2012 óta tervezgetik az Aussie Invader 5R alkotói a szárazföldi sebességrekord megdöntését. Már annak idején is beszámoltunk az ambiciózus projektről, de akkor a rakétán, valamint látványterveken kívül nemigen láthattunk mást.

Azóta azonban megépült a jármű, mellyel el szeretnék érni az óránkénti 1000 mérföldes (1609,3 km/órás) sebességet. Ha ez összejönne nekik, azzal bőven túlszárnyalnák az 1997 óta fennálló rekordot, a ThrustSSC által felállított 1227,985 km/órás csúcsot.

200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 2
200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 3

200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot

200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 10
200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 11
200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 12
200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 13
200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 14
200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 15
Fotó megosztása:

A feladatra, azaz a rakétajármű meglovagolására Ausztrália egyik leggyorsabb embere, a 71 éves Rosco McGlashan vállalkozik. A férfi nem kevesebb, mint 25 éves tapasztalattal rendelkezik a sebességrekordok üldözésének terén: ő állította be 1994-ben a mai napig fennálló ausztrál sebességrekordot 802,6 km/órával.

200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 16

Könnyű dolga így sincs, ugyanis nem lesz egyszerű kordában tartani hatalmas rakétát, melynek maximális tolóereje 84 ezer Nm – ha ezt át akarjuk számítani lóerőre, akkor nagyjából 200 ezer körüli értéket kapunk. A hajtás nem egy kiszuperált vadászgépből származik: McGlashan az új-zélandi Rocket Lab segítségét kérte, akik egy olyan darabot terveztek, mellyel biztonságosabb a száguldás.

200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 17

Ha a rekordkísérlet sikeres lesz, az nem fog sokáig tartani: mindössze 22 másodpercig fog tartani a menet. Ez a gyorsulás embernek és gépnek is egyaránt megterhelő: utóbbi leginkább a kerekekre vonatkozik, de ezt a problémát könnyen megoldották két 140 kilós alumíniumgörgővel. Előbbinek is fel kell készülnie a hatalmas G-erőkre: csak a lassulás első fázisában, amikor megszűnik a tolóerő, 16 G-s erőhatások érik majd a testét. Majd amikor működésbe lépnek a légfékek, melyek hét tonna erővel lassítják a szerkezetet, az erők még ennél is nagyobbak lehetnek.

200 ezer lóerővel döntenének sebességrekordot 18

 

Emberfeletti teljesítmény lesz mindez, az kétségtelen, de megvalósulására a tervek szerint 2022-ig kell várni.