2024 júliusától összesen nyolc vezetéstámogató rendszert és biztonsági fejlesztést tett kötelezővé az Európai Unió. Az előírás szerint 2024. július 7-étől meg kell tagadni azoknak az autóknak a forgalomba helyezését, amelyek nem rendelkeznek az alábbi fejlett járműrendszerekkel:
a) intelligens sebességszabályozó;
b) indításgátló alkoholszonda előkészítése;
c) a járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszer;
d) a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer;
e) vészfékjelzés;
f) tolatóradar; és
g) eseményadat-rögzítő.
Terjednek a sofőrt figyelő kamerák
Tehát egyre több autó fut az utakon amelyekben ezek a rendszerek már aktívak, és az évek múlásával ezek száma egyre csak nőni fog. Lassan a használtautók között is nagy számban lesznek olyan típusok, amelyekben a listán szereplő eszközök mind ott lesznek.
Gyakorlati tapasztalataink alapján az autózást a mindennapokban leginkább az intelligens sebességszabályzó, avagy a hangjelzéssel bosszantó, sokat hibázó táblafelismerő rendszer, valamint a figyelmetlenséget érzékelő rendszer befolyásolja.
Utóbbi gyártától függő módon és érzékenységgel figyelmezteti a sofőrt, ha leveszi a szemét az útról.
Európában eddig az egyszerűbb, közvetett mechanizmusokhoz szoktunk hozzá a fáradtságérzékelés terén. A rendszer az utazás első perceiben rögzített kormány- és pedálkezelést hasonlította össze a későbbi vezetési stílussal, és ebből következtetett a figyelem lankadására – anélkül, hogy „ránézett” volna a sofőrre. Most viszont szintet lépünk megfigyelésben.
A vezérlőegységgel összekötött kamera valós időben elemzi a vezető szemének és arcának mozgását. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy a figyelem a biztonságos határ alá csökkent, azonnal közbelép: hangjelzéssel, a vezetésre való visszatérésre, avagy pihenőre való felszólítással.

Menürendszerből kapcsolható ki a sofőrt figyelő rendszer a BYD Sealion 7 modellnél, az autó azt is figyeli, zárás után maradt-e valaki a hátsó üléseken
Ilyen kamerát már felfedezhetünk a BYD modellek belterében, de a Renault esetén is ott figyelnek a vezetőt ellenőrző kamerák az A-oszlopban. A rendszer a ráncfelvarrott Espace-szal debütált, de a gyártó most sorra vezeti be az új modellekbe. Megkapta a Clio 6, és ott kukucskál a megújult Austral belterében is.
Nyilván első a biztonság, és kétség sem fér, hogy napjainkban az elterelt figyelem egy fontos kockázat, a mobiltelefonokat sokan vezetés közben sem teszik le, és ez a rendszer elvileg ezt képes megelőzni. Mégis van amikor több frusztrációt okoz, mint hasznot, sokszor egy kanyarodás előtti kitekintés, a visszapillantó tükrök ellenőrzése, vagy a fedélzeti rendszerek elengedhetetlen kezelése is kiváltja az idegesítő figyelmeztetést.

Figyeli, hogy figyelünk-e, sokszor túl szigorúan
Ráadásul meg kell szoknunk, hogy van egy algoritmus, ami állandóan minket figyel, és sosem lankad: minden hibánkért azonnal megró minket.
Kikapcsolható, egyelőre
Szerencsére még van opció a vezetők számára: a rendszer bár örökké újra aktivizálja magát a minden indításnál, azért kikapcsolható. Tehát indulás után pár kattintás kell a menürendszerben, hogy elhallgasson a szigorú arcfigyelő. Ennek elérése, és pihenőre küldése típusonként változó, van ahol tényleg egyetlen mozdulat, van ahol menüben kell turkálni, mire megtaláljuk a megfelelő gombot.

Kikapcsolás után egy üzenet nyugtázza a döntést, és a műszerfalon marad egy sárga figyelmeztető ikon, mintha valami “elromlott” volna
Kérdés, hogy meddig lesz ez így? Mikor gondolják úgy a döntéshozók, hogy ezt a döntést sem szabad az autósoknak, vezetőknek meghozni? Pedig elvileg a vezetői engedély megszerzésével jogot kaptunk arra, hogy egy személygépjárművet a legjobb tudásunk szerint, saját belátásunk szerint vezessük. Tisztában vagyunk a KRESZ-szabályaival, látjuk a táblákat, vannak érzékszerveink, agyunk, és döntéshozó képességünk: akit pedig csak a szenzorok tudnak biztonságos közlekedésre kényszeríteni, annak talán jobb, ha a vezetés terhét átadja másnak.
