Olaszországban hatályba lépett az a rendelet, amely új korszakot nyit az ittas vezetés elleni küzdelemben. A jogerősen elítélt sofőrök számára kötelezővé tették az úgynevezett „alcolock”, azaz alkoholzár használatát ‒ számol be a Corriere della Sera. Ennek lényege, hogy a jármű motorja csak akkor indítható be, ha a vezető által kifújt levegő egyáltalán nem tartalmaz alkoholt. A borsos telepítési költség a sofőrt terheli.

Alkoholzár

A megelőzés egyik leghatékonyabb eszköze az alkoholszondás indításgátló – közismertebb nevén alkoholzár vagy alcolock. Ez megakadályozza a jármű beindítását, ha a vezető alkoholt fogyasztott. Ezen készülékek fejlesztése már a ’80-as évek óta tart, és a kezdetben pontatlan, első generációs szondák helyét mára korszerű szenzorral ellátott eszközök vették át, amelyek megbízhatóan képesek az alkoholos befolyásoltság kimutatására.

Az Európai Bizottság adatai szerint az alkoholzáras intézkedések akár 90%-kal hatékonyabbak lehetnek az ittas vezetés visszaszorításában, mint a hagyományos eszközök. Ez alapján egyértelmű, hogy az alkoholzárak bevezetése nemcsak technikai, hanem társadalmi és közlekedésbiztonsági szempontból is indokolt, különösen ott, ahol az ittas vezetés még mindig sok baleset okozója.

Zéró tolerancia a visszaesőknek

Az érintetteknek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, a készülék beszerelése ugyanis nagyjából 2000 euróba, vagyis aktuális árfolyamon mintegy 800 ezer forintba kerül. A beépítést követően az autóban zéró tolerancia lép életbe: a legkisebb mértékű véralkoholszint is meggátolja az indulást. Nem félreértés, valóban véralkoholról van szó, de közvetett úton határozzák meg, a kilélegzett levegő alkoholtartalmának mérésével. 

A kötelezettség időtartama attól függ, mekkora véralkoholszinttel csípték el korábban a sofőrt:

  • 0,8 g/l felett: két évig kötelező az alkoholzár használata a jogosítványfelfüggesztés lejárta után.
  • 1,5 g/l felett: a büntetés már három évre nő.

Érdekes helyzetet teremt a szabályozás a közös családi autók esetében. Ha a járművet olyan családtag is használná, akit nem ítéltek el, neki is meg kell fújnia a szondát minden indulás előtt. Számukra ez azért jelent szigorítást, mert Olaszországban egyébként 0,5 g/l-es véralkoholszintig legálisan lehetne volán mögé ülni.

Részeg sofőrnek nem indul az autó: újabb országban vetik be az alkoholzárat 1

Fotó: Owen Humphreys/PA Images via Getty Images)

Keményen büntetik a trükközést

A jogalkotók a kiskapukra is gondoltak. Aki megpróbálja kijátszani a rendszert és nem szerelteti be az előírt készüléket, komoly büntetésre számíthat:

  • 158 és 638 euró (kb. 63 000–255 000 Ft) közötti pénzbírság.
  • Akár hat hónapra ismét bevonhatják a jogosítványát.

Aki pedig a már beszerelt eszközzel próbál ügyeskedni, még rosszabbul jár. A készülék manipulálásáért a bírság a duplájára emelkedik. Ha pedig valaki egy ilyen, manipulált eszközzel ellátott autóban bukik le újra ittasan, az alapbírságon felül annak további egyharmadával is megtoldják a büntetést.

A telepítést kizárólag erre felhatalmazott, hivatalos műhelyek végezhetik, amelyek le is plombálják a készüléket, garantálva annak bolondbiztos működését.

Máshol is bevetették már

Az alkoholzár használata Európa-szerte terjedő gyakorlat. Elsőként Finnország vezette be 2008-ban, majd sorban csatlakozott hozzá Svédország, Belgium, Dánia, Lengyelország, Ausztria, Franciaország, Litvánia, és 2025-ben Olaszország is. További országok – például Svájc, Írország, Németország és Hollandia – már vizsgálják a rendszer bevezetését. 

Finnországban azok közül, akiket hagyományos módon – például bírsággal vagy jogosítványbevonással – szankcionáltak, 30% vált visszaesővé, míg az alkoholzáras program résztvevőinél ez az arány csupán 5,7% volt. A svéd és holland kutatások is alátámasztják, hogy a rehabilitációs programokkal kiegészített alkoholzáras rendszerek hatékonyabbak, mint a klasszikus büntetőintézkedések.

Kíváncsi vagy, régebben hogyan küzdött a rendőrség az ittas vezetőkkel szemben, a Vezess korábbi visszatekintő cikkéből erre is választ kaphatsz.