A Fortepan archívumát gyakran forgatjuk, mert az egyedülálló gyűjtemény mindig tartogat meglepetéseket. Legutóbb autómárkákra kerestem rá, kíváncsi voltam, hogy a XX. század fotóarchívumában hol és mikor fordultak elő különféle érdekes autók. Ferrari, Lamborghinik, Porschék.
Utóbbiak jelentek meg a hazai utakon a legnagyobb számban, 1987-ben Majosházán egy kis műhelyben már a javításuk is beindult, ott tényleg csodaszámba menő típusok álltak a garázs előtt.
Nyilván ez már az 1980-as évek vége, a Gorenje-turizmus időszaka, amikor mindenféle árucikk ömlött már nyugatról, a Porsche sem volt annyira ritka holló.
1965-ben viszont még világszinten is ritkábbak voltak a Porsche autógyártó termékei, hát még Budapesten! Egy fotósorozat tanúsága szerint ebben az évben mégis tele volt velük a Műegyetem előtti rakpart.




Hogy került ide több tucat, hazai autóállományhoz mérve űrtechnikát képviselő sportkocsi? A választ most is a korabeli újságok adják meg, amelyek tartalmát az Arcanum Újságok oldalán kutattuk.
Az 1960-as években a nyugati turistákat is várta Magyarország, égető szükség volt az általuk forintra váltott dollárokra, márkákra és más nyugati fizetőeszközökre. A hatóságok nem gördítettek akadályt az elé sem, hogy a dekadens, erkölcsi fertőből érkezők rácsodálkozhassanak a szocialista állam szépségeire. Így a Magyar Autóklub Touring Osztálya és a bécsi Porsche-klub közös rendezvényt hozott össze, amiről ezekkel a szavakkal számolt be a Pest Megyei Hírlap:
“Az NSZK-ban gyártott Porsche-gépkocsik a világmárkák közé tartoznak s így megtiszteltetés számunkra, hogy az európai Porsche-klubok idén hazánk fővárosát választották a találkozó színhelyéül. A részvevők ügyességi versenyen Budapesten vesznek részt, melyet a Műegyetem előtt bonyolítanak le, ezt követően pedig az Apajpusztai Állami Gazdaságot látogatják meg, ahol az autósokat lovasbemutatóval szórakoztatják majd.” – közölte a Pest Megyei Hirlap, 1965. júniusában (9. évfolyam, 127-152. szám).
Bővebb, és lazább beszámolót böngészhettek akkoriban az Esti Hírlap olvasói: “Budapestre száguldott az osztrák, a nyugatnémet és a svájci Porsche autóklub ötvennégy sportkocsija, hogy háromnapos expressz túrát rendezzenek a magyar tájakon. Végállomás: a puszta.
Ma délelőtt a műegyetemi rakparton gyorsasági és ügyességi versenyt tartottak. Este a Magyar Autóklub ad részükre díszvacsorát, holnap: kirándulás Apajpusztára. Tábortűz, csikószál, szalonnasütés és lovaglás várja a Porsche-truppot. A volánt kantárral váltják fel, a százharminc lóerő helyett mindössze egyet kell kormányozni. Kérdés, melyik lesz könnyebb.
Egyébként a Porsche-tagok Európa leggyorsabban közlekedő autóklubját alkotják. A konvoj különben Budapestre is 150-es átlagsebességgel érkezett.A legújabb Porsche ötsebességes, legnagyobb sebessége 220 km/óra. Kérdésünkre Gert Lange, az Osztrák Porsche Klub vezetője — egyébként az osztrákok rendezik ezt a túrát —, elmondta, hogy először jöttek Magyarországra, de már annyira megtetszett minden, hogy újabb látogatást határoztak el.” – Esti Hírlap, 1965. június (10. évfolyam, 127-152. szám).

