Minden változatnál ősibb a kabrió, hiszen az első autóknak sem volt teteje és később is inkább csak vászonból készült, ami mérsékelten nyújtott védelmet a tűző napsütéssel vagy az esővel szemben. A 19. század végén azonban már egyre kevésbé néztek ördögi szerkezetként az autóra és nem csak a motorok indultak fejlődésnek, hanem a kényelmi funkciók is.

Hasonlóan a hintókhoz, az autókon is megjelent a gyorsan felhajtható, vászonból vagy bőrből készült tető, meg a szélvédő. Az 1893-ban megjelent Peugeot Type 8-ashoz már kínáltak ilyen lenyitható tetőt. Ez még inkább egy motorizált szekérre hasonlított, de már alkalmas volt tempós közlekedésre a Type 7-esből származó 1,3 literes V2-es motorjával, aminek 3,7 lóereje akár 20 km/órával is hajtotta az Type 8-at.

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 1
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 2

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió?

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió?

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 18
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 19
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 20
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 21
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 22
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 23
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 24
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 25
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 26
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 27
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 28
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 29
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 30
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 31
Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 32
Fotó megosztása:

Kezdetben tehát inkább a fedettség számított új funkciónak, de amint az 1910-es évek környékén megjelentek a körbeablakozott, zárt karosszériák, hirtelen a célszerűtlen és sérülékeny vászontető vált az irracionális élvezeti cikké.

Közelgett a háború a ’30-as években, amikor már finomodott az art deco, de a politikai helyzet egyre több helyen szélsőségessé vált. Ekkor jelent meg a Peugeot 601 Eclipse, amiben nem is a 60 lóerős, sorhatos motor volt a legérdekesebb. A Pourtout karosszériaműhely készítette a 601-es nyitható keménytetős változatát, ami elektromos mozgatással pakolta be a tetejét a csomagtartóba. Ez a megoldás aztán a 401-esen és 402-esen is megjelent.

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 33

Peugeot 601 Eclipse

Büntetlenül lehetett kabriót építeni az alvázas autókra, de a második világháború és az önhordó karosszéria megjelenése megnehezítette a feladatot, hiszen itt a tető jelentős mértékben járul hozzá az autó merevségéhez. A kiegészítő merevítők nehézzé teszik a keménytetővel együtt, ezért ismét visszatértek a vászontetőhöz.

Minden kabrió Peugeot-ok leghíresebbje kétségtelenül a 403-as, és ezt Hollywoodnak köszönheti. Felesége sosem szerepelt a sorozatban, de a szétszórt Colombo nyomozó minden oldalán horpadt 403-asa annál többször. A sorozatba úgy került be, hogy az autót maga Peter Falk választotta ki stúdió raktárából. Mivel az amerikai piacon nem forgalmazták, az utánpótlással feladta a leckét a stábnak.

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 34

Peugeot 403 kabrió

Ahhoz kétség sem férhet, hogy minden idők legszebb Peugeot kabrióit a Pininfarina rajzolta, legyen szó a 404-esről, az 504-esről vagy éppen a 306-osról. Az én szememnek az 504-es a legkedvesebb a lágy vonalaival, a vékony tetőoszlopaival és a végtelen eleganciájával. Ezeknek a karosszériái közvetlenül az Alfa Romeo Spideré mellett készültek, aztán Sochaux-ba szállították őket, ahol beszerelték a hajtásláncot az 504-esekbe. A választék tetejének a kupét szánták, ezért még a kabrió is olcsóbb volt.

Leginkább a formaterv tette testvérénél jóval sikeresebbé a Peugeot 306-ost, aminek nyitható tetős változatát kifejezetten úgy árazták, hogy ne csak versenyképes legyen, de a lehető legszélesebb rétegeknek adja meg a szellős autózás élményét. Akárcsak a korábbi 205-ös, amiből még CTi (vagyis nyitott GTi) is készült először 1,6-os, majd 1,9-es motorral.

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 35

Peugeot 504 kabrió

Pontosan ez volt a célja a Peugeot 206 CC-nek, ami kisautó-alapokon hozta vissza a 601 Eclipse-en megjelent elpakolható keménytetőt. Az autót a francia karosszériaépítő Heuliez készítette, és több mint 350 ezer példányt gyártottak belőle. A bájos és világszerte népszerű 206 CC sikere az Opel kedvét is meghozta, ezért az újabb Tigrát már ők is keménytetős kabrióként képzelték el, a gyártással pedig szintén az Heuliez-t bízták meg. A nagy múltú francia cég azonban belerokkant az Opel sikertelenségébe.

Utoljára a 307 és 308-as kompaktokból készültek kabriók – vagy CC-k, ahogyan a Peugeot nevezi. Én pedig csak reménykedek benne, hogy egyszer újra beköszönt a megfizethető árú vászontetősök korszaka.

Lesz még valaha megfizethető árú kabrió? 36

Peugeot 308 CC