A finn gyártó olyan jövőt képzel el, ahol a gumik automatikusan alkalmazkodnak a vezetési körülményekhez. Az úgynevezett okos gumik új generációjának eljövetelét ígérik, amelyek akár már 2035-re megérkezhetnek a piacra.

Az abroncsba épített szenzor nem újdonság, a nyomásérzékelő évek óta rengeteg autóban ott van, és már most is adott a technika, hogy Bluetooth kapcsolattal még több információ érkezzen a kerekek felől. 

Ez csak az első lépés az aktív, menet közben “élőben” reagáló abroncsok felé a Nokian szerint.  Terveik között szerepel egy olyan technológia kidolgozása, ami a gumik bordázatát, a mintázat kapacitását és kialakítását képes megváltoztatni. Tehát mondjuk havas, saras terepen a bordák aktiválódnak, megnő a tapadás, de autópályán, száraz úton visszahúzódnak, elősegítve a csendes működést és az üzemanyag takarékosságot. 

Alakváltó gumikat hozhat a jövő egy gyártó szerint 1

Első hallásra ez talán inkább a sci-fi világába illik, de a Nokian szerint ez a kutatási irány akár már tíz éven belül megjelenhet a hétköznapokban, igaz részleteket még nem árultak el az ötlettel kapcsolatban. A Carscoops.com írása szerint viszont Teemu Soini, a Nokian innovációs és fejlesztési alelnöke hangsúlyozta, hogy a bordázat változtathatósága jelentős mértékben javítaná a gumiabroncsok kezelhetőségi jellemzőit. Meggyőződése, hogy a Nokian képes lesz egy olyan gyártásra szánt abroncsot piacra dobni 2035-re, amely „reagálni tud a vezetési körülmények változásaira.”

Miközben az adaptív gumik fejlesztése izgalmas jövőt sejtet, Soini szerint a levegő nélküli gumik körüli „hype” túlzott lehet. Elmondása szerint az ilyen abroncsok használatát számos technikai kihívás akadályozza. A legnagyobb problémát a nagy sebességek és a magas hőmérsékletek kezelése jelenti, amelyekkel a levegő nélküli gumik jelenleg nem tudnak megbirkózni.

Soini úgy véli, hogy a levegő nélküli gumik rövid távon nem jelentenek megoldást a személyautók számára. Ugyanakkor lassú mozgású járműveknél, például targoncáknál és földmunkagépeknél hasznosak lehetnek.