Habár már 1843-ban felfedezték a poli(metil-metakrilátot), az ismertebb nevén plexinek nevezett anyagot széleskörben csak az 1930-as években kezdték el használni. Előnye, hogy sok helyen az üveg helyébe léphet, ugyanis nem törik annyira könnyen, ráadásul könnyebb is, olcsó, és könnyen megmunkálható.

Az 1939-es New York-i világkiállításon a General Motors demonstrálta és nyűgözte le a közönséget, mi mindenre is lehet használni a plexit. Fogtak egy 1939-es Pontiac Deluxe Sixet, és az összes külső fémborítást átlátszó műanyagra cserélték. A szellemautónak elnevezett egyedi járművet azzal dobták fel a készítők, hogy a kerekeket és a gumiból készült elemeket fehérre mázolták, a plexi miatt láthatóvá váló belső fémalkatrészeket pedig krómbevonattal látták el.

Ma is látványos a 80 éves szellemautó 1
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 2

Ma is látványos a 80 éves szellemautó

Ma is látványos a 80 éves szellemautó 23
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 24
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 25
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 26
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 27
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 28
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 29
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 30
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 31
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 32
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 33
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 34
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 35
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 36
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 37
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 38
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 39
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 40
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 41
Ma is látványos a 80 éves szellemautó 42
Fotó megosztása:

Ma is látványos a 80 éves szellemautó 43

A nagy sikerre való tekintettel a szellemautó egy év múlva, az 1940-es New York-i világkiállításon is megjelent. A recept ugyanaz volt, a Deluxe Six azonban átesett némi ráncfelvarráson, mely leginkább a hűtőrácsot és környékét érintette. Ekkor készült el a második szellemautó is, melyet San Franciscóba, egy másik expóra szállítottak.

Ma is látványos a 80 éves szellemautó 44

Ma is látványos a 80 éves szellemautó 45

Az autó elkészítése nem volt egyszerű, és rengeteg pénzt, 25 ezer dollárt emésztett fel – ez az összeg ma körülbelül 145 millió forintot ér. Az első két világkiállítás után a szellemautó a Smithsonian Intézethez került, akik még 1947-ig mutogatták a Pontiacot. Ekkorra már a plexi is egyre szélesebb körben ismertté vált, és az autó formaterve is elavultnak számított, ám a szalonok között kézről kézre járt a nem mindennapi kinézetű jármű. Az 1960-as évektől kezdve magángyűjtők kezén forgott a Deluxe Six, melyért 2011-ben egy árverésen 308 ezer dollárt fizetett egy ismeretlen vevő. Néhány repedést leszámítva az autó jó állapotban volt, és mindössze 86 mérföldet (138 kilométert) tettek meg vele addig.

Ma is látványos a 80 éves szellemautó 46Ma is látványos a 80 éves szellemautó 47Ma is látványos a 80 éves szellemautó 48