Alig néhány másodperce szíjaztak be a benzinszagot izzadó, farmotoros, hátsókerekes Skodába, máris ordít a hátam mögött a motor, és nekilódulunk a pályának. A csupasz lemezek között kegyetlenül visszhangzik minden, a pilóta küzd az elektronika és rásegítésmentes géppel, közben a gumik megpróbálják az úton tartani a mindössze 800 kilogrammos, 1974-es évjáratú Skoda 200 RS-t. Én közben csak vigyorgok a bukósisakban.

Hátul négyhengeres, kétliteres, 170 lóerős motor dolgozik, az ötfokozatú, kézi váltót pedig a Porsche gyártotta. A karosszéria 0,7 mm-es alulemezből készül, és a széria kupénál bő 7 centivel alacsonyabban hordja a tetejét. Belül bukókeret, versenyülések, elöl-hátul tárcsafék, a felnik pedig magnéziumból készültek.

23 fotó

Míg ezeken gondolkodom, már a pálya felén túl is vagyunk. Ültem már mindenféle versenyautóban, többek között Ken Block és Stig Blomqvist mellett is, de ilyen idős, pár napra múzeumból kimenekített versenyautóban még sosem éreztem, hogy a fizika mennyire másként működhet versenypályán. Ekkorát Skodával még életemben nem autóztam.

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 6

Pedig érezni, hogy tudna ennél többet is, de a sofőr nem gyötri a bő 50 éves gépet. És még előttem van egy sokkal durvább élmény, amit majd az Enyaq RS Race-ben élek át. De ne szaladjunk ennyire előre, mert igazából egy utcai modell, az Elroq RS miatt vagyunk most itt.

a videó a hirdetés után indul

Hol járunk?

Az észak-csehországi Aurel Polygon tesztközpontban próbálhattuk ki az új Elroq RS-t, illetve mellette a bő 50 éves Skoda 200 RS-t, és a nagyon mai, Skoda Enyaq RS Race-t. Két nagyon különböző autó, amelyek hasonló céllal épültek, versenypályára hangolva. A pálya, ahol korábban katonai járműveket teszteltek, nagyjából félórányi autóútra található Mladá Boleslavtól, ahol az Elroqot is gyártják.

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 7

A Polygon névre hallgató, 52 ezer négyzetméteren elterülő innovációs központban ma már polgári járművek tesztelése folyik, ahol durva emelkedőkön, vízzel elárasztott medencében és változatos úthibákon, akadályokon nyúzzák őket.

Külső

Az Elroq aránylag új szereplője a Skoda modellkínálatának, valamikor 2024 végén vezettük először a kompakt méretű, elektromos szabadidő-autót. Most pedig a kínálat legsportosabb, legerősebb, leglegebb változatát hajthattuk meg, az Elroq RS-t.

Méretre szinte minden irányban akkora, mint a normál Elroq, az autó ugyanúgy 4488 milliméter hosszú ‒ méretben a Karoqhoz áll legközelebb, de az 10 centiméterrel kurtább nála ‒, tükrökkel 2148, tükrök nélkül 1884 mm széles, viszont valamivel alacsonyabb a maga 1608 milliméteres értékével. A tengelytáv ugyanúgy 2769 mm mindkét változatnál.

13 fotó

Formára a klasszikus SUV-designnál valamivel karcsúbb, elegánsabb az Elroq, és már messziről látni rajta, hogy elektromos hajtású. A hűtőmaszk itt jóval zártabb, mint amire egy belső égésű motorral felszerelt autónak szüksége van, és a légellenállási együtthatója sem rossz, 0,267-es. Az Elroq volt az első Skoda, amely megkapta a márka új, Modern Solid névre hallgató formatervét, amelynek robusztusságot, funkcionalitást és eredetiséget kell közvetíteni. 

Az autó orrán a fényszórók a márka egyéb modelljeihez hasonlóan két emeleten rendeződnek el, felül a látványelemként is szolgáló nappali menetfény, alul pedig a valódi fényszóró található. Ami természetesen LED-es. Bár kinézetre nagyon hasonlít a kevésbé sportos, alap Elroqra, néhány részlet segít azonosítani a típust. Ilyen az oldalsó ablakkeretek, tetősínek, a motorháztető és a csomagtérajtó feliratai, amik ugyanúgy fényes fekete színűek, mint a visszapillantók burkolata. 

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 13

A tengelytáv maradt, de a sportfutómű miatt alacsonyabb az RS változat

Saját, egyedi első lökhárítót kapott az RS változat, a hátsó lökhárító fényvisszaverő csíkkal egészült ki, és feltűnnek a kasztnin a csinos RS emblémák is. Felniből 20 és 21 colos kerülhet az autó alá. Fényezésből pedig 11-féléből választhatnak a vásárlók, amelyek közül a tesztautó Mamba Greenje talán a legizgalmasabb. Nem kell aggódniuk a konzervatívabb ízlésűeknek sem, mert például a szürke különböző árnyalataiból is elérhető négy különféle változat. 

Belső

Utastere nem sokban különbözik a normál Elroqok belsejétől, de a hangulat valamivel azért sportosabb. Ezt a háromküllős fűthető, RS emblémával ellátott és perforált bőrborítású sportkormány és a beépített fejtámlás sportülésekkel érték el. Emellett rozsdamentes acél pedálborításokat is kapott az autó, mégis a Lime-zöld díszvarrások és betétek a legérdekesebbek benne. 

17 fotó

A kabin tágas, kényelmes még a második üléssorban is elférni, akár 190 centis magassággal is. Minőségi kárpitok, kevés kivételtől eltekintve puha, klassz műanyagok, ízléses borítások találhatók szinte mindenhol az autóban. 

A sofőr előtt a korábbi márkaembléma helyett már csak Skoda ‒ igen, már a kis sapka sincs az S fölött ‒ feliratú kormány mögött kicsike, mindössze, 5,3 colos digitális műszerfal található. Igaz, nem is kell sokkal nagyobb, mert ott a head-up display is, amely óriási felületre képes információt vetíteni. Bár a VW-rokonság legkínosabb darabjait, a kétgombos, változtatható funkciójú ablakemelőt és a csúszkás klímavezérlést ügyesen kimozogták a csehek, a szintén nehezen használható hangerőszabályzótól nem sikerült megszabadulniuk. 

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 19

Picike műszerfal

Fedélzeti rendszere 13 colos képernyőn fut, aminek a képe is szép, és a rajta futó rendszer sebessége is meggyőző. Jó hír, hogy nem kell minden funkciót, beállítást a képernyőn beállítani, vannak dedikált fizikai gombok is az autóban. Lehet pakolni a kétszintes középkonzol mindegyik emeletére, a mobil eszközöket USB-C töltőpontokról és indukciós felületen is lehet tölteni.

A poharaknak is van saját helyük, és a könyöklőbe is lehet rámolni. Összesen 48 liternyi helyre lehet kisebb-nagyobb cuccokat elrejteni az autóban a csomagtartón kívül. 

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 20

Ravasz csomagrendező eszközök

Raktere 470 literes, amit a háttámlák lehajtása után 1580 literre lehet növelni, és ahogy megszoktuk, használhatóság tekintetében is remek. Kis rekeszek, hálók, kampók, rögzítőfülek, különféle felületek segítik a csomagtartó praktikus használatát, és van helye a töltőkábelnek is, azt nem kell a csomagok alól előhalászni, hanem a kalaptartó alján lévő zsebben is tárolható. 

Technika

Az Elroq a VW-csoport MEB villanyautós padlólemezére épül, és a szerényebb változatokban az állandó mágneses szinkronmotor a hátsó tengelyen lévő kerekeket hajtja, míg az RS változat összkerékhajtású. Akkumulátorból háromféle kapacitású kerülhet az autóba, ezeket 50, 60 és 85-ös számmal jelölik.

Bár logikus lenne, ha a számok megegyeznének az akkumulátor méretével, de ez nincs így, az 50-esben 55 kWh-s – nettó 52 kWh – akkumulátor található, a 60-asban 63 kWh-s – ez nettó 59 kWh –, míg a 85-ösben 82 kWh-s, ami pedig nettó 77 kWh-t jelent. Az RS-ben 79, illetve 84 kWh-s a 12 modulból álló lítiumion-akkumulátor, amit akár 185 kW-tal is lehet tölteni. A hatótávja WLTP-szabvány szerint 550 kilométer is lehet, miközben 5,4 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, az elektromos motorok összesen 250 kW teljesítményt képesek leadni. 

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 21

Jó fogású a lyuggatott bőrbe burkolt kormány

A Skoda Elroq RS alapfelszereltségként ültetett sportfutóművel érkezik, ami elöl MacPherson, hátul pedig multilink rendszerű. Sportfutóműve elöl 15, hátul 10 mm-rel alacsonyabb, és a lengéscsillapítás lehet adaptív is, akár 15 különféle személyre szabható paraméterrel. A fékek is nagyobbak lettek, valamint a progresszív kormánymű hangolásán is változtattak. 

Jelenleg az Elroq az alábbi motor-, akkumulátorvariációkkal kapható: 

  Elroq 50 Elroq 60 Elroq 85 Elroq RS
Akkumulátor (bruttó/nettó) (kWh) 55/52 63/59 82/77 84/79
Töltési idő (10%‒80%) (perc) 25 24 28 26
Teljesítmény (kW)* 125 150 210 250
Végsebesség (km/h) 160 160 180 180
Gyorsulás (0–100 km/h) (mp) 9.0 8.0 6.6 5.4
Hatótáv (km) 375 403 574 550

Vezetés

Hiába gyors, sportos és nagyon erős az Elroq RS, vezetni mégis könnyű és inkább pihentető, mint izgalmas. Ha kell, csendben ugrik óriásit ‒ váltótorpanás és turbólyuk nélkül ‒, és hiába 2,2 tonna a kasztni üresen, 5,4 másodperc alatt átlépi a 100 km/órás sebességet. A vezetési élmény steril, precíz, és az autó magabiztosan marad az úton, szinte minden esetben. Hatékonyak a fékek, jól adagolható a lassításhoz szükséges pedálerő, és jól álcázza az autó azt is, hogy mikor vált regeneratív lassításról üzemi fékre. 

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 22

RS embléma az A oszlop tövében

A kormány tekeréséhez szükséges erő jól eltalált, kormánya pontos, és valami információt az út felől is közvetít. A jó hangszigetelés és a remek légellenállás miatt csendes az utastér, és a tisztességes összeszerelés miatt a belső hangjai sem zavarják meg az utazást. Szintén megbízhatóan, jól működnek a vezetőtámogató rendszerek is, a kamerarendszertől az adaptív tempomatig. Apróság, de fontos, hogy a kötelező, mindenféle marhaságért figyelmeztető, csipogó berendezések fájdalommentesen elnémíthatók benne. 

A program részeként egy még ennél is sportosabb autóba is beülhettünk, a Skoda Enyaq RS Race-be. Ez 316 kilogrammal lett könnyebb az Enyaq RS-nél, a gyorsulásból majdnem egy másodpercet faragtak le, ami így 4.6 mp. Az autó elöl 7, hátul 11 centivel lett szélesebb, a hasmagassága 7 centivel kisebb. Az elektromos kéziféket hidraulikusra cserélték benne, kerámia féktárcsákat kapott, és bukócsövet, valamint kivehető kormányt, hatpontos öveket és automata tűzoltó berendezést is kapott. Emellett irgalmatlanul megy, ha jó sofőr vezeti. 

Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 23

Költségek

A sima Skoda Elroq árlistája 13 998 990 forinttól indul, amiért 170 lóerős, hátsókerék-hajtású autót adnak, a legkisebb akkumulátorral. Az RS érezhetően drágább, 23 376 890 forinttól indul, de ezért jóval izmosabb, kétmotoros, 4×4-es autót adnak, 340 lóerős teljesítménnyel, nagy, 79 kWh-s akkumulátorral. Fényezések közül egyedül az Atlanti kék alapáras, a többiért 307 ezer forintot kérnek, illetve van egy extra szín is, a Velvet vörös metál, amiért 512 ezer forintot kell fizetni. 

A Skoda Elroq RS és vetélytársai – Listaár, forint
Peugeot e3008 GT AWD – 73 kWh (320 LE) 24 950 000
Ford Mustang Mach-E AWD – 87 kWh (374 LE) 31 100 000
Skoda Elroq RS – 79 kWh (340 LE) 23 376 890
Hyundai Ioniq 5N – 84 kWh (641 LE) 28 999 000
Kipróbáltuk a leggyorsabb Skodát 24

Fényes fekete Skoda felirat az autó hátulján

Értékelés

A Skoda Elroq sportos változata mindazt tudja, amit a mezei, polgári változatok is. Jól átgondolt, élhető méretű, praktikus elektromos autó. Akinek ezen felül még az is fontos, hogy a leggyorsabb Skodát válassza a márka szériamodelljei közül, akkor már meg is találta, amit keresett. 

Mellette ‒ Ellene
 
  • Menő forma
  • Izgalmas belső
  • Nagy teljesítmény
  • Jó futómű
  • Hatékony fékek
 
  • Olcsó, rossz fogású ajtóbehúzó
  • Érintésérzékeny hangerőszabályzó

Szavazás

Hány pontot adnál a sportos Škoda Elroq RS-nek?
átlag
6.71
szavazat
184
Hány pontot adnál a sportos Škoda Elroq RS-nek?