikapcsolni a funkciót.